This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2019-12-31
Ilmoituksen numero2018-022081
TED numero
OstajaorganisaatioValtioneuvoston kanslia (0245975-5 )
Snellmaninkatu 1 A
FI-00170 Helsinki
http://www.vnk.fi
Hankinnan otsikkotiedotValtioneuvoston digitaalisen kirjaston hakupalvelu
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/10325/notice/12364/overview
Originaali JSON tietue12364.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausHankinnan kohteena on valtioneuvoston digitaalista kirjastoa tukeva hakupalveluratkaisu. Hankinnalla haetaan kokonaisratkaisua ja sen tulee sisältää palvelun käyttöliittymän, eri aineistojen ja tiedonlähteiden linkityspalvelun osaksi hakupalvelu, toimittajan hakuindeksin sekä palvelun käyttöönoton, koulutuksen ja käytöntuen sekä käyttämisestä aiheutuvat kustannukset. Hakupalvelun loppukäyttäjien määrä on 4 500 henkilöä. Hankittava hakupalvelu tarjoaa selainliittymän kautta helposti ja vaivattomasti asiakkaan käyttöön valtioneuvostolle hankitut sähköiset tiedonlähteet (kts. liite 4 Vaatimusmäärittelyt). Selainliittymän kautta tapahtuu myös ylläpitokäyttö. Linkityksen hakupalvelun, tiedonlähteiden ja järjestelmien välillä on oltava sillä tasolla, että palvelun käyttö on käyttäjäystävällistä. Esimerkiksi valtioneuvoston kirjastokokoelma liitetään osaksi hakupalvelu erillisen kirjastojärjestelmän avulla. Hakupalvelu toimii kirjastojärjestelmän käyttöliittymä. Tiedonhaun voi kohdentaa hakupalvelun avulla useaan eri tiedonlähteeseen yhtä aikaa. Tiedonhaun rajaaminen ja muokkaaminen itsenäisesti on mahdollista esimerkiksi kohdentamalla tiedonhaun yhteen tai useampaan tiedonlähteeseen. Tällä hankinnalla ei haeta ratkaisua mediaseurantaan. Nykytilan kuvaus Hankinnan kohteena olevaa palvelua ei ole tällä hetkellä käytössä hankintayksikössä. Valtioneuvoston tietotuki on tiedolla johtamisen ja tietoperusteisen päätöksenteon tukipalvelu. Se tarjoaa tietotukea omilla resursseillaan tai verkostoitumalla muiden tiedonvälittäjien kanssa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Lisäksi tietotuki osallistuu tietojohtamisen ja tiedonhallinnan kehittämiseen valtioneuvostossa. Iso osa tietotuen toiminnasta on virkamiesten itsepalvelukäyttöön tarkoitettujen sähköisten tiedonlähteiden hankintaa ja käyttöön saattamista. Tällä hetkellä valtioneuvostolla ei ole olemassa digitaalista kirjastoa tukevaa hakupalveluratkaisua, joka tukisi riittävästi virkamiesten itsenäistä tiedonhankintaa tai omaehtoista uutuusseurantaa. Hankitut tiedonlähteet ovat tarjolla valtioneuvoston intrassa, jaoteltuina aiheenmukaisiin linkkilistoihin tietokannan tai palvelun nimen mukaan. Asiakas joutuu navigoimaan monen eri palvelun kesken ilman, että hän voisi yhdistää hakua kerralla useampaan eri tietolähteeseen. Asiakas joutuu myös usein etukäteen selvittämään tietokannan sisällön, jos hän hakee esimerkiksi tiettyä julkaisua käyttöönsä. Käytettävyyden ja tiedon tehokkaan hyödyntämisen näkökulmasta tämä ei ole kestävä ratkaisu. Käyttötapausesimerkkejä Valtioneuvoston työssä tiedonseuranta ja -hankinta ovat jatkuvaa, koska valmistelijan on oltava ajan tasalla omalla aihealueellaan. Tyypillisiä käyttötapausesimerkkejä ja tarpeita valtioneuvoston digitaalista kirjastoa ajatellen ovat 1) Oman alan tärkeiden tiedonlähteiden jatkuva seuranta. Käyttäjällä on mahdollisuus valita itselleen relevantteja tiedonlähteitä, joihin voi tehdä automaattisen sisältö/uutuusseurannan 2) Yksittäisissä tiedonhakutilanteissa tarvittava hakumahdollisuus mm. artikkeli-, viite- ja kirjastotietokantoihin. Tiedonhaun aihe voi vaihdella laajasta aiheenmukaisesta hausta jonkin tietyn artikkelin hakuun 3) Ylläpitokäyttö, jolloin tietotuen asiantuntija muokkaa palvelua valtioneuvoston tarpeita vastaavaksi. Tavoitetilan kuvaus Digitaalisen kirjaston hakupalvelun tavoitteena on tukea monipuolista tiedonhankintaa valtioneuvoston työn eri vaiheissa. Kokonaispalveluna digitaalinen kirjasto tarjoaa käyttäjälle tietotuen palvelut käyttöön, jolloin se koostuu eri teknisistä ratkaisuista: erillinen hakupalveluratkaisu, kirjastojärjestelmä, hankitut tiedonlähteet, oma julkaisuarkisto (VALTO) ja niiden käyttöönsaattamisen sekä asiakastoiminnallisuudet. Toinen tavoite on, että digitaalisen kirjaston kautta saadaan nykyaikaisia työvälineitä tietotuen henkilöstön käyttöön. Hakupalvelun tulee olla mahdollisimman helppokäyttöinen. Pyrkimyksenä on, että tehokas hakupalveluratkaisu tarjoaa valtioneuvoston digitaalisen kirjastojen kokoelmat ja palvelut helposti ja vaivattomasti loppukäyttäjän saataville ilman, että asiakkaan tarvitsee tietää ja ymmärtää tapaa, miten aineistot on luetteloitu kokoelmaan tai että asiakkaan tarvitsee hakea erikseen aineistoja useasta eri lähteestä. Valtioneuvon käyttöön hankittujen tiedonlähteiden käyttöoikeus vaihtelee valtioneuvostotasosta yksittäiseen käyttäjätunnukseen. Ensisijaisesti käyttöoikeuden määrittelyn menetelmä on IP–tunnistus, joka voi olla joko ministeriökohtainen tai kattaa koko valtioneuvoston, koska jokaisella ministeriöllä on oma IP -osoite. Hankintayksiköllä on oltava mahdollisuus hallinnoida tiedonlähteiden käyttöoikeuksia hakupalvelussa. Käyttäjän pitää voida rajata tiedonhakua itse; mitä aineistoa tai lähteitä haluaa haun piiriin, mitä aikarajauksia jne. Edellytyksenä on hakupalvelun tiedonlähteiden läpinäkyvyys eli käyttäjän tulee voidan ymmärtää, mitä kaikkea haun piirissä on ja mitä siinä ei ole. Oleellinen osa ja tarve hyvän palveluratkaisun tarjontaan on laiteriippumaton käyttö, koska valtioneuvoston nykyinen tekninen ympäristö mahdollistaa etätyön tekemisen joustavasti.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
Aluekoodi