This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2021-01-19
Ilmoituksen numero2021-062616
TED numero2021/S 015-032168
OstajaorganisaatioMaahanmuuttovirasto (1019953-5 )
PL 10
FI-00086 MAAHANMUUTTOVIRASTO
http://www.migri.fi
Hankinnan otsikkotiedotKiintiöpakolaisten kulttuuriorientaatiokoulutuksen järjestäminen pakolaisten nykyisissä olinpaikoissa ennen Suomeen saapumista
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/sv/public/procurement/46271/notice/62616/overview
Originaali JSON tietue62616.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausMaahanmuuttovirasto (Migri) on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa asiantuntija-, palvelu- ja päätöksenteko-organisaatio, joka toteuttaa Suomen maahanmuuttopolitiikkaa. Migri on sisäministeriön alainen virasto, joka käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita. Migrin turvapaikkayksikön kiintiöpakolaistulosalue täytäntöönpanee kiintiöpakolaisten valinnan kohdentamispäätöksen. Lisää tietoa Migristä ja sen toiminnasta löytyy osoitteesta www.migri.fi. Suomeen valitaan hallitusohjelman mukaisesti vuosittain 850 - 1050 kiintiöpakolaista ja esim. tänä vuonna 2021 heitä tullaan valitsemaan 1050 henkilöä useista eri kohteista ja koskien useita eri kansalaisuuksia. Suomeen uudelleensijoitettavien kiintiöpakolaisten alkuperämaiden ilmasto, kulttuuri, perinteet ja toimintatavat ovat kovin erilaisia kuin Suomessa, joten sopeutuminen uuteen ympäristöön voi olla vaikeaa. Osa kiintiössä hyväksytyistä pakolaisista tulee suoraan pakolaisleiriltä, osa turvattomista ja alkeellisista olosuhteista, osa hätätapauksina ja tieto myönteisestä päätöksestä muuttaa Suomeen kiintiöpakolaisena tulee välillä heille hyvinkin pikaisesti. Toisinaan heillä on hyvin vähän tai ei lainkaan tietoa Suomesta. Joillakin saattaa olla epärealistisia tai epämääräisiä odotuksia elämästään uudessa kotimaassa, ja tämä voi aiheuttaa muuttoon valmistautuessa, matkan aikana ja Suomeen saavuttaessa pelkoa ja epätietoisuutta. Odotukset voivat aiheuttaa haasteita Suomen palvelujärjestelmälle, joka pyrkii auttamaan tulijoita kotoutumaan ja sopeutumaan alusta alkaen. Suomeen tuloa edeltävä informaatio vähentää näitä vaikeuksia ja Suomeen hyväksytyt kiintiöpakolaiset voivat koulutuksen antamien tietojen, taitojen ja sopeutumista tukevien harjoitteiden avulla myös hyödyntää odotusajan uutta oppien jo ennen Suomeen muuttoa. Kulttuuriorientaatiokoulutushankkeen tavoitteena on antaa Suomeen valituille kiintiöpakolaisille mahdollisimman realistinen kuva Suomeen muuttamisesta, siihen liittyvästä elämänmuutoksesta sekä heidän tulevasta elämästään Suomessa. Tällä tuetaan ja helpotetaan heidän kotoutumistaan. Koulutuksen avulla pakolaiset saavat realistisen kuvan heitä odottavista olosuhteista ja keinoja selviytyä ennen kokemattomista tilanteista ja olosuhteista. Samalla koulutus auttaa heitä muokkaamaan omia asenteitaan tulevassa kotiympäristössä elämiseen ja valmistautumaan paremmin tulevaan ja käyttäen odotusajan myös suomen kielen opiskeluun. Hankkeen avulla he saavat tarkempaa tietoa Suomesta, yhteiskunnastamme, suomalaisen elämän todellisuudesta ja arjesta, perustietoa kuntapalveluista, tietoa kuinka päästä opiskelemaan, täydentämään aikaisempia opintoja, kuinka päästä työelämään ja erityisesti kuinka valmistautua kaikkeen tähän sekä henkisesti että konkreettisesti jo odotusaikana ennen Suomeen muuttoa. Migri hallinnoi kulttuuriorientaatiohankkeessa kiintiöpakolaisten kulttuuriorientaatiokoulutuksen järjestämisen pakolaisten nykyisissä olinpaikoissa ulkomailla. Koulutus järjestetään kiintiöpakolaisille ennen heidän Suomeen saapumistaan. Suomeen valituille kiintiöpakolaisille tarjotaan kolmesta neljään päivään kestäviä kulttuuriorientaatiokoulutuksia heidän nykyisissä asuinmaissaan. Lähiopetusjaksojen ohella hankkeessa tarjotaan pakolaisille myös mahdollisuutta itseopiskeluun heidän omalla äidinkielellään (www.movingtofinland.fi). Migri pyytää tietopyynnössä esitystä hankkeen toteutuksen järjestämisestä ulkomailla, sisältäen koulutukset ja kaikki koulutusmatkoihin liittyvät logistiset järjestelyt, sekä verkkopalvelun (www.movingtofinland.fi) tietosisältöjen päivitykset erikielisinä. Toimittajan tehtäviin kuuluvat seuraavat tehtävät: pakolaisten kutsuminen ulkomailla pidettäviin koulutuksiin, kulkulupien hankinta, pakolaisten matkajärjestelyt eri pakolaisleireiltä ja muilta asuinalueilta koulutuspaikalle ja takaisin, koulutuspaikan järjestäminen audiovisualisine laitteineen, majoitustilojen ja ruokailujen järjestäminen pakolaisille koulutusjaksojen ajaksi, opetustyöt, lastenhoidon järjestäminen pienille lapsille koulutustilojen yhteydessä ja jokaisesta koulutuksesta raportointi sekä opetustyö ulkomailla, koulutusmateriaalin valmistaminen sekä verkkopalvelun sisällöntuotannon ja verkkopalvelun päivitysten tekeminen Maahanmuuttovirastoa konsultoituaan ensin. Tietopyyntö sisältää myös opetuksen tulkkaus- ja käännöstyöt kulttuuriorientaatiokoulutuksissa sekä verkkopalvelusivujen käännöstyöt. Koulutuksiin osallistumisesta ei tule aiheutua kustannuksia pakolaisille. Migri korostaa, että logistiset järjestelyt ovat varsin haastavia ulkomailla ja toimittajan tulee itsenäisesti kyetä huolehtimaan kaikista logistisista järjestelyistä ulkomailla useissa eri kohteissa ja erittäin haasteellisissa toimintaympäristöissä. Migri edellyttää, että tehokkaan opetuksen takaamiseksi opetus moduloitaisiin eri aihealueisiin ja suomen kielen opetustunteihin, ja että Suomesta lähtisi moniammatillinen asiantuntijatiimi (asiantuntijat, jotka ovat pitkään tehneet maahanmuuttajien parissa koulutustyötä ja joilla on käytännössä osoitettu ammattitaito maahanmuuttajien kotoutumistyöstä) yhdessä Suomessa jo pidempään asuneiden ja suomalaiseen yhteiskuntaan hyvin integroituneiden maahanmuuttajataustaisten kouluttajien ja tulkkien kanssa. Pakolaisille annettavan orientaatiokoulutuksen tulee sisältää seuraavat osa-alueet (moduulit): 1. Käytännönläheistä perustietoa Suomesta ja siitä, mikä Suomeen valittua kiintiöpakolaista odottaa hänen aloittaessaan elämää uudessa kotimaassaan. Kiintiöpakolaisille tulee antaa kattavat perustiedot Suomesta, yhteiskunnastamme, suomalaisuudesta, arjen elämästä, peruspalveluista, työ- ja opiskelumahdollisuuksista ja kielenoppimisen tärkeydestä. Tarjouksen tulee sisältää opetuskokonaisuuden sisältöehdotus aihepiireineen. Ensimmäisen moduulin tulee sisältää myös osion, jossa käsitellään asioita, joita kiintiöpakolainen voi opiskella ja tutustua jo ennen Suomeen muuttoaan. Tässä koulutusmoduulissa olisi hyvä olla mukana myös osio, jossa käsitellään konkreettisesti matkaa pakolaisen nykymaasta Suomeen eri vaiheineen sekä mitä tapahtuu hänen saapuessaan Suomeen. 2. Toisena keskeisenä osiona tulee olla Suomeen muuttoon, elämän muutokseen ja uuden kohtaamiseen liittyvien reaktioiden ymmärtämisen lisääminen, psykologisen sopeutumisprosessin helpottaminen sekä toimintavalmiuksien mahdollisimman aikainen saavuttaminen uudessa yhteiskunnassa. Koulutuksen tulee antaa valmiuksia sekä sisäisen että ulkoisen sopeutumisprosessin käynnistymiselle ja etenemiselle. 3. Kolmantena moduulina orientaatiokoulutuksessa tulee olla suomen kielen perusteiden opettelu, eli avainsanaston ja käytännöllisten arjen perusfraasien opettelu. Kutakin pakolaista tulisi motivoida aktiiviseen suomen kielen opetteluun jo odotusaikana pakolaisen nykyisessä olinpaikassa. Orientaatio-opetuksen kielenopetuksen sisällön tulee aihepiirinsä ja sanastonsa puolesta integroitua moduulien 1. ja 2. asiasisältöihin. Koulutusmateriaaleja valmistaessa ja opetusta suunnitellessa ja toteuttaessa tulee huomioida kiintiöpakolaisten varsin erilaiset taustat. Osa heistä on luku- ja kirjoitustaidottomia, osa pitkälle koulutettuja, osa kokenut fyysistä/psyykkistä väkivaltaa ja traumaattisia kokemuksia, moni joutunut eroon perheenjäsenistään, kaikki ovat joutuneet muuttamaan pois kotimaastaan, kotiseuduiltaan ja he ovat jo ainakin kertaalleen aloittaneet ns. uuden elämän nykyisessä olinpaikassaan ja taas muutos on pian edessä. Tarjouksessa tulee ilmetä, miten toimittaja aikoo lähestyä pakolaisia yllä mainittujen aihealueiden osalta huomioon ottaen eri kohderyhmät, olosuhteiden moninaisuus sekä ihmisten fyysiset ja psyykkiset erilaisuudet. Vähimmäisvaatimukset toimittajalle • Logistiset järjestelyt kokonaisuudessaan ja esittäen ne vastauksessa tietopyyntöön mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja konkreettisesti. Toimittajan tulee voida toimia kaikissa eri kohteissa globaalisti tehokkaasti ja toimintavarmasti. Toimittajalla tulee olla pääsy myös kulkulupia vaativiin kohteisiin. • Opetusohjelman laatiminen ottaen huomioon eri ikäryhmät, erilaiset koulutus-, kulttuuri- ja uskonnolliset taustat, ja haavoittuvassa asemassa olevat. Ohjelma tulee toteuttaa eri kielisinä eri kohteissa. Opetusohjelma tulee olla toteuttavissa sekä lähiopetuksena että etälaitteiden välityksellä sekä verkkokoulutuksena. • Suomen kielen opetusmateriaalin laadinta ja suomen kielen opetuksen järjestäminen joka koulutuksessa eri maissa. • Erilaisten opetusmenetelmien ja harjoitusten soveltaminen • Käytettävän oheismateriaalin kokoaminen ja opetuskuntoon saattaminen eri kielillä ja kohderyhmän tarpeet huomioon ottaen. • Asiantuntevien opettajien ja tulkkien rekrytointi • Toimittaja laatii Maahanmuuttovirastolle jokaisesta koulutuksesta matkaraportin, palaute- sekä arviointiraportin. • Toimittaja toimittaa Maahanmuuttovirastolle kaikki alkuperäiset kuitit ja tositteet eri maksutapahtumista hankkeen kirjanpitoa varten. • Toteutussuunnitelmat opetuksen käytännön järjestelyiksi: esitys siitä, miten opetusryhmät kootaan, mitkä ovat opetussuunnitelmat ja -sisällöt edellä mainittujen kolmen koulutusmoduulin osalta ja miten ne on suunniteltu toteutettavaksi. Suunnitelma sisältää tiedot, miten pakolaisten kuljetukset, majoitus ja ruokailu koulutuskohteessa järjestetään, mitä aktiviteetteja opetukseen osallistumattomille lapsille tarjotaan, miten opetustilat järjestetään ja mitä apuvälineitä opetus edellyttää ym. • Orientaatio-opetuksen suunnitelmien mukainen toteutus tehokkaasti ja ajallaan Tietopyynnön tarkemman kuvauksen ja siihen liittyvät kysymykset saa pyytämällä osoitteesta: [email protected]. Pyyntö tulee otsikoida "Tietopyyntö: Kiintiöpakolaisten kulttuuriorientaatiokoulutuksen järjestäminen pakolaisten nykyisissä olinpaikoissa ennen Suomeen saapumista".
Hankintanimikkeistö (CPV) pääAikuiskoulutuspalvelut ja muut koulutuspalvelut (80400000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
Aluekoodi00
Pääasiallinen suorituspaikkaUlkomaat (muu kuin Suomi)