This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2022-10-31
Ilmoituksen numero2022-111821
TED numero2022/S 213-611119
OstajaorganisaatioHelsingin Seudun Liikenne - kuntayhtymä (2274586-3 )
Opastinsilta 6A, PL 100
FI-00077 HSL
http://www.hsl.fi
Hankinnan otsikkotiedotHSL tietopyyntö: Asiakaspalvelun ja tarkastuksen työkalun (AsTa) suunnittelu ja toteutus
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/sv/public/procurement/77446/notice/111821/overview
Originaali JSON tietue111821.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausAsiakaspalvelun ja tarkastuksen sovelluksen (Asta-sovellus) kehitys ja käyttöönotto on kiinteä osa käynnissä olevaa Lipputilihanketta. Asta-sovelluksen tavoitteena on helpottaa ja tehostaa asiakaspalvelun ja tarkastuksen prosesseja ja lisätä asiakastyytyväisyyttä. Lipputilihankkeessa siirrytään nykyisestä kahdesta lipunmyyntijärjestelmästä koostuvasta mallista tunnistepohjaiseen järjestelmään. Asta sovelluksen kehityksen ja käyttöönoton on oltavat saumattomasti linjassa Lipputilihankkeen kanssa. Asta-sovelluksen kehityksessä voidaan toisaalta hyödyntää Lipputilihankkeen taustajärjestelmiä ja prosesseja, esimerkiksi Lippukaupan ostoskoritoiminto voidaan ottaa käyttöön myös Asta sovelluksessa. Lipputilihankkeen yhteydessä ajetaan alas nykyinen Lippu- ja informaatiojärjestelmän (LIJ)  lipunmyynti, joten Asta-sovelluksen kehityksessä on huomioitava siirtymävaihe. Siirtymävaiheessa mm. nykyiset matkakortit siirtyvät tunnisteiksi. Asta-sovellus kokoaa yhteen tietoja useasta lähdejärjestelmästä, joten kehitystiimillä täytyy olla huomattavasti kokemusta kompleksista liittymistä ja järjestelmäkokonaisuuksista ml. maksujärjestelmäliittymistä. Myös erilaisten lukijalaitteiden esim. Nfc kytkemiseen liittyvien tekniikoiden tuntemista tarvitaan. Lipputilihanke toteutetaan ketteränä projektina ja on odotetavissa että hankkeessa tapahtuu aikataulun ja sisällön tarkentamista. Asta-projektin täytyy näin ollen olla myös joustava ja oltava toteutuksen osalta ketterä. Sovellus tulee helpottamaan matkustusoikeuden myyntiä palvelupisteessä,  ongelmatietojen ratkaisemista ja hyvitysten käsittelyä tarjoamalla ongelman selvityksen ja hyvityksen käsittelyn kannalta oleellisen lippu- ja asiakastiedon sekä näihin liittyvät toiminnallisuudet selkeässä, helppokäyttöisessä muodossa.  Sovelluksen tulee mahdollistaa LIJ järjestelmän alasajon ja Lipputilihankkeen etenemisen tukien uusien tuotteiden myyntiä ja mahdollistaen osaltaan tunnistepohjaisuuteen siirtymisen. Sovelluksen tulee helpottaa matkustusoikeuden myyntiä palvelupisteessä,  ongelmatietojen ratkaisemista ja hyvitysten käsittelyä tarjoamalla ongelman selvityksen ja hyvityksen käsittelyn kannalta oleellisen lippu- ja asiakastiedon sekä näihin liittyvät toiminnallisuudet selkeässä, helppokäyttöisessä muodossa.  Asta-sovellus mahdollistaa LIJ järjestelmän alasajon ja Lipputilihankkeen etenemisen tukien uusien tuotteiden myyntiä ja mahdollistaen osaltaan tunnistepohjaisuuteen siirtymisen. JÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPERIAATTEET • Järjestelmän alustana toimii HSL:n Azure-ympäristö • Järjestelmässä tulee hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti Azuren pilvinatiiveja palveluita. • Järjestelmä tulee olla kuitenkin siirrettävissä toiselle alustalle kohtalaisella vaivalla. • Järjestelmän front-end kehitys toteutetaan Reactilla (ReactJS) • Järjestelmän tulee olla ylläpidettävissä kehitystiimin toimesta DevOps-toimintamallilla • HSL:n Azure-pilviympäristöllä on oma erillinen ylläpito- ja hallintamalli, jota DevOps tiimin ei tarvitse ylläpitää kokonaan. JÄRJESTELMÄN TOIMINNALLISET PERIAATTEET • Järjestelmä kyselee ja koostaa tietoja käyttöliittymään muista taustajärjestelmistä hyödyntäen näiden julkaisemia rajapintapalveluita. • Kehityksessä hyödynnetään taustajärjestelmien tarjoamia REST-rajapintoja suoraan. • Mikäli taustajärjestelmät eivät tarjoa REST-rajapintoja, tulee (mm. SOAP-pohjaiset) rajapintapalvelut julkaista HSL:n integraatioalaustalla (HIA) REST-rajapintoina. • Järjestelmään ei tule luoda vahvaa sidosta liiketoimintalogiikan käsittelyyn. • Hyödynnetään muita taustajärjestelmiä aina kun mahdollista • Järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden hallinnoida asiakkaan tietoja: tehdä muutoksia ja ylläpitää asiakas-, matkustusoikeus- ja muita tietoja asiakaspalvelun sisäisessä työkalussa rajapintojen kautta • Asiakaspalvelun sisäisissä työkalut ei itse sisällä asiakkaiden masterdataa vaan hyödyntää muiden järjestelmien tietoja rajapintojen kautta • Vastuu tietojen hallinnoimisesta on taustajärjestelmillä, tarjottujen muokkausrajapintojen kautta. • Tietojen muokkauskyvykkyys palvelee vain asiakaspalvelun käyttötapauksia. Järjestelmän ei ole tarkoitus korvata taustajärjestelmien omia käyttöliittymiä. • Järjestelmään ei rakenneta varsinaista raportointikyvykkyyttä, mutta sen on mahdollistettava myyjän päivittäinen tapahtumaseuranta täsmäytystä varten JÄRJESTELMÄN MUKAUTETTAVUUS • Taustajärjestelmien rajapintojen päivittyessä ja muuttuessa järjestämän pitää kohtuullisella kehitystyöllä mukautua päivitettyihin rajapintoihin. Ts. Taustajärjestelmän rajapinnan toiminnallisuus ei saa suoraan määritellä käyttöliittymän toiminnallisuutta - > muutoshallinnan prosessia noudatettava (tässä ja muissa järjestelmissä) • Järjestelmän käytön laajentuessa esim. kuntien palvelupisteisiin, järjestelmään tulee kyetä luomaan uusia rooleja ja hallinnoida roolille oikeutettuja järjestelmän toiminnallisuuksia • Järjestelmään tunnistautuminen HSL:n ulkopuolisista organisaatioista tulee olla toteutettavissa käyttäen organisaation omaa tunnistautumista, mikäli organisaatio sallii sen ja toteutus on teknisesti mahdollista tehdä kohtuullisin kustannuksin. • Asiakaspalvelun prosessien ja käytäntöjen muuttuessa tulee käyttöliittymän olla mukautettavissa kohtuullisella työmäärällä uusien prosessien ja käytäntöjen mukaiseksi. Ts. Käyttöliittymästä ei saa tehdä liian jäykkää. JÄRJESTELMÄN TIETOTURVA- JA TIETOSUOJAPERIAATTEET • Järjestelmän tulee olla HSL:n tietosuoja- ja tietoturvavaatimusten mukainen • Järjestelmän tulee tukea roolipohjaista käyttöoikeushallintaa (RBAC) eri käyttäjärooleille. • Järjestelmän tulee tukea HSL:n Single Sign-On (SSO) kyvykkyyttä (AD, Azure ADFS) • Järjestelmän tulee tuottaa lokia järjestelmän käytöstä ja sen toiminnallisuudesta ylläpidon tarpeisiin (noudatettava tietoturvavaatimuksia) JÄRJESTELMÄN MUITA PERIAATTEITA • Järjestelmän tulee kyetä poikkeustilanteissa ohjaamaan käyttäjiä, sekä viestimään virhetilanteista ylläpitäjille, esim. Jos yhteys taustajärjestelmään on poikki tarjotaan poikkeustilannetta varten toimintaohjeet • Järjestelmässä tulee huomioida HSL:n yleiset arkkitehtuuriperiaatteet kilpailutuksessa ja kehittämisen eri vaiheissa
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1B
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset