This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2021-08-06
Ilmoituksen numero2021-079636
TED numero2021/S 154-409302
OstajaorganisaatioVerohallinto (0245458-3 )
Vääksyntie 4, Helsinki
FI-00052 Vero
http://www.vero.fi
Hankinnan otsikkotiedotTIETOPYYNTÖ: tekoälyavusteinen itsepalveluanalytiikka
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/56804/notice/79636/overview
Originaali JSON tietue79636.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausVerohallinnolla on suomalaisen yhteiskunnan turvaamisessa tärkeä rooli. Keräämme vuosittain yli 50 miljardia euroa verotuloja, joilla ylläpidetään ja kehitetään yhteiskunnan palveluita. Tehtävänämme on suorittaa verotus tarkasti, valppaasti ja ehdottoman tasapuolisesti ja tehdä veroasiat asiakkaille helpoiksi. Verohallinnossa työskentelee lähes 5000 henkilöä ympäri Suomen. Verohallinto saa jatkuvasti käyttöönsä suuria tietovirtoja, joiden tiedot tulee kyetä analysoimaan nopeasti, tarkasti ja kustannustehokkaasti verotuksen käyttöön. Verohallinnon tavoitteena on hankkia ohjelmisto, joka tukee jatkossa itsepalveluanalytiikkaa ja tekoälyn hyödyntämistä sekä kasvattaa Verohallinnon ydintoiminnan vaikuttavuutta. TAVOITETILA Itsepalveluanalytiikkaohjelmiston mahdollisella hankinnalla on tarkoitus tehostaa datan loppukäyttäjien työtä helpottamalla tekoälyavusteisesti esim. suurien maksuaineistojen analysointia ("automaattinen analysointi"). Lisäksi ohjelmiston on tarkoitus tarjota analyytikoille ja muille asiantuntijoille kyvykkyyksiä löytää tarvittava tieto itsenäisesti, tehokkaasti ja tarkasti. Avainsanana on analysoinnin nopeus ilman tarvetta SQL-lauseiden tai kuutioiden käytölle. Itsepalveluanalytiikka mahdollistaa myös ammattianalyytikoiden työajan vapauttamisen vaativampiin analysointitarpeisiin. Samalla datan loppukäyttäjien ymmärrys tiedosta ja tiedon tarjoamista mahdollisuuksista kasvaa, kun yhä useammalla käyttäjällä on näkymä tietoihin. Lisäksi ohjelmiston kautta tietoja tarvitsevien tahojen on helppo ja nopea päästä kiinni sekä itse tietoihin että tiedon analysointiin ilman ohjelmointikielien tuntemusta. Itsepalveluanalytiikan avulla loppukäyttäjän on myös mahdollista jakaa tuloksensa / raporttinsa muiden hyödynnettäviksi ja muokattavaksi, ja tekoäly puolestaan mahdollistaa automaattisten löydösten tekemisen satojen miljoonien rivien datamassoista. Itsepalveluanalytiikan käyttäjäryhminä tulevat olemaan substanssianalyytikot, raportointikehittäjät, datatieteilijät sekä myös muut Verohallinnon työntekijät (ei ammattianalyytikoita) viraston eri yksiköistä. ARKKITEHTUURIVAATIMUKSET • Alustana Microsoft Azure • Asennus on tapahduttava DevOps-työkalulla ympäristökohtaisesti • Serverless-arkkitehtuuri (palveliton) o Esim. kontittaminen o Muussa tapauksessa selvitettävä vastuut virtuaalikoneiden patchauksesta o Autoskaalaus? • Tietolähteet o Azure Data Lake Storage Gen. 1 ja Azure Data Lake Storage Gen. 2 o Synapse (Serverless + Dedicated pool) - AAD-autentikointituki? o Joko virtualisoitu tiedonhaku tai päivitykset Azure Data Factoryn kautta TURVALLISUUSVAATIMUKSET • Audit-lokitus o Minimi: audit-lokista löydyttävä kyselyt, henkilö ja aika o Parempi: tietoalkiokohtainen lokitus o Sovittava yhteen keskitetyn käytönvalvonnan kanssa (tällä hetkellä: Log Analytics Workspace ja Storage Account -lokienlähetys) • Pystyttävä eristämään virtuaaliverkkoon, tietoa ei saa liikkua ETA-alueen ulkopuolelle • TLS 1.2 -salaus • Tuettava kryptausta asiakkaan omalla avaimella, esim. virtuaalilevyjen salaus o Azure Key Vault • Todennus Azure AD:ta vasten, tuki käyttäjäryhmille ALUSTAVA AIKATAULU Hankinta ja kilpailutus 9/2021 - 3/2022 Toteutus ja käyttöönotto 4/2022 - 10/2022 VEROHALLINNON KYSYMYKSET TOIMITTAJILLE 1. Mitä ohjelmistoa tarjoaisitte Verohallinnon käyttöön? 2. Mikä teistä olisi paras tapa toteuttaa itsepalveluanalytiikkaohjelmiston toteutus- ja käyttöönottovaihe Verohallinnossa? Pyydämme esittämään näkemyksiänne vaihtoehdoista. Voitte yksilöidä ohjelmistonne ja palvelunne tarkemmin tai laittaa palvelukuvauksianne liitteeksi, jos mahdollista. 3. Millaisella hinnoittelumallilla tarjoatte palveluita? 4. Aikatauluarvionne? Onko aikataululla hinnoitteluvaikutuksia ja jos on, niin millaisia? Onko hankintayksikön suunnittelema aikataulu realistinen ja toteutettavissa oleva? 5. Millaisilla sopimusehdoilla tarjoatte palveluita? Voitte halutessanne liittää oheen oman / ehdottamanne sopimusmallinne. 6. Mikä on mielestänne sopiva henkilöstömäärä toteuttamaan tämä hanke? Minkälaista osaamista ja kokemusta hankinnan hyvä toteuttaminen mielestänne edellyttää? Miten tilaajan tulee mielestänne tukea toteutusta? 7. Kuvatkaa yrityksenne kokemusta sekä referenssejä kyseessä olevien palvelujen tuottamisesta. Em. tietojen lisäksi pyydämme teitä lisäämään kirjalliseen vastaukseenne vapaamuotoisia näkemyksiänne niistä seikoista, joita tätä hankintaa tehtäessä kannattaisi huomioida. LISÄTIETOJA ANTAA Markku Kokko [email protected] Puh. 040 571 9899 TIETOPYYNTÖÖN VASTAAMINEN Vastaukset tietopyyntöön pyydetään toimittamaan 27.8.2021 klo 15:00 mennessä kirjallisena sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Merkitkää viestin aiheeksi "Vastaus tietopyyntöön itsepalveluanalytiikan hankinnasta". Jos vastauksenne sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia tai muuta salassa pidettävää tietoa, yksilöikää ja merkitkää salassa pidettävät kohdat selvästi. Tarvittaessa voitte lähettää vastauksenne turvapostilla (https://turvaviesti.vero.fi/, valitkaa vastaanottajaksi Hankinnat).
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset