This is early beta for now! Can't handle all templates properly
Hankkija
Vastaanotettu Hilmaan | 2019-12-31 |
Ilmoituksen numero | 2018-018629 |
TED numero | |
Ostajaorganisaatio | Työ- ja elinkeinoministeriö (2160307-0 ) PL 32 FI-00023 Valtioneuvosto http://www.tem.fi |
Hankinnan otsikkotiedot | TYÖTTÖMYYSTURVAN AKTIIVIMALLIA KOSKEVAN ARVIOINNIN HANKINTA |
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio | |
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen | |
Alkuperäinen ilmoitus | https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/8711/notice/10088/overview |
Originaali JSON tietue | 10088.json |
Ostettava
Hankinnan lyhyt kuvaus | Hankinnan kohteena on työttömyysturvan aktiivimallia koskeva arviointitutkimus, joka kohdistuu erityisesti mallista johtuviin välittömiin työmarkkinasiirtymiin ja TE-palveluihin. Työttömyysturvan aktiivimalli tuli voimaan 1. tammikuuta 2018. Mallissa työttömyyden alun omavastuupäivien määrä vähentyi muutoksen myötä seitsemästä päivästä viiteen päivään ja omavastuuosuutta lisättiin työttömyyden ajalle työttömyyden kestäessä yli 65 työttömyysetuuden maksupäivää. Mallin tavoitteena on kannustaa lyhyidenkin sijaisuuksien tai määräaikaistöiden vastaanottamiseen ja näin ehkäistä pitkäaikais-työttömyyttä ja lisätä työllisyyttä. Mallissa aktiivisuutta tarkastellaan 1.1.2018 alkaen 65 työttömyysetuuden maksupäivän jaksoissa. Tämä vastaa noin kolmen kuukauden yhtäjaksoista työttömyyttä. Ensimmäisen kerran malli vaikutti työnhakijalle maksettavan työttömyysetuuden määrään 2.4.2018 alkaen. Mallin mukaista aktiivisuutta voi kerryttää palkkatyön ja yritystoiminnan lisäksi osallistumalla esimerkiksi työllistymistä edistävään palveluun tai muuhun työvoimaviranomaisen järjestämään työllistymisedellytyksiä parantavaan palveluun tai toimintaan. Työttömyysetuuden saajan näkökulmasta mallissa edellytetyn aktiivisuusvaatimuksen täyttäminen on ollut riippuvaista sekä tarjolla olevista työmahdollisuuksista että työvoimaviranomaisten järjestämien palveluiden tarjonnasta. Eräitä ikääntyneitä työnhakijoita koskevia poikkeuksia lukuun ottamatta kaikki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012) tarkoitetut palvelut ovat harkinnanvaraisia. Palveluiden järjestäminen edellyttää sitä, että palvelun järjestäminen on henkilön tilanteen huomioon ottaen työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaista. Tarkoituksenmukaisuuden arvioi työ- ja elinkeinotoimisto tai palveluntuottaja, jolta työ- ja elin-keinotoimista on hankkinut palvelun. Mallia kohtaan on esitetty kritiikkiä muun muassa mallin oikeudenmukaisuuteen, byrokraattisuuteen, palveluiden saatavuuteen, alueelliseen epätasa-arvoisuuteen sekä aktiivisuuteen luettavien toimien rajauksiin liittyen. Tällä hetkellä valmisteilla on säädösmuutoksia, joiden mukaan tietyin edellytyksin opiskelu ja eräiden muiden kuin työvoimaviranomaisen järjestämä työllistymistä tukeva valmennus tai toiminta kerryttäisivät mallin mukaista aktiivisuutta. Mallista on kerätty tilastotietoa Kelan ja työttömyyskassojen ja työttömyys-kassoja valvovan Finanssivalvonnan toimesta. Tietoja mallista kertyy myös työ- ja elinkeinohallinnolle ja Eläketurvakeskukselle. Tilastot eivät kuitenkaan kerro laajemmin mallin toimivuudesta, tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta. Edellä todetun johdosta työ- ja elinkeinoministeriö käynnistää arviointitutkimuksen mallin välittömistä vaikutuksista erityisesti TE-palvelujen näkökulmasta. Tutkimuksen tausta ja selvitettävät kysymykset sekä käytettävät menetelmät on esitetty tarkemmin tarjouspyynnössä. |
Hankintanimikkeistö (CPV) pää | |
Hankintanimikkeistö (CPV) muut | |
Aluekoodi | FI |