This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2022-04-29
Ilmoituksen numero2022-099761
TED numero2022/S 087-237749
OstajaorganisaatioVantaan kaupunki (0124610-9 )
PL 1100
FI-01030 Vantaan kaupunki
http://www.vantaa.fi
Hankinnan otsikkotiedotTIETOPYYNTÖ / MARKKINAVUOROPUHELU: Kotihoidon palvelujen hankinta
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/69855/notice/99761/overview
Originaali JSON tietue99761.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan tarkentava markkinakartoitus eli tietopyyntö. Vantaan ja Keravan kaupungit ovat kilpailuttamassa vuoden 2022 aikana Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle kotihoidon palvelut vuoden 2023 alusta. Tällä tietopyynnöllä on tarkoitus selvittää kotihoidon palvelujen hankintaan liittyviä kysymyksiä. Tietopyynnön tavoitteena on saada kattavasti hankittavan palvelun saatavuutta ja ominaisuuksia koskevaa tietoa, jotta mahdollinen tarjouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Taustaa Vantaan ja Keravan kaupunkien tavoitteena kotihoidon palvelulle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on muuttaa kotihoidon ostopalvelun kokonaisuutta verrattuna aiempaan. Mallin, jossa kotihoidon palvelua on ostettu puhtaasti käynteinä, on havaittu aiheuttavan haasteita vastuurajapintojen, kommunikaation ja työn sujuvuuden kannalta sekä kunnan omassa kotihoidossa, että palveluntuottajalla. Tavoitteena on mahdollistaa asiakkaiden kokonaisvaltainen hoito yhden toimijan toteuttamana. Kotihoidon palvelussa asiakkaan palvelukokonaisuus pitää sisällään varsinaisten käyntien lisäksi asiakkaiden voinnin ja toimintakyvyn arvioimista, yhteistyötä asiakkaan muiden hoitotahojen kanssa, lääkehoidon toteuttamista sekä kokonaisvastuuta asiakkaan lääkehoidosta sekä asiakkaan muiden palveluiden koordinointia. Kotihoidon uuden palvelukuvauksen tavoitteena on vähentää epäselvyyttä odotuksista, jota palvelulle asetetaan ja kuvata niitä pelisääntöjä, joilla yhteisesti toimitaan asiakkaan laadukkaan ja turvallisen kotihoidon palvelun tuottamiseksi. Palvelukuvaus toimii myös manuaalina ja kuvauksena sille laadulle, mitä kotihoidon palvelulta odotetaan. Ymmärrys palveluntuottajiemme työtavoista, osaamisesta, onnistumisista sekä haasteista auttaa meitä parantamaan tarjouspyyntöämme siten, ettei palveluntuottajan tarvitse hinnoitella niin paljon riskiä palveluunsa ja työpanos voidaan käyttää asiakkaiden hyväksi. Haluamme lisäksi huomioida turvallisen siirtymän sopimuskaudelta seuraavalle. Vuoropuhelu on rakennettu siten, että jokainen otsikko kuvaa aluksi taustaa selvitettäviin kysymyksiin ja lopuksi listataan kysymykset, joihin toivomme vastauksia. Pyydämme pitämään vastaukset lyhyinä, mutta kuitenkin kuvaamaan ajatuksianne tarpeeksi syvällisesti. Asiakkuuksien asettaminen ostoihin Vantaalla ja Keravalla on perinteisesti aina otettu uudet asiakkaan oman kotihoidon asiakkaiksi. Kun oman kotihoidon kapasiteetti on täynnä, on asiakkaita siirretty ostopalveluntuottajille. Jatkossa asiakkaat on tarkoitus siirtää joko suoraan oman kotihoidon tai ostopalveluntuottajien asiakkuuteen. Uudesta toimintatavasta aiheutuva suurin muutos ostopalveluntuottajille on vaatimus valmiudesta ottaa vastaan asiakkaita hyvin lyhyellä varoitusajalla, jopa seuraavan päivän aamusta alkaen. 1) Mitä asioita tulee palveluntuottajan näkökulmasta huomioida uuteen toimintamalliin liittyen? Mitkä asiat ovat tärkeä kirjoittaa auki? 2) Millaisia vaikutuksia palvelun toteutumiseen näette uudessa toimintamallissa? 3) Millaisia vaikutuksia muutoksella on hinnoitteluun? Miten hintaan vaikuttavaa nousupainetta voidaan vähentää? Palveluntuottajalle asetettavat vaatimukset Ostopalveluntuottajille tulee uusia vaatimuksia liittyen osaamisen, tehtäviin, raportointiin, hankintoihin ja prosesseihin osana siirtymistä toimintamalliin, jossa palveluntuottajalla on kokonaisvastuu asiakkaistaan. Palveluntuottajalle tulee esimerkiksi vastuita liittyen asiakkaiden arvioimiseen, lääkehoitoon sekä lääkäriyhteistyöhön. Lisäksi uusia palveluntuottajalle asetettavia vaatimuksia ovat lääkkeiden annosjakelun hankinta, tukipalveluiden hallinnointi sekä asiakkaan luona suoritettavat käyntien aloittamisen ja päättämisen leimaaminen. Uusiin vaatimuksiin vastaaminen vaatii palveluntuottajia toteuttamaan hankintoja (Raisoft, koneellinen lääkeannostelu yms.), kouluttamaan henkilöstöä (Rai-arvioinnit, tukipalveluiden sisältö yms.) sekä muuttamaan organisoitumistaan mahdollistaakseen asiakkaiden nopeamman palvelun aloittamisen. 1) Miten suuresta muutoksesta organisatorisesti kotihoidon palvelun toteuttaminen uudella mallilla on suhteessa aiempaan toimintamalliin? 2) Miten ehdottaisitte sopimuskauden aloittamiseen liittyvän valmistelun toteutettavan, kun hyvinvointialueelle siirryttäessä tavoitteena on se, että palveluntuottajat ovat valmiit toteuttamaan kotihoidon uuden palvelukuvauksen mukaista palvelua? 3) Mitä tukea odotatte Vantaan/Keravan taholta uudistukseen valmistautumisessa? 4) Minkä osa-alueiden toteuttamisen näette haastavimpana? 5) Mitkä asiat näette positiivisena muutoksen suhteen? Erityisryhmien huomioiminen Vantaalla ja Keravalla asuu moninainen kotihoidon asiakasryhmä. Muun muassa asiakkaan hoidon tarve, äidinkieli, mielipide sekä kotiympäristö ja muut asuntoon ja kotiin liittyvät asiat vaikuttavat asiakkaiden palvelun toteuttamiseen. 1) Mitkä asiat tulisi huomioida hankinnassa, kun mietitään mahdollisia vaatimuksia palveluntuottajan osaamiselle tai asiakasryhmien muodostamiselle? 2) Miten voimme paremmin hyödyntää jatkossa palveluntuottajalta löytyvää erikoisosaamista? Tulevaisuuden kotihoito Palvelun sisältö, digitaalisuus, robotit ja itse asiakastyön toteuttaminen on kokemassa muutoksia tulevaisuudessa. Uusia ratkaisuja kaivatan väestön ikääntyessä, ja hoitajien saatavuuden ollessa heikohko. 1) Mitkä ovat niitä tulevaisuuden tuulia, joiden toivotte näkyvän kotihoidon palveluissa tulevaisuudessa? 2) Mihin suuntaan olette itse viemässä kotihoidon palvelukonseptia? 3) Millaisena kuvailette kotihoidon palvelua, joka on turvallista, laadukasta ja vaikuttavaa? Mistä elementeistä se koostuu? Miten tähän päästään? Sähköpostin liitetiedostossa palveluntuottajan tulee lisäksi esitellä lyhyesti yrityksensä ja sen palvelukonsepti (maksimi kaksi A4-sivua). Yritysesittelystä ja palvelukonseptista tulee käydä ilmi, millaista palvelua yritys tarjoaa nyt ja yrityksen kehityssuunnitelmat. Palveluntuottaja voi myös halutessaan esittää ehdotuksia yleisesti mitä kilpailutuksessa tulisi ottaa huomioon (maksimi yksi A4-sivu). Määräajan jälkeen joidenkin markkinakartoitukseen/tietopyyntöön vastanneiden kanssa käydään vuoropuhelua. Kaupunki ei maksa korvauksia markkinakartoituksiin osallistuneille palveluntuottajille. Vuoropuhelu pyritään käymään kesäkuussa 2022 kirjallisesti ja/tai suullisesti, kaupungin päättämällä tavalla. Pyydämme markkinakartoituksesta/tietopyynnön sisällöstä kiinnostuneita palveluntuottajia lähettämään kommentit sähköpostitse osoitteeseen [email protected] 20.5.2022 klo 12.00 mennessä. Sähköpostin viestikentässä on oltava merkintä "Tietopyyntö” KOTIHOIDON PALVELUJEN HANKINTA VD/1537/02.08.00.00/2022” ja yrityksen nimi.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTerveyspalvelut ja sosiaalitoimen palvelut (85000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muutSairaanhoitohenkilöstön palvelut (85141000)
Sosiaalityö ja siihen liittyvät palvelut (85300000)
Sosiaalityön avopalvelut (85312000)
AluekoodiFI1B1
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset