This is early beta for now! Can't handle all templates properly
Hankkija
Vastaanotettu Hilmaan | 2021-09-24 |
Ilmoituksen numero | 2021-082485 |
TED numero | |
Ostajaorganisaatio | Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (0201256-6 ) Hämeentie 86 FI-00550 Helsinki https://www.hel.fi/hkl/fi |
Hankinnan otsikkotiedot | Metrojunien matkustajaovien avautumisen väärältä puolelta estävä järjestelmä |
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio | |
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen | |
Alkuperäinen ilmoitus | https://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/58523/notice/82485/overview |
Originaali JSON tietue | 82485.json |
Ostettava
Hankinnan lyhyt kuvaus | HUOM! Toimittajia pyydetään huomioimaan, että tämä ilmoitus ei ole hankintailmoitus,vaan ilmoitus erityisalojen hankintalain (laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen japostipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksesta1398/2016) 69 §:n mukaisesta markkinavuoropuhelusta osana hankinnan valmistelua (ts. tietopyyntö). Markkinavuoropuhelu ei sido HKL:ää toteuttamaan hanketta tai käynnistämäänkilpailutusprosessia.Markkinavuoropuhelu ei sido siihen osallistuvia toimittajia tarjouksen tekemiseen, eikätoisaalta markkinavuoropuheluun osallistumatta jättäminen vaikuta mahdolliseentarjouskilpailuun osallistumiseen. Markkinavuoropuheluun osallistumisesta ei makseta korvausta toimittajille. Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) suunnittelee metrojunakalustoon järjestelmää, jolla estetään matkustajaovien avautuminen junan sivulta, jossa ei ole laituria. Samoin järjestelmän tavoitteena on sellaisten ajovirheiden vaikutusten eliminoiminen, joissa juna ei ole kokonaan laiturin kohdalla, vaan jäänyt osittain tunneliin. Järjestelmän on tarkoitus olla kuljettajaa avustava järjestelmä, jolla rajoitetaan virhetoimintojen seurauksia. Hankittavan järjestelmän on toimittava automaattisesti, eli normaalikäytössä kuljettajalta ei vaadita erillisiä toimia normaalien ovien avaamisen vaatimien toimien lisäksi, eli kuljettaja avaa ovet kytkimestä ja järjestelmän tulee estää ovien väärä aukeaminen. Järjestelmä ei saa aiheuttaa viiveitä normaaliin ovien avautumiseen, eikä käyttöön. Poikkeus- ja häiriötilanteissa kuljettajan on voitava ohittaa järjestelmä junan ohjaamosta. Helsingin Metroverkossa GPS-signaalia ei ole saatavilla tunnelialueilla, joten paikannuksen on tapahduttava muilla keinoin. Metroliikenteessä on käytössä junien RFID paikannus. Paikannus perustuu radalle asennettuihin RFID-tunnisteisiin. Tunnisteet käyttävät EPC Class 1 Gen2 protokollaa, ja lukualueen taajuus 860 – 960 MHz. Junasarjat eroavat toisistaan sähköteknisiltä ominaisuuksiltaan, joten hankittavan järjestelmän tekniset ratkaisut voivat vaihdella kalustotyypeittäin. Kalustoon mahdollisesti asennettavan järjestelmän osan on kuitenkin oltava yhdenmukainen ja yhteiskäyttökelpoinen kaikkien junaratkaisujen kanssa. M100-metrojunayksiköissä oviohjaukset on toteutettu kiinteällä johdotuksella ja releohjauksena. M200- ja M300-metrojunayksiköissä ovien ohjaukset on toteutettu ohjelmoitavan logiikan, junaväylän ja releohjauksen yhdistelmänä. HKL:n metrojunakalusto on laajuudeltaan tällä hetkellä seuraava: M100-metrojunayksiköitä 39 kpl M200-metrojunayksiköitä 12 kpl M300-metrojunayksiköitä 20 kpl. Lisäksi HKL:n metrojunakalusto laajenee 5 kappaleella uusia M300-metrojunayksiköitä vuoteen 2026 mennessä. Kiinnostuneita toimittajia pyydetään ottamaan kantaa seuraaviin kohtiin: 1. Arvio edellä mainitun järjestelmän kokonaistoimituksen kestosta koko HKL:n metrojunakalustoon laskettuna sopimuksen allekirjoituksesta (sisältäen asennukset HKL:n kalustoon sekä mahdolliset ratalaitteet) mukaan luettuna kattava järjestelmädokumentaatio; 2. Arvio edellä mainitun järjestelmän kokonaishinnasta koko HKL:n metrojunakalustoon; 3. Lyhyt kuvaus tarjottavasta järjestelmän teknisestä ratkaisusta ja ennustetusta elinkaaresta; 4. Järjestelmän ylläpidettävyys sekä huollettavuus takuuajan jälkeen ja 5. Mahdolliset vaihtoehtoiset toteutustavat järjestelmän toteuttamiseksi. Vastaukset pyydetään jättämään Tietopyynnön kohdassa "Soveltuvuusvaatimukset" tarjouspalveluportaalin kautta 15.10.2021 mennessä. Tekniset vuoropuhelut tullaan järjestämään loka-joulukuussa 2021 ja HKL on yhteydessä vuoropuhelun ajankohdasta. HKL tulee tiedottamaan metrojunien matkustajaovien avautumisen väärältä puolelta estävän järjestelmän mahdollisesta hankinnasta myöhemmin , kun tekniset vuoropuhelut kiinnostuneiden toimittajien kanssa on saatu päätökseen. |
Hankintanimikkeistö (CPV) pää | Ohjelmatuotteet ja tietojärjestelmät (48000000) |
Hankintanimikkeistö (CPV) muut | |
Aluekoodi | FI1B1 |
Pääasiallinen suorituspaikka |