This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2021-04-16
Ilmoituksen numero2021-070736
TED numero
OstajaorganisaatioOpetus- ja kulttuuriministeriö (0245872-8 )
PL 29, 00023 VALTIONEUVOSTO
FI-00170 Helsinki
http://www.minedu.fi
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö S2/R2-opetuksen nykytilan arvioinnista
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/51722/notice/70736/overview
Originaali JSON tietue70736.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTietopyynnön tarkoitus ja hankintaprosessin kuvaus: Tällä tietopyynnöllä on tarkoitus selvittää S2/R2-opetuksen (suomi/ruotsi toisena kielenä) nykytilan arviointiin liittyviä kysymyksiä ja hinta-arvioita. Tietopyynnön tavoitteena on saada kattavasti S2/R2-opetuksen nykytilan arviointia koskevaa tietoa, jotta mahdollinen tarjouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö vaan tarkentava markkinakartoitus eli tietopyyntö. Hankintayksikkö ei sitoudu toteuttamaan S2/R2-opetuksen nykytilan arviointi -hankintaa. Päätökset mahdollisen hankintaprosessin käynnistämisestä tehdään markkinakartoituksen jälkeen. Hankinnan kohteena on systeeminen koulutuksen rakenteiden, organisaatio- ja toimintakulttuurien tarkastelu, jossa selvitetään S2-opetuksen nykytilaa varhaiskasvatuksesta korkeakouluopintoihin, maahanmuuttotaustaisten lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden oppimisympäristöön integroitumista tukevia/estäviä käytänteitä S2-opintojen aikana, opinnoissa etenemisessä ja jatko-opintoihin siirtymisessä. Tavoitteena on selvittää erityisesti S2-opintoihin valikoitumista ja siihen liittyvää mahdollista rakenteellista stereotypiaa maahanmuuttotaustan/vieraskielisyyden tai sosioekonomisen taustan suhteen. S2-näkökulma selvityksessä on keskeinen, koska aikaisempien tutkimusten ja selvitysten perusteella sen saatavuudessa, laadussa ja opetuksen järjestämisessä on haasteita, joilla voi olla heijastusvaikutuksia oppijan koulutusratkaisuihin. S2-opetuksen tilannekuvan luomiseksi toteutetaan kattava selvitys, joka käsittää nykytilan ja meneillään olevat kehittämistoimet. Selvityksessä tulee huomioida lainsäädännöllinen perusta, tarkastella koulutusjärjestelmän rakenteita, orgaanisaatio- ja toimintakulttuureita systeemisesti ja tutkimusperustaisesti esimerkiksi jokaisella kouluasteella muutaman casen kautta. Varhaiskasvatuksen osalta selvityksessä tulee selvittää mm. S2 opetuksen tarvetta ja saatavuutta, toimintamuotoja, S2 opetuksen henkilöstön koulutustaustaa ja opetuksen toteutumista käytännön toiminnassa Selvityksessä tulee hyödyntää olemassa olevaa tutkimus-, selvitys- ja muuta aineistoa sekä hankkia määrällistä ja laadullista lisäaineistoa tarvittavilta osin. Selvityksessä tulee tehdä alla mainituista teemoista nykytilan kartoitus ja luoda kattava tilannekuva. Suomi/ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2) on yksi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen oppimääristä, vaikka S2 ei ole kohderyhmän kannalta ”äidinkielen” oppimääriä. Kyseinen oppimäärä eroaa äidinkielen, toisen kotimaisen kielen sekä vieraan kielen opetuksesta monin tavoin. S2-opetus ei ole suomen kielen tuki- tai erityisopetusta, vaan sillä on omat tavoitteensa, sisältönsä ja arviointikriteerinsä, joita opetuksessa tulee noudattaa. (OPH https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/suomi-toisena-kielena-opetus) Eduskunta edellyttää, että S2/R2 -opetuksessa olevien tukea ja ohjausta kehitetään ja kielitietoinen opetus otetaan myös osaksi muuta opetusta. Oppilaitoksissa tulee myös seurata toteutuneita S2/R2 -opetustuntimääriä ja resursointia. Kielitietoisen opetuksen näkökulma otetaan S2-kartoituksessa läpileikkaavasti huomioon, niin että saadaan kokonaiskuva kielitietoisen opetuksen laajuudesta eri koulutusasteilla. Oman oppiaineen/tiedonalan kielen opetus on jokaisen oppiaineen/tiedonalan opettajan vastuulla. Maahanmuuttotaustaisten oppijoiden ja kaikkien oppijoiden osaamisen vahvistamiseen tarvitaan laajaa kielitietoista näkökulmaa. Selvityksessä tulee selvittää esimerkiksi: - S2 opetuksen saatavuus suomenkielisissä, ruotsinkielisissä ja kaksikielisissä kunnissa - S2-opetuksen järjestämisen tavat varhaiskasvatuksessa ja eri koulutusasteilla (mm. tarjottavan opetuksen määrä ja ajoittuminen, rakenteelliset esteet; yhteistyössä toteutettavia järjestämistapoja) ja toteuttamisen käytänteiden (opetusjärjestelyt ja työtavat) vaikutus osallisuuteen ja yhteisöön integroitumiseen. - Opintojen ohjauksen ja erityisesti S2-opintoihin valikoitumisen käytänteet ja niihin mahdollisesti liittyvä rakenteellinen stereotypia (maahanmuuttotaustan/vieraskielisyyden tai sosioekonomisen taustan suhteen) sekä mahdolliset vaikutukset jatko-opintovalintoihin. - S2-opettajien/S2-opetusta antavien opettajien tilannekuva varhaiskasvatuksessa ja eri koulutusasteilla - S2-opettajien tarve ja kelpoisuustilanne, mahdolliset alueelliset erot - S2-opettajien koulutus: peruskoulutus ja S2-opettajien mahdollisuudet uranaikaisen osaamisen kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen. - S2 opettajien osaamistarpeet. - S2-opetuksen vaikuttavuuden arviointi sekä vaikuttavuuden seurannan kehittäminen, mm. digitaalisia menetelmiä hyödyntäen. - S2-opetuksen jatkumon toteutuminen osana koulutusjärjestelmää, erityisesti ruotsinkielisissä kunnissa ja kaksikielisissä kunnissa Lopulliset koulutuksen järjestäjille esitettävät kysymykset käydään läpi selvityksen toteuttajan ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Myös Opetushallitus osallistuu lopullisten kysymysten muotoiluun. Lisäksi ministeriö toivoo, että selvityksessä käytetään monipuolisia menetelmiä. Menetelmien valinnassa tulee kiinnittää huomiota siihen, että ne mahdollistavat edellä mainittuihin kysymyksiin vastaamisen mahdollisimman hyvin ja luotettavasti. Menetelmäkuvaus ja tiedonhankintatavat tulee esittää mahdollisimman yksityiskohtaisesti, kuitenkin niin, että tiedonhankinnassa toteutuu riittävä määrä tiedonkeruuta jokaiselta asteelta. Selvityksessä ei käsitellä henkilötietoja. Selvityksen ensisijaisena tietolähteenä on selvityksen tekijöiden koulutuksen järjestäjiltä, opetus- ja ohjaushenkilöstöltä lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoilta sekä opettajankoulutusta koskevista tietovarannoista kokoama tieto. Opetus- ja kulttuuriministeriö edellyttää, että selvityksessä hyödynnetään lisäksi teemasta aiemmin tehtyjä kyselyjä, selvityksiä, tutkimuksia ja arviointeja. Näitä ovat ainakin Koulujen monet kielet ja uskonnot -hanke https://tietokayttoon.fi/sv/-/koulujen-monet-kielet-ja-uskonnot-kuski-, Perusopetuksen päättövaiheen suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärän oppimistulosten arviointi 2015 (Kuukka & Metsämuuronen 2016), sekä Turvapaikkaa hakevat ja paperittomat lapset sekä S2/R2 -opetus varhaiskasvatuksessa https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/turvapaikkaa-hakevat-ja-paperittomat-lapset-seka-s2r2-opetus. Tarvittaessa hyödynnetään otospohjaisesti koulutuksen järjestäjien opintohallintojärjestelmistä saatavaa tietoa. Selvitysten suunniteltu toteutusaika on 6/2021–3/2022. Lopulliset selvitysraportit sekä selvitysten keskeiset tulokset sisältävät PowerPoint-esitykset tulee luovuttaa opetus- ja kulttuuriministeriön käyttöön julkaisukelpoisena ja kieliasultaan oikoluettuna viimeistään 26.2.2022. Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa selvityksen julkaisusta ja julkaisukustannuksista. Tiedustelemme näkemyksiänne seuraavista asioista: 1. Mikä teistä olisi paras tapa toteuttaa hanke (esim. kokonaishankkeena, osina, usealla konsultilla, vaiheittain tms.)? Pyydämme esittämään näkemyksiänne hankkeen toteuttamisvaihtoehdoista. Huomioikaa selvityksen aikaraja. 2. Tarjoatteko joitain vai kaikkia hankkeessa tarvittavia palveluita? 3. Yksilöikää palvelunne tarkemmin. Mitä osioita tekisitte esim. kirjallisuuskatsauksella aiemmin julkaistuihin selvityksiin ja mitä aineistoa keräisitte itse ja millä tavalla? Liitteeksi voitte laittaa palvelukuvauksianne, jos mahdollista. 4. Millaisella hinnoittelumallilla tarjoatte palveluita? Millä edellytyksillä pystytte antamaan kokonaishinnan palvelulle? 5. Mikä on alustava hinta-arvionne ehdottamastanne toteutuksesta? 6. Aikatauluarvionne? Onko aikataululla hinnoitteluvaikutuksia ja jos on, niin millaisia? 7. Minkälaisen verkoston tai tiimin kokoaisitte tätä selvitystä varten? Esim. kuinka monta henkilötyökuukautta/rooli? 8. Kuvatkaa yrityksenne/verkostonne kokemusta kyseessä olevien palvelujen tuottamisesta. Pyydämme ilmoittamaan montako referenssiä/millaisia referenssejä teillä on hankinnan kohdetta vastaavien palvelujen tuottamisesta. 9. Onko teillä palveluksessanne (käytettävissänne) asiantuntijoita, jotka voisitte nimetä tähän hankkeeseen, keitä? Millaisia referenssejä heillä on? Kuinka monta konsulttia nimeäisitte hankkeeseen (liitteeksi voitte laittaa CV:itä, jos katsotte tarpeelliseksi)? Näiden tietojen lisäksi pyydämme vapaamuotoisia näkemyksiänne seikoista, joita tarjouspyyntöä tehtäessä kannattaisi huomioida.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää(4) Tutkimus- ja kehityspalvelut ja niihin liittyvät konsulttipalvelut (73000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
Aluekoodi