This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2021-01-29
Ilmoituksen numero2021-063423
TED numero2021/S 023-055583
OstajaorganisaatioFintraffic Meriliikenteenohjaus Oy (2945246-5 )
Palkkatilanportti 1
FI-00240 Helsinki
https://www.fintraffic.fi
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö Meriliikenteen ilmoituspalvelun (Nemo) uudistamisesta
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/46834/notice/63423/overview
Originaali JSON tietue63423.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausMarkkinakartoituksen kohde Fintraffic Meriliikenteenohjauksen tavoitteena on tämän markkinakartoituksen perusteella hankkia tietoa markkinoilla olevista toimijoista ja palvelun toteuttamisvaihtoehdoista, joilla voidaan tuottaa Meriliikenteen ilmoituspalvelua (EMSW), joka on EU asetuksen 2019/1239 mukainen tekninen järjestelmä eli merenkulkualan kansallinen keskitetty palvelupiste. EMSW asetuksen tarkoitus on parantaa eurooppalaisen meriliikennealan kilpailukykyä ja tehokkuutta vähentämällä hallinnollista taakkaa sekä ottamalla käyttöön yksinkertaistettu digitaalinen tietojärjestelmä, jolla yhdenmukaistetaan käytössä olevia kansallisia järjestelmiä ja vähennetään paperityötä. Tällä hetkellä meriliikenteen ilmoituspalvelu toteutetaan Traficom:n Portnet-järjestelmällä. Meriliikenteen ilmoituspalvelu tulee olemaan kansallinen "single window" meriliikenteen ilmoitusten antamiseksi. Palvelu perustuu EU-asetukseen, jonka avulla ilmoittaminen harmonisoidaan EU-alueella. Palvelu valmistuu täyteen laajuuteensa vuonna 2025, jolloin se korvaa nykyisen Portnet-palvelun. EMSW-asetuksen mukaisen merenkulun tiedonhallintajärjestelmän soveltamisalue on laajempi kuin nykyisen ilmoitusmuodollisuusdirektiivin. Tämän vuoksi mukaan tulee ilmoituksia, joita nykyinen Portnet-järjestelmä ei käsittele, suurimpana ryhmänä Tullille annettavat ilmoitukset. Kaikki EU-jäsenvaltiot perustavat oman Kansallisen Meriliikenteen Single Window-järjestelmän (MNSW), joiden välillä tietoja uusiokäytetään kierrättämällä tietoja EU:n SafeSeaNet-järjestelmän ja tullijärjestelmien kautta. Kansalliset järjestelmät tulee lisäksi integroida EU:n tietokantoihin, käyttäjähallintaan sekä ilmoitusrajapinta komponenttiin. Taustalla on yhteinen standardoitu satamakäynti-ilmoitusten tietojoukko, joka on ns. maksimitietojoukko eli sitä enempää tietoja ei voi vaatia, mutta vapaaehtoisuuteen perustuen voi tarjota mahdollisuuden ilmoittaa muitakin satamaekosysteemiin liittyviä tietoja. Mahdollinen hankinta muodostuu seuraavista osa-alueista: 1. Kaikkien meriliikenteen alus- ja tavarailmoitusten vastaanoton aluksen saapuessa suomalaiseen satamaan tai lähtiessä suomalaisesta satamasta. Alusselvitykseen ja tullimuodollisuuksiin, joita EMSW-tiedonvaihtoympäristö käsittelee, kuuluu hieman alle 20 eri ilmoitusvelvollisuutta. 2. Integraatiot yhteisiin EU tietokantoihin, käyttäjähallintaan sekä ilmoitusliittymämoduuliin. 3. SafeSeaNet tiedonvaihdon toteuttaminen kansallisten palveluiden ja EMSA:n keskitetyn SafeSeaNet järjestelmän välillä. 4. Lisäarvopalveluiden julkaisualustan toteuttaminen 5. Pienten alusten matkustajarekisteröintiratkaisun toteuttaminen 6. Meriliikennetilastopalvelun toteuttaminen 7. Kansallisten julkaisurajapintojen toteuttaminen (viranomaiset ja yhteistyötahot) 8. Kehitysvaiheen testaustoiminta EU rajapintojen ja komponenttien osalta mukaan lukien loppukäyttäjät Tiedustelemme näkemyksiänne ainakin seuraavista asioista (Webpropol kysely). 1. Mikä teistä olisi paras tapa toteuttaa EMSW hanke.? Pyydämme esittämään näkemyksiänne hankkeen toteuttamisvaihtoehdoista 2. Millaisilla eri hinnoittelumalleilla tarjoaisitte palveluita? 3. Mikä on alustava hinta-arvionne ehdottamastanne toteutuksesta? 4. Aikatauluarvionne, hankkeen rytmitys? Onko aikataululla hinnoitteluvaikutuksia ja jos on, niin millaisia? 5. Millaisilla sopimusehdoilla tarjoatte palveluita? 6. Mikä on mielestänne sopiva henkilöstömäärä toteuttamaan tämä hanke? Minkälaista osaamista ja kokemusta hankinnan hyvä toteuttaminen mielestänne edellyttää? 7. Kuvatkaa yrityksenne kokemusta kyseessä olevien palvelujen tuottamisesta. Pyydämme ilmoittamaan montako referenssiä/millaisia referenssejä teillä on hankinnan kohdetta vastaavien palvelujen tuottamisesta. 8. Onko teillä palveluksessanne (käytettävissänne) asiantuntijoita, jotka voisitte nimetä tähän hankkeeseen, keitä? Millaisia referenssejä heillä on? 9. Tietoturvaan liittyvät asiat: Pyydämme kertomaan, kuinka ehdottamassanne ratkaisussa tietoturva on järjestetty, mitä tietoturvaan liittyviä sääntöjä noudatatte, millaisia tietoturvaan liittyviä suojaustasoja ja -mekanismeja on käytettävissä. 10. Tietosuojaan liittyvät asiat: Pyydämme kertomaan, miten ehdottomassanne järjestelmässä tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain mukaiset vaatimukset toteutetaan. Kuinka rekisteröidyn oikeudet voidaan toteuttaa, missä tiedot sijaitsevat, kuka tietoon pääsee käsiksi ja voidaanko tietojen poistaminen automatisoida. Näiden tietojen lisäksi pyydämme vapaamuotoisia näkemyksiänne seikoista, joita tarjouspyyntöä tehtäessä kannattaisi huomioida. Lisätietoja varten voitte ottaa yhteyttä seuraavasti sähköpostitse: [email protected], puhelimitse 0503560611. Vastaukset tietopyyntöön pyydetään toimittamaan webinaarin jälkeen julkaistavalla Webropol -kyselyllä 26.2.2021 klo: 12:00 mennessä. Linkki vastaamiseen toimitetaan sähköisesti siihen sähköpostiosoitteeseen, josta on tullut ilmoittautuminen webinaariin. Jos vastauksenne sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia tai muuta salassa pidettävää tietoa, yksilöi ja merkitse salassa pidettävät kohdat selvästi. Näitä asioita ei saa toimittaa Webropol-vastauksena, vaan tällaiset tiedot tulee toimittaa erikseen suojatulla sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai postitse osoitteeseen: Olli Soininen Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Palkkatilanportti 1, 00240 Helsinki. Tietoa hankintayksiköstä Fintraffic -konserni on toimintansa 1.1.2019 aloittanut valtion liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa oleva erityistehtäväkonserni. Konsernin muodostavat emoyhtiön Fintraffic Oy:n lisäksi neljä tytäryhtiötä: - Fintraffic Raide Oy, joka vastaa rautatieliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta. - Fintraffic Tie Oy, joka vastaa tieliikenteen ohjauksesta ja hallinnasta. - Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, joka vastaa meriliikenteen ohjauksesta. - Fintraffic Lennonvarmistus Oy, joka vastaa lennonvarmistuspalveluista. Fintraffic tarjoaa ja kehittää liikenteenohjauksen ja -hallinnan palveluita sekä varmistaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden vastuullisesti kaikissa liikennemuodoissa. Palvelut tukevat kansalaisten liikkumista, elinkeinoelämän tarpeita ja kuljetuksia sekä turvallisuusviranomaisten toimintaa. Fintraffic kerää, hallinnoi ja avaa tietoa luoden mahdollisuuksia markkinoille syntyvälle uudelle liiketoiminnalle. Yhtiö tarjoaa ja kehittää edistyksellisiä, uusia palveluita ja edesauttaa liikenteen ekosysteemien kasvua. Konsernille annetulla erityistehtävällä turvataan yhteiskunnan, viranomaisten ja elinkeinoelämän tarvitsemat välttämättömät liikenteenohjauspalvelut. Lisäksi erityistehtävällä varmistetaan toimintavarmuus normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Konsernissa työskentelee koko Suomessa yhteensä reilut 1100 henkilöä.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI