This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2021-01-28
Ilmoituksen numero2021-063350
TED numero
OstajaorganisaatioTampereen kaupunki (0211675-2 )
PL 487
FI-33101 Tampere
http://www.tampere.fi
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö Matomo Analytics -web-analytiikkatyökaluun liittyvien palveluiden saatavuudesta Suomessa
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/46787/notice/63350/overview
Originaali JSON tietue63350.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTampereen kaupunki (myöhemmin hankintayksikkö) suunnittelee osana verkkopalvelu-uudistustaan avoimeen lähdekoodiin perustuvan Matomo Analytics -web-analytiikkatyökalun (https://matomo.org/ ) käyttöönottoa analytiikkatyökaluna uudistuneilla verkkosivustoillaan. Uudistuksen jälkeen Tampere.fi-pääsivusto on toteutettu Drupal-alustalla. Uusien erillissivustojen käytössä puolestaan on WordPress-alusta. Matomoa on ajateltu hyödynnettävän kummankin alustan verkkosivutoteutusten analytiikkaan. Matomo-palveluita ei hankintayksikön tietojen mukaan ole Suomen markkinoilla laajasti saatavilla. Tietopyynnön tarkoitus on selvittää Matomo-palvelun saatavuutta Suomen markkinoilla sekä yleisesti palveluun liittyviä sisällöllisiä ja sopimuksellisia asioita sekä alustavaa kustannustasoa. Taustatiedoksi: Vastauksissa ei ole tarpeen avata Matomon raportointi- yms. ominaisuuksia eikä verrata sitä ominaisuuksiltaan muihin web-analytiikkaa tarjoaviin järjestelmiin tai työkaluihin. Drupaliin (Tampere.fi-pääsivusto) tulevien sivustojen osalta käytön arviot: Kävijämäärä 380 000 kpl / kk (istuntoja 780 000 kpl), sivulatauksia n. 1 650 000 kpl / kk. WordPressiin tulevien sivustojen osalta käytön arviot: Kävijämäärä 120 000 kpl / kk (istuntoja 200 000 kpl) ja sivulatauksia n. 450 000 kpl/ kk. Kävijämäärissä ja sivulatauksissa on paljon vaihtelua eri kuukausina. Joinain kuukausina on kävijämäärissä ja sivujen latausmäärissä ollut hieman suurempiakin lukuja. Palvelumallit: Alustavasti olemme hahmottaneet kaksi erilaista palvelumallin päälinjaa. Molemmille palvelumalleille yhteisenä tavoitteena hankintayksikön näkökulmasta tulisi olla mahdollisuus AD- pohjaiseen tunnistautumiseen ja SSO-kirjautumiseen. Todennäköinen on myös tarve siirtää kerättyä tietoa ulkopuoliseen järjestelmään, joka hankintayksikön tapauksessa on todennäköisimmin Microsoft Power BI. Näiden toteutusmahdollisuuksista haluaisimme kuulla. Palvelumalleista voi olla myös muita variaatioita, joista kuulemme mielellämme. Vastauksessa toivotaan pohdittavan eri vaihtoehtojen hyötyjä ja haittoja. Osaatteko/voitteko esittää referenssejä Matomo-toteutuksistanne Suomessa? Palvelumalli 1: Matomo SaaS-palveluna Innocraftin pilvestä (Matomo Cloud tai Matomo Cloud Enterprise -palvelumalli) ja Matomo sovelluskehittämisen tukipalvelut Tässä mallissa palvelu tuotetaan Innocraftin pilvipalvelusta. Hankintayksikön tiedossa on, että Innocraftilla ei ole jälleenmyyntiohjelmaa. Hankintayksikölle luottokorttihankinta on vaikea toteuttaa, joten toimittajan tehtävänä olisi tarjota (= läpilaskuttaa) palvelu asiakkaalle. Ellei Innocraftin kanssa voida sopia toisenlaisesta laskutusmallista. Mallissa toimittaja vastaa siis pilvipalvelun hankinnasta ja toimii yhteystahona Innocraftin suuntaan. Sovellusvastaavana toimittajan tehtäviä ovat Matomo-sovelluksen konfigurointi ja hallinnointi, asiakkaan avustaminen ja mahdollisesti koulutus. Osaatteko avata, mitä eroja Matomo Cloudin ja Matomo Cloud Enterprisen välillä on? Palvelumalli 2: Matomo on-premise-ratkaisuna joko (järjestysnumero viittaa alla olevaan listaukseen) 1) toimittajan SaaS-palveluna, 2) toimittajan hostaamana alustapalveluna 3a) asiakkaan private cloud -käyttöympäristöön asennettuna tai 3b) asiakkaan public cloud -ympäristössä. Tässäkin mallissa toimittaja läpilaskuttaisi on-premise-ratkaisuun kuuluvat lisämaksulliset osat, ellei Innocraftin kanssa voida sopia toisenlaisesta laskutusmallista. 1) Toimittaja huolehtii käyttöpalveluista (palvelimet, varmistukset, palvelinohjelmiston päivitykset jne.) ja tarjoaa myös Matomon sovelluspalvelut eli Matomon hallinnoinnin, asennuksen, konffauksen, päivitysten seurannan ja asennukset, koulutukset jne. 2) Toimittaja tarjoaa Matomon käyttöpalvelut joko omasta konesalista tai julkipilvipalveluista. Ideaalisti Matomo-optimoidusti. Toimittaja vastaa varmistuksista, palvelinohjelmistojen päivityksistä jne. Asiakas hankkii ns. sovelluspalvelun toiselta toimittajalta (vrt. kohta 3a). Toinen toimittaja vastaa tällöin Matomon sovelluksen asennuksista, päivityksistä, tuesta, koulutuksista jne. 3a) Asiakkaan private cloud Toimittaja vastaa Matomon asennuksesta, päivityksien seurannasta ja asennuksista, konfiguroinnista, koulutuksista tms. tyypillisesti sovellustukipalveluun kuuluvista asioista. Asiakkaan käyttöpalvelutoimittaja vastaa palvelimista, niiden päivityksestä, varmistuksista, tietokannan valvonnasta jne. Tämä on ”perinteinen” sovellustukimalli. 3b) Asiakkaan public cloud (Azure) Toimittaja vastaa sovelluksen asennuksen lisäksi myös käyttöpalveluympäristön rakentamisesta ja ylläpidosta asiakkaan Azuressa. Toimittaja siis vastaa Azure palvelimista, varmistuksista, tietokannan valvonnasta jne. Toimittaja vastaa Matomon asennuksesta, päivityksien seurannasta ja asennuksista, konfiguroinnista, koulutuksista tms. tyypillisesti sovellustukipalveluun kuuluvista asioista. Sovelluspalvelu jatkuvana palveluna Tarjoatteko Matomo-sovellustukipalvelua? Sovellustukipalvelu tarkoittaa toimittajan saatavilla oloa asiakkaan yhteydenotoille tiettyinä aikoina, esim. kello 8-16, ja sinä aikana asiakkaan ongelmiin vastaamista. Toisaalta tukipalvelun puitteissa tehdään kehitystyötä, johon asiakkaalla ei ole omaa osaamista. Siihen saattaa kuulua sovelluksen hallinnan tehtäviä ja asiakkaan kouluttamista. Jos tarjolla on sovelluspalvelua, millaisilla ehdoilla ja sisällöllä voitte sitä tarjota? Tarjoatteko myös analytiikkapalvelua, jossa asiakkaalle raportoidaan sovitut tunnusluvut säännöllisesti ja niiden pohjalta tehdään sivustojen kehitysehdotuksia? Jos ns. “perinteistä” sovelluspalvelua ei ole saatavilla, millaisella sopimusmallilla tukipalvelua olisi saatavissa? Erityisesti on-premise-mallissa säännöllisestä päivittämisestä huolehtiminen nousee tärkeään rooliin. Millaisena näette asiakkaan roolin Matomon käyttäjänä? Millaista osaamista asiakkaalla tulee olla? Kustannukset Hankintayksikkö toivoo myös alustavaa pohdintaa kustannuksista. Esimerkiksi: Millaiseksi arvioitte vuosikustannuksen muodostuvan ehdottamillanne palvelumalleilla ja mistä kustannukset muodostuvat. Mitkä ovat keskeisimmät seikat, jotka kustannustasoon vaikuttavat? Tietopyyntöön vastaaminen Vastaukset tietopyyntöön pyydetään antamaan viimeistään 17.2.2021. Vastaukset lähetetään sähköpostilla osoitteeseen , otsikolla “Matomo Tietopyyntö - ‘Toimittajan nimi’ vastaus”. Tietopyyntöön ei hankintayksikön toimesta vastata, mutta vastauksen antajan on 15.2. asti mahdollista esittää kysymyksiä tietopyynnön tarkoitukseen liittyen lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected] otsikolla ”Matomo tietopyyntö lisäkysymys”. Hankintayksikön on tarkoitus hyödyntää saamiaan vastauksia, kun se suunnittelee mahdollista hankintamenettelyä. Vastaajan osallistuessa hankintamenettelyyn, tietopyyntöön annetut vastaukset eivät sido vastauksen antajaa. Tietopyyntöön vastanneille ei makseta korvausta tietopyyntöön vastaamisesta eikä korvata tietopyyntöön vastaamisesta mahdollisesti aiheutuvia kustannuksia. Vastauksissa ei tarvitse pidättäytyä esitetyissä kysymyksissä. Vastauksen antaja voi esittää asiaan liittyviä omia näkemyksiään, ja tämä on jopa toivottavaa. Vastaukset saavat olla vapaamuotoisia. Vastaukset pyydetään suomen kielellä. Vastausta on mahdollista täydentää myös englanninkielisellä materiaalilla. Aineiston luottamuksellisuus Hankintayksikkö ei julkista saamiaan vastauksia, mutta saattaa keskustella niiden sisällöstä kolmansien osapuolten kanssa mahdollisen hankintaprosessin suunnittelu- ja valmisteluvaiheissa. Tietopyynnön yleisen luonteen vuoksi vastauksen antajan vastuulla on, että tietopyyntöön annettuun vastaukseen ei sisälly liikesalaisuuksiksi/luottamukselliseksi määriteltävää tai muutenkaan salattavaksi haluttavaa aineistoa.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI197
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset

Päätös päivämäärä
Sopimusnumero
Myyjät