This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2020-05-06
Ilmoituksen numero2020-045847
TED numero
OstajaorganisaatioTyö- ja elinkeinoministeriö (2160307-0 )
PL 32
FI-00023 Valtioneuvosto
http://tem.fi
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö/yhteiskunnallisen hyödyn mallintaminen
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/35645/notice/45847/overview
Originaali JSON tietue45847.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTietopyynnön tavoitteena on saada kattavasti edellä kuvattua toimintaa koskevaa tietoa, jotta mahdollinen tar-jouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Tämä asia-kirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö vaan tarkentava markkinakartoitus eli tietopyyntö. Hankintayksikkö ei sitoudu toteuttamaan yhteiskunnallisen hyödyn mallintamis- ja mittaamispalveluiden hankintaa. Päätökset mahdollisen hankintaprosessin käynnistämisestä tehdään markkina-kartoituksen jälkeen. Hankintaa koskevia taustatietoja Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskuksen tärkein tehtävä on auttaa julkishallin-non toimijoita vaikutusten eli lopputuloksen hankinnassa. Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus aloitti toimintansa tammikuussa 2020. Se sijaitsee hallinnollisesti työ- ja elinkeinoministeriössä, mutta palvelee koko julkista sektoria. Osaamiskeskus toimii myös yhteistyössä muiden vaikuttavuusinvestoimisen keskeisten toimijoiden, kuten sijoittajien ja palveluntuottajien kanssa vaikuttavuusinvestoimisen koko markkinan kasvattamiseksi. Osaamiskeskus jatkaa monelta osin Sitran johdolla vuosina 2014-2019 tehtyä kehittämistoimintaa. Lisätietoja: https://tem.fi/vaikuttavuusinvestoimisen-osaamiskeskus Vaikuttavuusinvestoiminen (engl. Impact Investing) tarkoittaa yksityisen pääoman tie-toista suuntaamista toimijoihin ja/tai toimintaan, joka saa aikaan sekä taloudellista tuottoa että mitattavaa yhteiskunnallista tai ympäristöllistä hyötyä. Uusimpien selvitys-ten mukaan vaikuttavuusinvestoimisen globaalit markkinat ovat sijoitetun pääoman määrässä mitattuna vajaat 500 miljardia euroa ja kasvavat voimakkaasti. Suomessa sijoittajien kiinnostus vaikuttavuusinvestoimiseen heräsi erityisesti vuoden 2016 ai-kana. Yksi vaikuttavuusinvestoimisen toteutusmuoto on tulosperusteinen rahoitussopimus (SIB/EIB/DIB). Tällaisessa hankkeessa verovarojen käytöstä vastuussa oleva organi-saatio määrittelee haluamansa lopputuloksen, ei sen tuottamisen tapaa. Yksityinen pääoma kantaa vähintään pääosin lopputuloksen tuottamiseen liittyvän taloudellisen riskin. Toimintaa sijoitettu pääoma maksetaan takaisin julkisista varoista, mukaan lu-kien erikseen sovittu tuotto, vain, jos etukäteen määritellyt tulostavoitteet saavute-taan. Tulosperusteisen rahoitussopimuksen lähtökohdat rakentuvat yhteiskunnallisen hyö-dyn mallinnuksen avulla. Mallinnus perustuu tavoitellun muutoksen taustalla olevien juurisyiden ja mahdollisuuksien sekä niihin vaikuttamisesta seuraavien laadullisten ja taloudellisten vaikutusten analysointiin. Lopputuloksena syntyvä mallinnus näyttää, millaisia edellä mainittuja hyötyjä toiminnan uudelleen suuntaamisella on mahdollista saavuttaa. Sen perusteella verovarojen käytöstä vastaava taho myös määrittelee tu-losten saavuttamisesta maksettavan palkkion suuruuden. Mallinnuksen avulla myös toiminnan mahdollistavat sijoittajat voivat varmistua, että kokonaisuus rakentuu kai-kilta osin tuloksellisella tavalla. 2(3) Tulosperusteinen rahoitussopimus tarjoaa julkiselle sektorille taloudellisesti riskittö-män mahdollisuuden vaikutusten (tulosten) ja pidemmän aikajänteen vaikuttavuuden hankkimiseen sekä hyvinvoinnin osalta ennakoivan ja ehkäisevän toiminnan pitkäjän-teiseen toteuttamiseen. Samalla se on systeemisen muutoksen työväline. Sen avulla julkinen sektori voi kehittää hankintakäytäntöjään kohti vaikutusten ja vaikuttavuuden hankintaa. Jo pelkästään edellä mainitusta syystä johtuen yhteiskunnallisen hyödyn taloudellinen ja toiminnallinen mallinnus ja siihen perustuva tuloksellisuuden mittaa-minen ovat hyvin keskeinen osa vaikuttavuusinvestoimisen toimintakokonaisuutta. Alun perin Sitran käynnistämänä Suomessa on toteutettu, toteutetaan parhaillaan tai suunnitellaan toteutettavan useita eri SIB-/EIB-hankkeita: 1. Työhyvinvoinnin edistäminen julkisella sektorilla (TyHy-SIB). Tulospalkkion mak-sajana mukana olevat julkisen sektorin organisaatiot työnantajina. Hankehallin-noijana Epiqus Oy. Päättynyt 3/2020. 2. Maahanmuuttajien nopea kotoutuminen ja työllistyminen (Koto-SIB). Tulospalk-kion maksajana TEM. Hankehallinnoijana Epiqus Oy. Toiminnallinen osuus päättynyt 12/19, seurantajakso päättyy 12/22. 3. Lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen (Lapset-SIB). Tulos-palkkion maksajina mukana olevat kunnat. Hankehallinnoijana FIM yhteistyössä Lastensuojelun keskusliiton kanssa. Käynnistynyt virallisesti 1/19. 4. Työllistymisen edistäminen (Työ-SIB). Tulospalkkion maksajana TEM. Käynnis-tynyt 1/20. 5. Lapset-SIB II. Tulospalkkion maksajana mukana olevat kunnat. Hankehallinnoi-jan kilpailutusprosessi käynnissä. 6. Tyypin 2 diabeteksen ehkäisy (T2D ehkäisy -SIB). Kansallisen tason mallinnus tehty, käynnissä kuntakohtainen mallinnus. 7. Ikääntyneiden itsenäisen toimintakyvyn vahvistaminen (Ikä-SIB). Suunnitteluvai-heessa. 8. Lannoitteiden kierrätys. Yhteiskunnallisen hyödyn mallinnus käynnissä. 9. Yksityistalouksien energiatehokkuuden parantaminen. Yhteiskunnallisen hyödyn mallinnus käynnissä. Lisäksi suunnitteilla on myös joitakin muita vaikutusten hankinta-ajattelun hyödyntä-miseen perustuvia hankkeita. Lisätietoja vaikutusten hankintaprosessin suunnittelusta: https://tem.fi/vaikutusten-hankinnan-suunnittelun-tueksi Hankinta muodostuu seuraavista, kiinteästi toisiinsa liittyvistä, osa-alueista: - Kulloisenkin vaikutusten hankintahankkeen yhteiskunnallisen hyödyn mallinnus erityisesti taloudellisesta näkökulmasta, käytettäväksi ajatellun sijoitusinstrumen-tin maksulogiikan ja sen kannattavuusarvion alustava suunnittelu yhteistyössä Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskuksen määrittämien yhteistyötahojen kanssa painotetusti julkisen sektorin toimijoiden, mutta myös sijoittajien ja erilais-ten palveluntuottajien, näkökulmasta. Maksulogiikan suunnittelu sisältää mm. tu-losmittarien (eli indikaattorit, joista julkinen sektori maksaa tulospalkkion) ja ko. sijoitusinstrumentin sopimuskauden pituuden alustavan määrittämisen. Toimeksi-saajalla on oltava tarvittaessa mahdollisuus tarkastella kvantitatiivisesti sijoi-tusinstrumentin systemaattisia ja epäsystemaattisia riskejä. - Avustaminen ko. toimintakokonaisuuksien hahmottamisessa myös niistä koko-naisvastuussa olevan hankehallinnoijan kilpailutusvaiheessa (kilpailutuksesta vastaa kunkin hankkeen tulospalkkion maksaja) sekä jossakin määrin myös 3(3) - Taloudellisen ja toiminnallisen mallintamisosaamisen koulutustehtävät. Tiedustelemme näkemyksiänne seuraavista asioista: 1. Pyydämme esittämään näkemyksiänne edellä kuvatusta hankinnasta kokonai-suudessaan ja erityisesti yhteiskunnallisen hyödyn taloudellisen ja jossakin määrin myös toiminnallisen mallintamisen toteuttamisvaihtoehdoista. 2. Palvelunne, erityisesti taloudellisen mallinnuksen, riittävän yksityiskohtainen kuvaus (max. kaksi A4-liuskaa). Liitteeksi voitte laittaa palvelukuvauksianne, jos mahdollista. 3. Millaisella hinnoittelumallilla tarjoatte erityisesti taloudellisen mallinnuksen ja muita hankinnan kuvauksessa määriteltyjä palveluita? Millä tavoin toiminnan vaikutukset otetaan huomioon hinnoittelussa? 4. Mikä on alustava hinta-arvionne ehdottamastanne toteutuksesta? 5. Minkälaista osaamista ja kokemusta hankinnan ja erityisesti taloudellisen mal-linnuksen hyvä toteuttaminen mielestänne edellyttää? Mikä on mielestänne sitä vastaava henkilöstömäärä? 6. Kuvatkaa yrityksenne kokemusta kyseessä olevien palvelujen tuottamisesta. Pyydämme ilmoittamaan montako ja millaisia referenssejä teillä on hankinnan kohdetta vastaavien palvelujen tuottamisesta. 7. Ketkä palveluksessanne olevat asiantuntijat nimeäisitte tähän hankkeeseen? Näiden tietojen lisäksi pyydämme vapaamuotoisia näkemyksiänne seikoista, joita tar-jouspyyntöä tehtäessä kannattaisi huomioida. Vastaukset tietopyyntöön pyydetään toimittamaan 22. toukokuuta 2020 klo 16.00 mennessä kirjallisena ja otsikolla ”Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskes-kus ja mallintaminen” sähköpostiosoitteeseen: [email protected] Jos vastauksenne sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia tai muuta salassa pidettä-vää tietoa, yksilöikää ja merkitkää salassa pidettävät kohdat selvästi.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset

Päätös päivämäärä
Sopimusnumero
Myyjät