This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2019-12-31
Ilmoituksen numero2019-026220
TED numero
OstajaorganisaatioFinavia Oyj (2302570-2 )
PL 50
FI-01531 Vantaa
http://www.finavia.fi
Hankinnan otsikkotiedotFinavia Oyj: tietopyyntö: pullonkeräysratkaisut lentoasemalla
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/25741/notice/31267/overview
Originaali JSON tietue31267.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausMuovijätteen keruu ja hallinta on tärkeä osa lentoasemillamme ympäristön hyväksi tehtävää työtä. Lentoasemilla on tunnistettu tarve saada kerättyä muoviset virvoitusjuomapullot matkustajilta nykyistä tehokkaammin. Tällä tietopyynnöllä tutkitaan mahdollisuuksia toteuttaa virvoitusjuomapullojen kerääminen, tyhjentäminen sekä pantillisten pullojen erottaminen. Lentoasemalle tulevia matkustajia on rohkaistu kuljettamaan tyhjät pullot turvatarkastuksen läpi ja täyttämään vesipullot vesipisteillä. Ongelmaksi on muodostunut se, että turvatarkastuksessa ei ole mahdollista tyhjentää pulloa, vaan matkustajan olisi poistuttava jonosta ja siirryttävä WC-tiloihin tyhjentämään pullot. Etenkin ruuhka-aikana jonoja voi syntyä ja jonosta poistumineen aiheuttaa vaivaa sekä poistujalle, että muille jonossa olijoille. Matkustaja useimmiten valitsee pullon jäteastiaan heittämisen mahdollisen jonotuspaikan menetyksen vuoksi, sillä asiaan havahdutaan tiedotuksesta huolimatta vasta turvatarkastuksen ohjausnauhojen jälkeen. Turvatarkastuksen jälkeen porttialueella ostetut virvoitusjuomapullot jätetään ennen koneeseen nousua jäteastioihin tai niiden ympärille siivoojien kerättäväksi. Ravintoloista ostetut pullot voitaisiin palauttaa myös ravintoloihin, joilla on omat keräyspisteensä, mutta ravintoloista ostettuja pulloja päätyy myös jäteastioihin. Myös ravintoloiden keräyspisteiltä tulisi saada kerättyä pullot lajitteluun nykyistä tehokkaammin. Tunnistetut haasteet: • Turvatarkastukseen jäävät nestettä sisältävät juomapullot, joita ei ole tyhjennetty ja jotka jätetään jäteastiaan. • Porttialueen puolella ostetut virvoitusjuomapullot jätetään ennen koneeseen nousua jäteastioihin tai niiden ympärille. Tavallisilta jäteastioilta näyttäviin pullonkeräysastioihin päätyy myös seka- ja biojätettä. • Välikeräyspisteitä olisi useita. Alue on laaja ja kuljetusmatkat keräyspisteiltä lajittelupisteelle pitkiä. Nykytila: • Muovipulloja päätyy sekajätteeseen • Turvatarkastukseen tulon yhteydessä ei ole mahdollista tyhjentää pulloja helposti; Vaihtomatkustajat eivät uudelleen käytä pulloja, vaan ostavat uuden pullon, eivätkä siten hyödynnä porttialueen vesipisteitä • Matkustajapuolelta kaupoista ja ravintoloista ostetut pullot päätyvät sekajätteeseen • Tavallisten jäteastioiden rinnalla oleviin pullonkeräysastioihin voi joutua epähuomiossa myös seka- ja biojätettä. • Pullokone on olemassa, mutta se ei erottele pantillisia ja pantittomia pulloja Ratkaisua rajoittavat seuraavat tekijät: • Välikeräyspisteillä porttialueella ei saa syntyä ylimääräistä koneen käyntiääntä • Välikeräyspisteellä ei saa olla puristavaa toimintoa, koska pulloja palautetaan täysinä • Välikeräyspisteille ei voi toteuttaa viemäröintiä ilman uudelleenjärjestelyjä • Huoltovarmuus - varaosat nopeasti saatavilla ja huolto saatavilla vuorokauden sisällä • Helppokäyttöisyys – keräyspisteen on oltava helppo käyttää sellaisillekin, joiden oman kielen kirjoitusmerkit poikkeavat latinalaisista aakkosista tai lukutaito puuttuu • Tilaa on rajoitetusti - lattiapintaa alle 3 m² / keräyspiste • Nykyisiä jäteastioita ei uusita, vaan tämä järjestelmä tuodaan olemassa olevien jäteastioiden rinnalle • Keräyspisteen on oltava helppo tyhjentää, vuotamaton (tyhjentämättömien pullojen vuoksi) ja sopivan kevyt yhden henkilön operoitavaksi, koska siirtomatkat lentoasemaolosuhteissa ovat pitkiä Pyydetään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä pieniä koneita tai muita ratkaisuja on tarjolla? 2. Minkälainen tyhjennysväli esitetyllä ratkaisulla on? 3. Kuinka paljon ratkaisun ylläpitotyö (huolto, siivous) tarvitsee resursseja tunneissa viikkotasolla h/vko? 4. Mikä on esitetyn ratkaisun lattiatilantarve neliömetreinä (m²)? 5. Miten keräyspisteestä tehdään houkutteleva, jotta: - Tarkoitus kerätä pullot käy selkeästi ilmi niillekin, joilla ei ole lukutaitoa, - Palautuksesta saa positiivisen palautteen tai palkinnon, - Pienet lapset sekä näkö- ja liikuntarajoitteiset pystyvät palauttamaan pullon?. 6. Onko tekniikkaa hyödynnettävissä: - Täyttymisasteen osalta – esimerkiksi: tyhjennystarveilmoitus siivouksesta vastaavalle, - Palautuksesta palkitsemiseen – esimerkiksi: keräyspiste ”kiittää” hymynaamalla, - Pantillisten pullojen erottamiseen?.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI