This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2024-02-21
Ilmoituksen numero2024-142614
TED numero
OstajaorganisaatioKymenlaakson hyvinvointialue (3221311-5 )
Keskuskatu 19
FI-48100 Kotka
https://kymenhva.fi
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö hoitohenkilöstön kansainvälisen rekrytointipalvelun hankinnasta
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/96968/notice/142614/overview
Originaali JSON tietue142614.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausHankinnan kuvaus Sosiaali- ja terveydenhuollon (jatkossa sote) henkilöstön riittävyys ja saatavuus ovat heikentyneet voimakkaasti viime vuosina. Riittävän ja osaavan sote-henkilöstön turvaaminen tulevaisuuden työvoimatarpeisiin vastaamiseksi edellyttää monipuolisia toimenpiteitä. Valtakunnallisesti sote ammattiryhmissä ulkomaisen työvoiman osuus on noin 3–4 % luokkaa. Arvion mukaan kansainvälisen rekrytoinnin tarve on kuitenkin vähintään 10 % alan kokonaistarpeesta vuoteen 2030 mennessä. Kymenlaakson hyvinvointialueen strategian 2023–2025 mukaisesti meidän tulee turvata riittävä henkilöstöresurssi koko Kymenlaakson alueella. Tällä tietopyynnöllä Kymenlaakson hyvinvointialue tiedottaa markkinoita tulevasta sote-henkilöstön kansainvälisen rekrytointipalvelun hankinnasta ja pyytää palveluntuottajilta kommentteja hankinnan suunnittelun tueksi ja pohjaksi, jotta hankinta osataan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Tämä ei ole hankintailmoitus eikä tarjouspyyntö vaan tietopyynnön muodossa esitetty mahdollisuus kommentoida tulevaa mahdollista hankintaa. Hankinnan kohde Kilpailutuksessa hankitaan kansainvälisen sote-henkilöstön rekrytoimisen hallitseva palveluntuottaja. Palveluntuottaja toteuttaa Kymenlaakson hyvinvointialueen määrittelemän rekrytointitoimeksiannon. Rekrytointitoimeksiantoja tehdään tarpeen mukaan. Jokainen rekrytointitoimeksianto on oma ”projektinsa” ja jokaisen toimeksiannon tarpeesta päättää Kymenlaakson hyvinvointialue palvelun tilaajana ilman ostovelvoitetta. Palveluntuottajan roolina on toteuttaa lähtömaassa kielikoulutusta riittävälle tasolle, varmistaa, että henkilöstö täyttää kaikki asettamamme vaatimukset, avustaa henkilöitä Suomeen tulemisessa, työn sujuvassa aloittamisessa sekä kotouttamisessa. Henkilöstön työnantajana on Kymenlaakson hyvinvointialue eikä kyse ole vuokratyövoimasta. Tietopyynnössä olemme kiinnostuneita sekä koulutetun hoitohenkilökunnan, että hoiva-avustajatasoisen henkilöstön rekrytoinnista. Hankinnan tavoitteet · Kansainvälisen sote-henkilöstön rekrytointipalvelun hyvä kokonaishallinta. Rekrytointipalvelu täyttää kaikissa vaiheissa ulkomaista rekrytointia koskevat kansainväliset ja kansalliset lait ja suositukset, toiminta on eettistä ja läpinäkyvää niin rekrytoitaville, kuin tilaajallekin ja riskeihin ja ennalta odottamattomiin tilanteisiin on varauduttu. · Rekrytoitavilla on mahdollisimman realistinen ja hyvä kuva rekrytointiprosessin eri vaiheista, sen edellyttämistä vaatimuksista, suomalaisesta yhteiskunnasta ja kulttuurista, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja työtehtävistä mihin ovat tulossa, sekä lähihoitajan oppisopimuskoulutuksesta, sairaanhoitajaksi pätevöitymisestä ja uramahdollisuuksista Suomessa. · Rekrytoitavat saavat riittävät valmiudet ja kielitaidon jo lähtömaassa työtehtäviin. Rekrytoitavat suorittavat koulutuksen tavoiteajassa hyväksytysti ja tulevat Suomeen tilaajan palvelukseen. · Suomessa toteutetut pätevöitymiskoulutukset toteutetaan Kymenlaaksossa toimivien oppilaitosten kanssa. · Ulkomailta rekrytoitu sote-henkilöstö onnistuu työssään, kotoutuu hyvin ja sekä työnantajat että rekrytoidut henkilöt ovat tyytyväisiä rekrytointiin Tilaaja edellyttää palveluntuottajalta seuraavaa: 1. Palveluntuottajalla on kokemusta kansainvälisestä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työntekijöiden rekrytoinnista 2. Palveluntuottajan tulee noudattaa voimassa olevaa suomalaista ja kansainvälistä lainsäädäntöä 3. Palveluntuottajan tulee toteuttaa läpinäkyvää ja dokumentoitua, systemaattista rekrytointiprosessia a. palveluntuottajan tulee tämän lisäksi toimittaa läpinäkyvä erittely palvelun hinnoittelusta 4. Työntekijöitä ei rekrytoida lähtömaista, joissa itsessään on pula terveydenhuollon henkilöstöstä 5. Työntekijältä ei saa periä maksua työnvälityspalveluista eikä tarjota työntekijöille lainaa rekrytointi- tai matkustuskulujen kattamiseksi. 6. Palveluntuottajan tulee huolehtia, että työntekijällä on taloudellinen turva ensimmäiseen palkan maksuun saakka. 7. Palveluntuottajan tulee toimittaa tieto kaikista alihankkijoistaan 8. Palvelutuottajan käyttämien alihankkijoiden tulee noudattaa samoja vastuullisuusperiaatteita kuin palveluntuottajalta vaaditaan 9. Palveluntuottajalla tulee olla tietoa ja ymmärrystä eri maiden sosiaali- ja terveydenhuoltoalan koulutus- ja sertifiointivaatimuksista sekä työnkuvista verrattuna vastaaviin asioihin Suomessa 10. Palveluntuottajalla tulee olla kykyä arvioida hakijoiden kielitaitoa ja kommunikaatiokykyä a. Palveluntuottaja varmistaa, että työntekijällä on riittävä suomen kielen taito (B1.1) b. Palveluntuottajalla tulee olla tietoa ja ymmärrystä maahanmuutto- ja työlupaprosesseista c. Palveluntuottajan tulee huolehtia rekrytoidulle työntekijälle oleskelu- ja työnteko-oikeus Suomessa d. Palveluntuottaja huolehtii myös ensimmäisestä jatko-oleskeluluvasta työntekijän kanssa 11. Palveluntuottaja on velvollinen tiedottamaan työntekijöitä a. työnkuvista Suomessa b. maahantulomaksuista i. oleskelulupa ii. asunnon mahdollinen takuuvuokra iii. ensimmäisten kuukausien toimeentulo iv. laillistamiseen liittyvät maksut c. työtekijän oikeuksista Suomessa d. Suomalaisista olosuhteista i. paikallisesta kulttuurista ii. ilmastosta iii. työstä sosiaali- ja terveysalalla iv. työehdoista v. palkkauksesta suhteessa elinkustannuksiin vi. mahdollisuudesta perheenyhdistämiseen 12. Lisäksi palveluntuottajalta odotetaan seuraavia relokaatioon liittyviä palveluja: a. paikallisrekisteröinti Digi- ja väestötietovirastossa b. verokortin hakeminen yhdessä työntekijän kanssa c. pankkitilin avaaminen yhdessä työntekijän kanssa d. ulkomaalaisen henkilökortin hakeminen yhdessä työntekijän kanssa e. asunnon järjestäminen työpaikan läheisyydestä f. työpaikkaan tutustuminen g. työyksikön valmistaminen kansainvälisen työntekijän kohtaamiseen h. kattavaa tukipalvelua työntekijän tueksi vähintään ensimmäisen kahden vuoden ajalle 13. Palvelutuottaja takaa työntekijän vähintään 24 kuukauden ajaksi. a. Palveluntuottaja toimittaa uuden työntekijän ja huolehtii alkuperäisen henkilön paluumuuton kotimaahansa, jos työntekijä irtisanoutuu tai hänen palvelussuhteensa pitää työnantajan aloitteesta päättää ensimmäisen 24 kuukauden aikana. Toivomme palveluntuottajilta perusteltuja kommentteja seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä mieltä olette edellä mainituista edellytyksistä palveluntuottajaa kohtaan? 2. Tulisiko mielestänne kyseisiä edellytyksiä muuttaa tai lisätä? 3. Millainen sopimusaika olisi mielestänne toivottava? 4. Mitä suosittelette hinnan lisäksi valintaperusteeksi? 5. Millainen kokemus palveluntuottajalla tulisi mielestänne olla kansainvälisestä sosiaali- ja terveysalan rekrytoinneista? 6. Miten varmistamme, että palvelun tuottajan toteuttama rekrytointiprosessi on läpinäkyvää? 7. Miten varmistamme, että työntekijältä ei peritä maksua työnvälityspalveluista eikä tarjota lainaa rekrytointi- tai matkustuskulujen kattamiseksi? 8. Kuinka varmistamme, että työntekijällä on taloudellinen turva ensimmäiseen palkan maksuun saakka? 9. Onko kielitaitotaso B1.1 realistista saavuttaa ennen työsuhteen aloittamista? 10. Voiko palveluntuottajalta edellyttää työntekijätakuuta ja miten ehto kannattaisi muotoilla? 11. Muita huomioita? Vastauksenne käsitellään luottamuksellisesti hankinnan suunnittelussa. Kommentit tulee ladata erillisenä tiedostona Tarjouspalvelun kautta sille varatussa kohdassa 3.3.2024 klo 18:00 mennessä. Lisäksi hankintayksikkö varaa mahdollisuuden kutsua markkinavuoropuheluun ilmoittautuneita yrityksiä yrityskohtaisiin etätapaamisiin.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää(6) Henkilöstön hankintapalvelut tilapäistyöntekijät mukaan luettuna (79620000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1C4
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset