This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2023-08-04
Ilmoituksen numero2023-133801
TED numero2023/S 152-485057
OstajaorganisaatioTurun Tunnin Juna Oy (3176746-6 )
Puolikkotie 8 T 555
FI-02230 Espoo
http://www.tunninjuna.fi
Hankinnan otsikkotiedotKESKEYTYSILMOITUS: Kannattavuustarkastelu Turun Tunnin Juna Oy:n hankkeelle
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/90003/notice/133801/overview
Originaali JSON tietue133801.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTurun Tunnin Juna Oy tarvitsee asiantuntija-apua sekä kannattavuuslaskelman laatimiseen että muihin hanketta koskeviin taloudellisiin analyyseihin. Hanke on ollut aikaisemmin Väyläviraston toimivallassa, ja hanke siirtyi Turun Tunnin Juna Oy:lle syksyllä 2021. Hankkeesta on teetetty erilaisia selvityksiä edellisessä suunnitteluvaiheessa, joita ovat mm.: • Espoo-Salo alustava yleissuunnitelma (2010) • Espoo-Salo oikoradan YVA (2010) • Espoon kaupunkirata: ratasuunnitelma (2015) • Turun ratapiha ja Kupittaa-Turku kaksoisraide: ratasuunnitelma (2021) • Helsinki-Turku nopean junayhteyden hankekokonaisuuden YVA • Helsinki-Turku nopean junayhteyden hankearviointi 2020 • Helsinki-Turku nopean junayhteyden laajemmat aluetaloudelliset vaikutukset 2020 Väyläviraston vuonna 2020 teettämässä hankearvioinnissa tarkasteltiin koko hanketta sekä myös muita linjausvaihtoehtoja, kuten nykyisen rantaradan kaksoisraiteistamista. Hankearvioinnin loppupäätelmä oli, että hanke tulee vaiheistaa eri kokonaisuuksiin. Hankearvioinnissa esitetyt vaihtoehdot eivät ylittäneet yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa 1. Mikäli matkustajia on alueellisesti ennakoitua enemmän, hankkeen kannattavuus paranee. Hankearvioinnissa todetaan myös, että mikäli Salo-Turku kaksoisraiteistetaan ensin, hankkeen kannattavuus paranee. Väyläviraston hankearvioinnissa Turun Tunnin Juna Oy:lle siirtyneen hankkeen hyötykustannussuhde oli 0,44. Tämä laskelma perustuu valtion päivitettyyn hankearviointiohjeeseen. Hankearviointiohje toimii valtion keinona asettaa hankkeita erilaiseen järjestykseen. Ohje ei kuitenkaan huomioi hankeyhtiön toteutusmalleja. Tästä syystä hankeyhtiö voi laatia hyötykustannustarkastelumallin, joka huomioi tarkemmin hankkeen hyödyt ja kustannukset. Turun Tunnin Juna Oy on laajemmin teettänyt aluetaloudellisten vaikutusten arviointia sekä pyrkinyt löytämään erilaisia rakentamisen aikaisia CO2-päästövähennyskeinoja, jotka vaikuttavat yhteiskuntataloudelliseen hyötyyn. Yhtenä innovatiivisena suunnitteluvaiheen keinona hankkeessa on otettu käyttöön massatasapainohallintaohjelma, joka on ollut käytössä Euroopassa erilaisissa isommissa infrahankkeissa. Hankkeen kustannusarvio perustuu hankkeessa tuotettuun määrälaskentaan, joka tarkentuu suunnitelmien edistyessä. Raakakustannusarviossa ei ole vielä tarkasteltu materiaalihintojen vaihteluväliä. Yhtiö tarkentaa kustannusarviota ja laatii siitä herkkyystarkastelun. Turun Tunnin Juna Oy pyytää tarjousta hankearvioinnin tekemiseen yhtiön hankevaihtoehdosta. Hankearvioinnissa on tarpeen tarkastella hanketta kansainvälisestä näkökulmasta katsottuna EU:ssa käytettävillä parametreilla kansallisten parametrien sijaan. Hankearvioinnissa tulisi tarkastella toteutusta kriittisesti: onko hanketta tarpeen palastella toteutusvaiheessa ja olisiko arviointiin syytä sisällyttää operointiliiketoiminnan tulo- ja menovirrat kannattavuuden parantamiseksi. Tehtävässä tulisi huomioida myös tunnistettujen taloudellisten tekijöiden mahdollinen vaikutus hankekannattavuuteen (esim. vero- tai työllisyysvaikutus, MaaS-palveluiden vaikutus). Tehtävän asiantuntijapalveluun kuuluu: • Hankkeen investointikustannuksen arviointi (base case, vaihteluväli) ja erilaisten säästökohteiden verifiointi • Liikennöintivaiheen kustannusrakenteen ja tuottojen arviointi • Hyötykustannussuhdemallin laadinta ja hyötykustannussuhteen (HK-suhde) laskeminen • HK-suhteen optimointi ja osittaistarkastelu (mm. hankkeen jakaminen osakokonaisuuksiin) • Hankkeen tuottojen ja kustannusten kassavirtatarkastelu • Laajempien taloudellisten vaikutusten arviointi • Rahoitukseen liittyvien näkökulmien ja vaatimusten huomiointi • Edellisten suunnitteluvaiheiden selvitysten sisällön kriittinen tarkastelu • Raportointi • Yhtiön hankkimien sivukonsulttien kanssa työskentely ja töiden yhteensovitus • Muita asiantuntijatehtäviä liittyen yllä mainittuihin tilaajan tarpeen mukaan
Hankintanimikkeistö (CPV) pääArkkitehti-, rakennus-, insinööri- ja tarkastuspalvelut (71000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset

Päätös päivämäärä
Sopimusnumero
Myyjät