This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2023-05-31
Ilmoituksen numero2023-129788
TED numero
OstajaorganisaatioOulun yliopisto (0245895-5 )
Pentti Kaiteran katu 1 / PL 8000
FI-90014 OULU
http://www.oulu.fi/yliopisto/
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö Matomo-verkkoanalytiikkapalvelun käytöstä verkkosivustojen käyttäjäliikenteen seurannassa
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/88917/notice/129788/overview
Originaali JSON tietue129788.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausOulun yliopisto (myöhemmin hankintayksikkö tai asiakas) suunnittelee avoimeen lähdekoodiin perustuvan Matomo-verkkoanalytiikkapalvelun (https://matomo.org) käyttöönottoa verkkosivustoillaan. Oulun Ammattikorkeakoulu Oy on tässä vaiheessa optiona ja päättää sen käyttämisestä hankintavaiheessa. Tietopyynnön tarkoitus on selvittää Matomo-verkkoanalytiikkapalvelun käyttöä verkkosivustojen käyttäjäliikenteen seurantaan tietosuojasääntelyn mukaisesti toteutettuna, yleisesti kyseisen verkkoanalytiikkapalveluun liittyviä toteutus- ja ylläpitokäytäntöjä, sisällöllisiä ja sopimuksellisia asioita sekä alustavaa kustannustasoa. Tämä tietopyyntö on hankintalain 65 § tarkoittama markkinakartoitus. Se ei ole ennakkoilmoitus hankinnasta eikä käynnistä hankintaa. Tietopyyntö ei velvoita toteuttamaan mahdollista hankintaa tietopyynnössä kuvatulla tavalla. Päätökset mahdollisen hankintaprosessin käynnistämisestä tehdään markkinakartoituksen jälkeen. Taustatiedot: Oulun yliopiston Oulu.fi-pääsivusto ja osana sitä jatkuvan oppimisen sisältökokonaisuus sekä yliopiston intranet on toteutettu Drupal-julkaisujärjestelmällä. Lisäksi käytössämme on useita erillissivustoja, jotka on toteutettu muilla alustaratkaisuilla. Matomo-verkkoanalytiikkapalvelua on suunniteltu hyödynnettävän verkkosivustototeutusten analytiikkapalveluna. Käyttäjäliikenteen seurantatarpeet vaihtelevat eri verkkosivustojen välillä esimerkiksi yleisen tason sisällöittäin liikenteen seurantamääristä tietyillä ajanjaksolla, evästesuostumuksen mukaisesti käyttäjien verkkopalveluissa tekemien toimien ja niiden seurannan sekä konversioiden toteutumisen seurantaan kampanjakohtaisesti. Käyttäjäliikenteen määrät voivat vaihdella eri verkkosivustoilla eri kuukausina. Oulu.fi-pääsivustolla kävijämäärät ovat vuosittain keskimäärin. n. 50 000 kpl / kk, istuntoja n. 130 000 kpl / kk ja sivukatseluita n. 350 000 / kk ja intranetin kävijämäärät vastaavasti vuosittain keskimäärin 10 000 kpl / kk, istuntoja n. 75 000 / kk ja sivukatseluita n. 280 000 / kk. Matomo-ohjelmisto ja analytiikkapalvelu: Alustavasti on hahmoteltu palvelumallia, jossa asiakas huolehtii käyttöpalveluista (on-premise- tai julkipilvipalveluratkaisuna palvelimet, varmistukset, palvelinohjelmiston päivitykset jne.) ja Toimittaja tarjoaa Matomon ohjelmistopalvelut eli mm. Matomon asennuksen asiakkaan tarjoamalle palvelimelle tietosuojasääntelyn mukaisesti konfiguroituna muutos- ja skaalautumistarpeet huomioiden, läpilaskuttaa tarpeen mukaiseen konfiguraatioratkaisuun kuuluvat lisämaksulliset osat, huolehtii ohjelmiston päivitysten seurannan ja asennukset sekä ohjelmiston käyttöönoton jalkauttamisesta ja käytön koulutuksista hankintayksikön vastuuhenkilöille. Asiakkaan nyt hallinnoima pääsivuston evästetoteutus siirretään mahdollisuuksien mukaan verkkoanalytiikkapalvelussa hallittavaksi ja Toimittaja vastaa evästetoteutuksen tietosuojasääntelyn mukaisuudesta Traficomin palvelutarjoajille antaman ohjeistuksen mukaisesti. Vastauksessa pyydetään arvioimaan myös palveluun tunnistautumisvaihtoehtoja. Hankintayksikön tarpeena on ohjelmiston käyttäjien käyttäjähallinta perustuen AD-pohjaiseen tunnistautumiseen ja SSO-kirjautumiseen. Voidaanko Matomo-ohjelmistossa käyttöoikeudet eriyttää verkkosivustokohtaisesti ja myös saman verkkosivuston sisällä eri sisältöjen käyttäjäliikenteen seurantaan? Oletteko tehneet asiakastoteutuksissanne vastaavia toteutuksia ja millaista yhteistyötä se on vaatinut asiakkaan puolelta? Lisäksi Toimittajalta edellytetään verkkoanalytiikan asiantuntijapalveluita, mm. analytiikkatarpeiden asiakastukea (yhdessä asiakkaan kanssa tarpeiden ja mittariston läpikäynti ja toteuttamisen toimet ja muutostarpeisiin vastaaminen) ja asiakkaan tavoitteiden mukaisesti Matomo-ohjelmiston tietosuojasäätelyn mukaisuuden jatkuvaa varmistamista, analytiikkatoimien dokumentointia ja tukea raporttien toteuttamisessa asiakkaan käyttöön. Asiakas osoittaa resurssia analytiikkatoimiinsa, mutta mahdollisesti tarpeen mukaan voidaan hankkia Toimittajalta datan analysointipalvelua ja analyysin pohjalta tuotettavia toimenpidesuosituksia. Palvelumallista voi olla myös muita variaatioita, joiden tietosuojasääntelyn mukaisesta toteutuksesta voi vastauksessa kertoa. Vastauksessa pyydetään arvioimaan tietosuojasääntelyn mukaista Matomo-ohjelmiston toteutustapaa kaikkien verkkosivustojemme laajuus huomioiden: miten varmistatte hahmotellussa palvelumallissa tietosuojasääntelyn mukaisen konfiguroinnin (eri alustoilla olevien verkkosivustojen asiakkaan erilaisiin seurantatarpeisiin) ja verkkosivustojen evästetoteutuksen sekä millä tavalla kuvaamanne toimet dokumentoidaan? Kuinka toteuttaisitte kustannustehokkaasti skaalauksen erilaisiin asiakkaan käyttäjäliikenteen seurantatarpeisiin eri verkkosivustoalustoilla? Lisäksi pyydetään arvioimaan ohjelmistopalvelujen toteutuksen, sisältäen myös analytiikkapalvelut, kustannuksia ja esittämään aikataulu ja projektisuunnitelma toimista viikko- ja kuukausitasolla Matomo-analytiikkaohjelmiston käyttöönottamiseksi käyttäjäliikenteen seurantaan huomioiden myös käyttäjäliikenteen seuraamisen siirtotoimet verkkoanalytiikkapalvelusta toiseen siirryttäessä. Vastauksessa toivotaan pohdittavan Matomo-analytiikkapalvelun käyttöönoton toteutusprosessin haasteita sekä asiakkaan sisäistä palvelumallia/asiakkaan roolia analytiikkapalvelussa. Miten varmistaisitte asiakkaalle syntyvän osaamistason verkkoanalytiikkapalvelun hallintaan ja minkälaisia osaajatarpeita asiakkaalta edellytetään? Vastauksessa ei ole tarpeen tuottaa teknistä dokumentaatiota Matomon seuranta-, raportointi- yms. työkaluista tai Matomon ominaisuuksista eikä verrata sitä ominaisuuksiltaan muihin verkkoanalytiikkajärjestelmiin tai -työkaluihin. Todennäköisesti on myös tarve siirtää kerättyä tietoa ulkopuoliseen järjestelmään jollakin aikataululla (esimerkiksi Microsoft Power BI) ja integroida kerättyä dataa käsiteltäväksi ulkopuolisessa järjestelmässä raporttien muodostamiseksi (esimerkiksi DashThis tai DataStudio). Tällaisten integrointien toteutusmahdollisuuksia toivomme arvioimaan vastauksessa. Vastauksessa pyydetään esittämään referenssejä kuvatun kaltaisten ja  laajuisten verkkosivustojen Matomo-toteutuksistanne Suomessa. Kuvailkaa myös toimintaanne avoimen lähdekoodin yhteisössä. Tietopyyntöön vastaaminen: Kiinnostuneita pyydetään lähettämään ehdotuksia tietopyynnössä esitettyihin kysymyksiin ja ajatuksiin viimeistään 16.6.2023 klo 16:00. Ehdotukset eli vastaukset tietopyyntöön lähetetään sähköpostilla osoitteeseen [email protected], otsikolla “Matomo Tietopyyntö - ‘Toimittajan nimi, vastaus”. Tietopyyntöön ei jätetä ehdotuksia Tarjouspalvelun kautta. Kiinnostuneet voivat halutessaan jättää tiedoksi pelkästään yhteystiedot ja oman palvelunsa esittelyn, mikäli käytettävissä oleva aika ei riitä vastauksen/ehdotuksen jättämiseen. Hankintayksikön on tarkoitus hyödyntää saamiaan vastauksia, kun se suunnittelee mahdollista hankintamenettelyä. Vastaajan osallistuessa hankintamenettelyyn, tietopyyntöön annetut vastaukset eivät sido vastauksen antajaa. Tietopyyntöön vastanneille ei makseta korvausta tietopyyntöön vastaamisesta eikä korvata tietopyyntöön vastaamisesta mahdollisesti aiheutuvia kustannuksia. Vastauksissa ei tarvitse pidättäytyä esitetyissä kysymyksissä. Vastauksessa voi esittää asiaan liittyviä omia näkemyksiä. Vastaukset saavat olla vapaamuotoisia. Vastaukset pyydetään suomen kielellä. Vastausta on mahdollista täydentää myös englanninkielisellä materiaalilla. Aineiston luottamuksellisuus Hankintayksikkö ei julkista saamiaan vastauksia, mutta saattaa keskustella niiden sisällöstä kolmansien osapuolten kanssa mahdollisen hankintaprosessin suunnittelu- ja valmisteluvaiheissa. Tietopyynnön yleisen luonteen vuoksi vastauksen antajan vastuulla on, että tietopyyntöön annettuun vastaukseen ei sisälly liikesalaisuuksiksi/luottamukselliseksi määriteltävää tai muutenkaan salattavaksi haluttavaa aineistoa.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1D
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset