This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2023-05-17
Ilmoituksen numero2023-128861
TED numero
OstajaorganisaatioLapin liitto (0937073-7 )
Hallituskatu 20B
FI-96100 Rovaniemi
https://www.lapinliitto.fi
Hankinnan otsikkotiedotLapin tuulivoimaselvitys 2023-2024
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio80 000 EUR
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/72491/notice/128861/overview
Originaali JSON tietue128861.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausLapin liitto pyytää tarjoustanne Lapin tuulivoimaselvityksen 2023–2024 laatimisesta Lapin maakunnan alueelle. Ympäristöministeriö on myöntänyt Lapin liiton tuulivoimaselvi-tyksen 2023–2024 laatimiseen avustuksen. Selvityksen tulee valmistua 16.10.2024 mennessä. Työn tausta ja lähtökohdat Lapin tuulivoimaselvitys 2022 valmistui loppuvuodesta 2022, jossa tunnistettiin yhteensä 46 potentiaalista tuulivoima-aluetta. Tuulivoimalaselvityksen 2022 puskurianalyysissä ja teknistaloudellisessa tarkastelussa huomioitiin voimalan kokonaiskorkeus 300 metriä. Potentiaalisten tuulivoima-alueiden kokoluokka vaihtelee 11–342 km2 välillä. Tuulivoi-ma-alueet mahdollistavat teoreettisen voimalamäärän noin 2 861 kpl, joista merialueelle sijoittuu noin 850 voimalaa. Varsinaisen hankesuunnittelun yhteydessä ja siihen liittyväs-sä voimalasijoittelussa huomioidaan tarkemmin alueittaiset erityispiirteet. Tässä selvityksessä voidaan arvioida, että noin 2/3 tuulivoimaloista olisi toteutettavissa, eli yhteensä noin 1 907 tuulivoimalaa, josta merialueelle sijoittuu noin 570 voimalaa. Lapin tuulivoimaselvityksessä 2022 ei ollut mukana saamelaisten kotiseutualue. Selvityksen jälkeen on tunnistettu lukuisia uusia vireillä olevia tuulivoimahankkeita, jotka eivät selvityksessä tulleet esille. Seudullisesti merkittävät tuulivoima-alueet sisältävät vähintään 10 tuulivoi-malaa. Selvitys löytyy osoitteesta: Lapin tuulivoimaselvitys 2022 -hanke - Lapin liitto. Työn sisältö Lapin tuulivoimaselvityksen 2023–2024 tavoitteena on kartoittaa Lapin alueelta seudullisesti merkittävät (vähintään 10) tuulivoima-alueet ja teollisen mittakaavan aurinkovoi-matuotantoon soveltuvat alueet sekä laatia maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n tarkoittama riittävä selvitys ja merkittävien vaikutusten arviointi mahdollisen maakuntakaavoi-tuksen lähtötiedoiksi ja kuntakaavoituksen tueksi. Selvitys on laadittava siten, että se täyttää maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen maakuntakaavan perusselvityksen vaa-timustason. Selvityksellä ei ole tarkoitus poistaa hankekohtaista tarkempien selvitysten tarvetta eikä kaavoitukseen kiinteästi kuuluvaa vuorovaikutus- ja osallistumismenettelyä. Laadittavan selvityksen tuloksia tullaan hyödyntämään seuraavassa laadittavassa kokonaismaakuntakaavassa tai vaihekaavassa. Laadittava selvitys tukee siten osaltaan tulevaa maakuntakaavoitusta.Lapin tuulivoimaselvityksellä 2023–2024 täydennetään Lapin tuulivoimaselvitystä 2022 mahdollisilla uusilla alueilla (huomioidaan kuntien ja toimijoiden esityksiä, joita on saapu-nut edellisen selvityksen valmistumisen jälkeen). Tavoitteena on myös saada selville hanketoimijoiden hankkeet, jotka eivät vielä ole julkisesti vireillä. Selvityksessä tarkennetaan yhteisvaikutusten arviointia. Työhön kuuluu myös tuulivoimapotentiaalin selvit-täminen saamelaisten kotiseutualueelta. Tavoitteena on myös selvittää, löytyykö Lapista laajoja tuulivoimapuistoalueita, joiden yhteyteen voisi kehittää uusiutuvan energian teollista toimintaa, esim. vedyn tai muun uusiutuvan polttoaineen tuottaminen ns. offgridalu-eina. Selvityksessä tutkitaan myös mahdollisuutta aurinkoenergia-alueiden osoittamiseen. Liitteenä on Lapin tuulivoimaselvityksen 2022 materiaali sekä tuulivoima-avustushakemus. Selvitystyön keskeisimmät sisällöt: 1.Ei-alueanalyysi:Ei-analyysi päivitetään tuulivoimaselvityksen 2022 pohjalta. Ei analyysin avulla suljetaan tarkastelusta pois tietyin parametrien seudullisesti merkittävien tuulivoima-alueiksi soveltumattomat alueet. Ei-alueisiin tulee laatia puskureita eri parametreille tuulivoimaan soveltuvien vaihtoehtojen vertailun tueksi. Sähköaseman etäisyys alle 40 km:n päässä on yksi kriteeri ja sen lisäksi osoitetaan ns. off-grid-alueita, jotka voivat olla kauempana sähköasemasta. Tilaaja toimittaa tuulivoimaselvityksen 2022 paikkatietoaineiston. 2.Potentiaalisten vaihtoehtoisen tuulivoimala-alueiden selvitys: Laaditaan potentiaalisia tuulivoimala-alueita ei-analyysin tulosten pohjalta. Alustavat vaihtoehdot ovat 1) tuulivoimaselvitys 2022 täydennettynä off-grid-alueilla, 2) vaihtoehto 1 täydennettyinä kuntien ja toimijoiden potentiaalisilla alueilla, 3) vaihtoehto 2 yhteensovitettuna poronhoidon ja matkailun kanssa siten, että haitat poronhoidolle tai matkailulle eivät ole kohtuuttomat; 4) ohjausryhmän tarkemmin määrittelemä vaihtoehto. Lapin liitto selvittää Pääesikunnan kanssa puolustusvoimien kannalta kyllä, ehkä ja ei-alueet ja ei-alueita ei oteta mukaan selvitykseen. Paliskuntien kanssa konsultti käy keskustelut tuulivoimaan soveltuvista alueista ja niiden yhteensovit-tamisesta. Lisäksi selvitetään, löytyykö Lapista laajoja tuulivoimapuistoalueita, joiden yhteyteen voisi kehittää uusiutuvan energian teollista toimintaa (esim. vedyn tai muun uusiutuvan polttoaineen tuottaminen). 3.Poronhoidon TOKAT-aineiston päivitys: Tarjoajan tulee päivittää, jos on mahdollista, saamelaisten kotiseutualueen osalta TOKAT-aineisto Lapin liiton toimittaman paikkatietotarkastelun perusteella valikoitu-neille alueille, joihin voi mahdollisesti tutkia seudullisia tuulivoima-alueita. Lisätietoa liitekartoissa. 4.Tuulivoimaan ja uusiutuvan energian hyödyntämiseen keskittyvän suuren mittakaavan teolliseen toimintaan soveltuvien alueiden selvittäminen. 5.Teollisen mittakaavan aurinkoenergian tuotantoon soveltuvat alueet. Alustavasti on harkittu 1 km2 suurempia alueita. Soveltuvien alueiden määrittelyssä hyödynnetään soveltuvin osin vastaavaa ei-alueanalyysiä, kuin tuulivoimaselvityksessä 2022, kat-so kohta 1. 6.Teknistaloudellinen arviointi ja voimajohtoverkostoon liittyminen: Selvityksessä tarkastellaan myös liittymistä kantaverkkoon sekä tarkastellaan kiin-teistövero-, aluetalous- ja elinkaarivaikutuksia 7.Vaikutusten arviointi sekä yhteisvaikutusten arviointi: Vaikutusten arviointi on keskeistä selvityksen eri työvaiheissa. Vaikutusten arviointi laaditaan maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti. Lisäksi vaikutusten arvioinnissa tulee kiinnittää erityistä huomioita selvitysalueen toimintaympäristöön, poronhoitoon ja saamelaisten kotiseutualueelle kohdistuviin vaikutuksiin. Vaikutusten arviointi tulee olla valmis 31.3.2024 mennessä, koska sen jälkeen aloitetaan laaja sidosryhmäkeskustelu. Tilaaja suorittaa vaikutusten arvioinnin jälkeen lausuntokierroksen.Yhteisvaikutusten arvioinnissa tulee ottaa huomioon jo olevat sekä eri kaavoitus- tai YVA-menettelyvaiheessa olevat tuulivoimala-alueet ja arvioida niiden vaikutuksia suhteessa selvityksessä esitettyihin uusiin tuulivoimala-alueisiin. Vaikutukset tulee arvioida vaihtoehdoittain (alustavat vaihtoehdot lueteltu kohdassa 2). Vuorovaikutus Työtä varten on perustettu ohjausryhmä, johon kuuluu keskeisimmät sidosryhmät ja asiantuntijat. Ohjausryhmällä on keskeinen rooli Lapin tuulivoimaselvityksen 2023–2024 laatimisessa. Ohjausryhmään on nimetty edustajat Lapin liitosta, Puolustusvoimista, Fi-naviasta, Fingridiltä, Lapin ELY-keskuksesta, Lapin kuntajohtajien verkostosta, Lapin matkailualueiden elinkeinojen liitosta, Metsähallituksesta, MTK-Lappi ry:stä, Paliskuntain yhdistyksestä, Suomen luonnonsuojeluliiton Lapin piiristä, Suomen tuulivoimayhdistyksestä, Ilmatieteenlaitoksesta ja Väylävirastosta. Myös Saamelaiskäräjiä on pyydetty nimeä-mään edustajansa. Selvitys tulee laatia paikkatietopohjaisesti tiiviillä vuoropuhelulla keskeisten sidosryhmien, kuten kuntien, asukkaiden, maanomistajien, matkailun ja poronhoidon kanssa. Selvityksen valmisteluun liittyy vuorovaikutuksen osalta yleisöwebinaareja, karttakysely, seutukuntakohtaisia hybridiyleisötilaisuuksia ja kuntien näkemysten kuulemista. Tilaaja järjestää selvityksen aikana Saamelaiskäräjien kanssa saamelaiskäräjälain 9§:n mukaisen neuvottelun. Yleisötilaisuudet järjestetään saamelaisten kotiseutualueen kunnissa (Enontekiö, Inari, Utsjoki ja Sodankylän pohjoisosa), joissa ei tuulivoimaselvityk-sen 2022 kunnissa ole pidetty. Tilaaja varautuu käyttämään tarvitessa myös erillistä os-topalvelua saamelaisten ja muiden osallistamisen tueksi. Tarjoajan tulee esittää suunnitelma vuorovaikutuksesta. Dokumentointi Lopullinen selvitys (raportti karttoineen) tulee toimittaa seuraavissa muodoissa: •Microsoft Word –tiedostona suomen kielellä, sekä painovalmiina värillisenä pdf-raporttina liitekarttoineen. Vaikutustenarviointi voi sisältyä raporttiin tai sen voi koota erilliseksi raportiksi. Saamelaisten kotiseutualueen osalta tulee kääntää tiivistelmä karttoineen kolmelle saamen kielelle. •Esittelykalvot MS PowerPoint-tiedostona suomen kielellä •Tiivistelmä Pdf- ja MS Word-tiedostoina suomen ja englannin kielellä painolaatuisena (korkea resoluutio) ja verkossa julkaistavana (matala resoluutio) pdf-tiedostona •Kartoilla esitellyt tiedot ArcGIS shape-paikkatietoaineistona attribuuttitietoineen, koordinaatisto EUREF-FIN-TM35FIN. •Julkaistavien lopputuotteiden tulee täyttää saavutettavuusdirektiivin mukaiset laatuvaatimukset Tilaajalla tulee olla rajoittamaton käyttö- ja tekijänoikeus lopputuotteisiin.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1D7
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset

Päätös päivämäärä
Sopimusnumero
Myyjät