This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2023-05-05
Ilmoituksen numero2023-127811
TED numero2023/S 090-276422
OstajaorganisaatioVerohallinto (0245458-3 )
Vääksyntie 4, Helsinki
FI-00052 Vero
http://www.vero.fi
Hankinnan otsikkotiedotTIETOPYYNTÖ/KUTSU MARKKINAVUOROPUHELUUN: DIGITAALISEN VALKOTAULUN HANKINTA
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/87646/notice/127811/overview
Originaali JSON tietue127811.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTIETOPYYNNÖN TARKOITUS Tällä tietopyynnöllä on tarkoitus selvittää digitaaliseen valkotauluun liittyviä kysymyksiä ja hinta-arvioita. Tietopyynnön tavoitteena on saada kattavasti tietoa digitaalisista valkotauluratkaisuista, jotta mahdollinen tarjouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö vaan tarkentava markkinakartoitus eli tietopyyntö. Hankintayksikkö ei sitoudu toteuttamaan digitaalisen valkotaulun hankintaa. Päätökset mahdollisen hankintaprosessin käynnistämisestä tehdään markkinakartoituksen jälkeen. HANKINTAA KOSKEVIA TAUSTATIETOJA Verohallinnolla työskentelee noin 5 500 ammattilaista ja se palvelee asiakkaitaan noin 60 toimipisteessä ympäri Suomea. Verohallinto tekee yhteistyötä laajasti erilaisten sidosryhmien kanssa sekä osallistaa sisäisiä ja ulkoisia asiakkaita palveluiden kehittämisessä. Työkulttuurin muutos ja lisääntynyt etätyö ovat lisänneet tarvetta työkaluille, jotka mahdollistavat sujuvan ja paikkariippumattoman yhteistyön. Verohallinto panostaa yhteistyötä tukevaan työkulttuuriin ja haluaa tukea työn tekemistä tehokkailla työkaluilla. Tätä varten tarvitsemme monipuolisen ja helppokäyttöisen digitaalisen valkotaulutyökalun, joka tukee yhteistyön tekemistä. Työkalun käyttötapauksia ovat mm. työpajojen fasilitointi, tiedon kerääminen, jäsentäminen ja visualisointi, yhteinen ideointi, ideoiden työstäminen ja esittäminen sekä erilaisten polkujen ja prosessien kuvaaminen. Digitaalisen työkalun tulee mahdollistaa erilaisten sisältöjen, kuten kuvien, videoiden, tekstin ja piirrosten lisääminen ja organisointi taululla. Taululle lisättyjä sisältöjä pitää pystyä tallentamaan eri muodoissa ja työkalun tulee skaalautua joustavasti erilaisten käyttäjä- ja sisältömäärien mukaan. Työkalun tulee mahdollistaa useiden käyttäjien samanaikainen työskentelyn samalla taululla. Digitaalisen valkotaulun käyttöönotto ei saa vaatia erityistä teknistä osaamista. Käyttöliittymän tulee olla selkeä ja intuitiivinen, jotta käyttäjät voivat helposti navigoida eri toimintojen välillä. Työkalun tulee tarjota mahdollisuus määritellä käyttäjätunnuksia ja käyttöoikeuksia sekä alustalle, että taulukohtaisesti. Tällä voidaan varmistaa, että vain valtuutetut henkilöt pääsevät käyttämään työkalua ja tarkastelemaan sinne lisättyjä sisältöjä. Osallistumisen työpajatyöskentelyyn tulisi olla mahdollista ilman käyttäjätunnuksen luomista alustalle. VAATIMUKSIA KOSKIEN TYÖKALUN ARKKITEHTUURIA, KÄYTTÄJÄMÄÄRÄÄ JA SKAALAUTUVUUTTA Palvelu on pilvipalvelu, jota kaikki käyttäjät voivat käyttää tietokoneen ja mobiililaitteiden internet selaimesta. Palvelu toimii uusimmilla internetselaimilla. Palvelun lisenssikäyttäjiä tulee olemaan noin 150–200 ja lisäksi lisenssikäyttäjien pitäisi pystyä lisäämään joustavasti tarvittaessa. Lisenssikäyttäjät voivat luoda ja hallinnoida uusia tauluja ja kutsua tauluille mukaan käyttäjiä, joilla ei ole lisenssiä mm. työpajoihin. Kukin lisenssikäyttäjä voi luoda rajoittamattoman määrän tauluja. Samanaikaisesti samaa taulua tulisi voida käyttää vähintään 100 käyttäjää ja tauluille voi lisätä erilaisia sisältöobjekteja tuhansia kappaleita, niin että työkalun käyttö ei hidastu merkittävästi. Sujuvan käytön minimimäärä olisi noin 2000 objektia (taululla olevaa elementtiä, esim. muistilappua). Palvelu skaalautuu siten, että se automaattisesti lisää infrastruktuurin resursseja käytön määrän (kuormituksen) kasvaessa. VAATIMUKSIA KOSKIEN SISÄLTÖJEN JA KÄYTTÄJIEN HALLINNOIMISTA Lisenssikäyttäjien tulee pystyä järjestelemään luomiaan tauluja esim. kansioihin. Lisenssikäyttäjien tulee pystyä jakamaan ja siirtämään taulujen ja kansioiden hallintaoikeuksia muille lisenssikäyttäjille. Lisenssikäyttäjien lisäksi tauluja ja niiden sisältöjä tulee voida jakaa suojatusti käyttäjille, jotka eivät ole rekisteröityneet palveluun. Pääkäyttäjähallinnassa pitää pystyä näkemään, kuinka monta taulua lisenssikäyttäjä on tehnyt ja milloin hän on viimeksi kirjautunut työkaluun. VAATIMUKSIA KOSKIEN KÄYTTÖLIITTYMÄÄ JA NAVIGOINTIA Käyttöliittymän tulee mahdollistaa helppokäyttöinen ja intuitiivinen liikkuminen ja navigointi taululla. Liikkumisen tulee onnistua vapaasti eri suuntiin vähintään hiirellä, näppäimistöllä, touchpadilla sekä kynähiirellä. Käyttöliittymä mahdollistaa keskeisimpien toimintojen hyödyntämisen yksinkertaisten näppäinkomentojen avulla. Käyttäjän on pystyttävä zoomaamaan taulun sisältöihin. Taulu on pystyttävä skaalaamaan koko näytön kokoiseksi. Sisältöä pitää pystyä hakemaan taululta hakutoiminnon avulla, esimerkiksi hakemalla kirjoitettua tekstiä. VAATIMUKSIA KOSKIEN TYÖKALUN KÄYTTÖÖN LIITTYVIÄ OMINAISUUKSIA Käyttäjillä tulee olla erilaisia visuaalisia tapoja lisätä ja tuottaa sisältöjä valkotaululle. Sisällön lisäämisen ja muokkaamisen tulee olla helppoa eri tasoisille käyttäjille. Sisältöä pitää pystyä lataamaan ja kopioimaan taululle omalta laitteelta tai verkosta. Sisältöä pitää pystyä viemään taululta kuvana, pdf-muodossa sekä taulukkomuotoisesti esim. CSV:nä. Sisältöjä pitää pystyä viemään taululta käyttäjän rajaamina ja valitsemina kokonaisuuksina. Valkotaululla pitää olla kattavia sisältökirjastoja, kuten ikoni-, emoji- ja komponenttikirjastot, kuvapankki sekä laaja valikoima valmiita työpohjia. Lisäksi taululta tulee löytyä kattavat kuvio- ja piirtotyövälineet. Tekstin käsittelyn ja muotoilun tulee mahdollistaa eri fonttityylien ja kokojen hyödyntäminen. Tekstiä ja linkkejä pitää pystyä lisäämään monipuolisesti mm. ”post-it lapuille”, taulukoihin sekä objekteihin. Tekstiä pitää pystyä korostamaan ainakin lihavoinnin, kursiivin, yli- ja alleviivauksen avulla, korostamalla tekstiä värillä, jäsentämällä tekstiä luettelomerkkien avulla sekä tasaamalla tekstiä. Taululle luotujen objektien ja tekstien väriä tulee pystyä muokkaamaan vapaasti. Värisävyjä pitää pystyä asettamaan itse. Värejä tulee pystyä valikoimaan värivalitsin-työkalun avulla. Taululle luotua sisältöä pitää pystyä valitsemaan, järjestelemään, tasaamaan, keskittämään ja skaalaamaan tehokkaasti. Valitessa useita erilaisia objekteja tulee käyttäjällä olla mahdollisuus suodattaa valinnasta samankaltaiset objektit (esimerkiksi kaikki tekstiobjektit). Sisältöjä pitää pystyä ryhmittelemään ja lukitsemaan paikoilleen, jotta ne eivät liiku vahingossa. Valkotaulun tulee mahdollistaa online-fasilitointi ja osallistaminen. Taululla pitää olla äänestys, ajastin, reagointi, muistiinpanojen kirjoitus- ja kommentointimahdollisuudet. Esitysmateriaalia pitää pystyä luomaan ja esittämään suoraan valkotaululla. Taululla liikkuvien kursoreita ja nimikylttejä pitää pystyä seuraamaan, mutta tarvittaessa ne pitää pystyä myös piilottamaan. Käyttäjien pitää pystyä kutsumaan muita luokseen valkotaululla tai asettua seuraamaan toista käyttäjää. Taulun sisältöön, kuten tiettyyn kuvaan, tulee pystyä hakemaan suora linkki, jonka kautta taulu avautuu kyseisestä kohdasta. Taulun aloitusnäkymän tulee olla vapaasti asetettavissa. TIETOTURVAAN JA TIETOSUOJAAN LIITTYVÄT VAATIMUKSET Henkilötietojen käsittely noudattaa EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Palvelussa tulee pystyä rajaamaan taulujen ja sisältöjen näkyvyyttä organisaation sisällä sekä jakamista. Palvelussa tapahtuva datan prosessointi toimittajan toimesta ja tietojen säilytys tulee säilyä EU/ETA alueella. Datan käsittelyyn liittyvät etäyhteydet EU/ETA alueen ulkopuolelta eivät ole sallittuja. Palvelun tarjoajalla on keino pitää eri asiakkaiden tiedot erillään toisistaan. Toimittajalla on voimassa oleva dokumentoitu tietoturvan hallintajärjestelmä, jolla se voi todistaa palvelun tietoturvan tason. VAATIMUKSET KOSKIEN INTEGRAATIOITA Pilvipalvelu tukee Azure AD -kertakirjautumista (SSO, Single-Sign-On) sisäänkirjautumisessa lisenssikäyttäjien osalta. Käyttäjähallintaa helpottaa, jos pilvipalvelu tukee SCIM2 standardia (käyttäjien automaattinen provisiointi/deprovisiointi). Palvelu sisältää rajapinnan (API), jonka kautta palvelu voidaan integroida Verohallinnon muihin tietojärjestelmiin. VAATIMUKSET KOSKIEN DATAMIGRAATIOTA Verohallinnossa jo käytössä olevan valkotauluratkaisun tietosisällöt pitää pystyä siirtämään uuteen järjestelmään. TIEDUSTELEMME NÄKEMYKSIÄNNE SEURAAVISTA ASIOISTA: 1. Kuvailkaa miten ja miltä osin työkalunne vastaa tässä tietopyynnössä esitettyihin vaatimuksiin. 2. Mikä on työkalun saavutettavuus? 3. Miten työkalussa on toteutettu tiedon elinkaaren hallinta? 4. Onko teillä tarjota teknistä tukea tarvittaessa käyttäjille? 5. Millaisella hinnoittelumallilla tarjoatte työkaluanne? 6. Millaisilla sopimusehdoilla tarjoatte palveluita? 7. Miten työkalun käytössä on huomioitu tietoturva ja tietosuoja? 8. Onko teillä mahdollisuus esitellä ja demota työkaluanne esim. Teams -palaverissa? 9. Olisimme lisäksi kiinnostuneita kuulemaan työkalunne kehityssuunnitelmista. Näiden tietojen lisäksi pyydämme vapaamuotoisia näkemyksiänne seikoista, joi-ta tarjouspyyntöä tehtäessä kannattaisi huomioida. Lisätietoja varten voitte ottaa yhteyttä sähköpostitse: [email protected]. Vastaukset tietopyyntöön pyydetään toimittamaan 22.5.2023 klo 12.00 mennessä. Verohallinto ei maksa korvauksia markkinakartoitukseen/ tietopyyntöön osallistuneille toimittajille. Jos vastauksenne sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia tai muuta salassa pidettävää tietoa, yksilöi ja merkitse salassa pidettävät kohdat selvästi.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset