This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2023-04-18
Ilmoituksen numero2023-126165
TED numero2023/S 079-239632
OstajaorganisaatioHelsingin Seudun Liikenne - kuntayhtymä (2274586-3 )
Opastinsilta 6A, PL 100
FI-00077 HSL
http://www.hsl.fi
Hankinnan otsikkotiedotTietopyyntö, HSL:n alueen mainospaikkojen käyttöoikeussopimuksen kilpailutus
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/86546/notice/126165/overview
Originaali JSON tietue126165.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausHelsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL, ”hankintayksikkö”) valmistelee joukkoliikenteen mainospaikkojen käyttöoikeussopimuksen kilpailutusta. Tällä kyselyllä hankintayksikkö pyrkii saamaan markkinatoimijoilta tietoa kilpailutuksen menestyksekkääseen toteutukseen liittyvistä tekijöistä ennen kilpailutuksen käynnistämistä. Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan tietopyyntö ja markkinakartoitus. Vastaaminen tietopyyntöön ja vuoropuheluun osallistuminen ei ole edellytys mahdolliseen myöhemmin toteutettavaan kilpailutukseen osallistumiselle eikä sido siihen osallistuvia tahoja, eivätkä tässä asiakirjassa esitetyt tiedot sido hankintayksikköä. Itse tarjouskilpailuun voi osallistua myös tarjoajien yhteenliittymänä kilpailulain kilpailijoiden välistä yhteistyötä rajoittavat säännökset huomioiden. Hankinta tullaan toteuttamaan yhteishankintana HSL:n, Pääkäupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Länsimetro Oy:n (kaikki yhdessä "hankintayksiköt") kanssa. Kilpailutuksen kautta valitaan käyttöoikeuden vastaanottajayritys, joka edelleenvuokraa yksinoikeudella mainospaikkoja koko HSL:n alueella kaikissa HSL:n alueen liikennevälineissä, eli linja-autoissa, metroissa, raitiovaunuissa, pikaraitiovaunuissa, lähijunissa ja lautoissa sekä metroasemilla ja kolmella juna-asemalla. Tarjouskilpailun perusteella valittava yritys vastaa mainospaikkojen myynnistä asiakkailleen harjoittaen liiketoimintaa hankintayksiköiden asettamien reunaehtojen puitteissa ja samalla kantaen liiketoiminnallisen riskin mainospaikkojen myynnistä, sekä vastaten mainospaikkojen asentamisesta, vaihtamisesta, ylläpidosta ja huoltamisesta, ja mahdollisesta poistamisesta. Hankintayksikkö selvittää osana kilpailutuksen valmistelua hankinnan jakamista osiin esimerkiksi siten, että yhden osa-alueen muodostaisivat lautat, toisen metrot ja metroasemat, kolmannen raitiovaunut ja neljännen lähijunat ja seuraavat juna-asemat yhdessä: Pohjois-Haaga, Kannelmäki ja Malminkartano. Kalustoa, johon mainospaikkoja on alustavasti tarkoitus tulla, on seuraavasti: Linja-autoja: 1415 (187 sähköbussia, 1228 dieselbussia) Metrojunia: 50 (sis. 2 vaunua kukin) Raitiovaunuja: 122 (70 Artic-, 52 nivelvaunua) Pikaraitiovaunuja: 29 Lauttoja: 3 Junia 81 Lisäksi metroasemia on 34 ja juna-asemia 3 kappaletta. Mainonnan sopimuskauden aikana kaluston määrä voi vaihdella. Samoin kalustoa koskevat vaatimukset voivat muuttua sopimuskaudella. Junat ovat valmiina mainonnalle sopimuksen allekirjoituksen ja toiminnan suunnittelun ja hyväksynnän jälkeen. Raitiovaunujen, pikaraitiovaunujen, metron ja asemien sekä Suomenlinnan lautan mainospaikkojen käyttöoikeussopimusten alkamisajankohta on 1.7.2026. Linja-autoliikenteen siirtyminen kilpailutettavan mainospaikkojen käyttöoikeussopimuksen alaan ajoittuu pääosin vuosiin 2025/2026. Bussiliikenteen sopimuskaudet vaihtelevat ja sopimuskohtaiset tiedot tarkentuvat markkinavuoropuhelun aikana. HSL harkitsee aikataulun aikaistamista linja-autoliikenteen osalta. Hankintayksiköllä ei ole tällä hetkellä mainontaa lähijunissa, mutta kilpailutuksen kautta valittava käyttöoikeuden haltija myy mainospaikkoja myös lähijuniin. Tarjouspyyntövaiheessa mainospaikkojen käyttöoikeuden haltijan tulee esittää suunnitelma staattisen mainonnan määrästä ja sijoittelusta sekä digitaalisen mainonnan määrästä ja sijoittelusta. Käyttöoikeuden haltijan on muistettava velvoittavat liikenneturvallisuuteen liittyvät reunaehdot. Hankintayksikkö harkitsee huomioivansa kilpailutuksessa osana tarjousten vertailua tarjoajien laatimaa suunnitelmaa koko hankinnan kohteelle staattisen mainonnan ja digitaalisen mainonnan määrästä ja sijoittelusta. Hankintayksikkö kilpailuttaa linja-autot yleensä kahdesti vuodessa liikennöintialueiden sopimuskausien päättyessä eri kokonaisuuksina. Liikennöintisopimusten kesto vaihtelee, mutta tyypillinen sopimuskausi on seitsemän vuotta. HSL voi mahdollisesti aikaistaa mainonnan aloittamista linja-autoissa. Kalustossa on useamman merkkisiä linja-autoja. Ajoneuvokilpailutukseen osallistuvilla liikennöintikumppaneilla on ajoneuvoissa mediapintoja ja staattisia pintoja (julisteet ym.), joiden mainospintoja käyttöoikeuden haltija myy asiakkailleen. HSL edellyttää valittavalta käyttöoikeuden haltijalta innovointikykyä mainospaikkojen määrittelyssä sekä investointia myös digitaaliseen mediaan. Valittavan käyttöoikeuden haltijan tulee tarjota samaan kohteeseen sekä staattisia että digitaalisia mainospintoja, joihin se myy mainospaikkoja asiakkailleen. Yhden ajoneuvon sisällä voi myös olla useita erilaisia pintoja. Liikennevälineiden yliteippaus voidaan sallia tiettyjen ehtojen mukaisesti. Äänimainonta ei ole sallittua. Matkustajaa ei saa liittää osaksi mainontaa. Mainonta ei saa olla joukkoliikenteen vastaista. Muutoinkin mainonnan tulee olla hyvän tavan ja mainonnan eettisten normien mukaista. HSL pidättää itsellään sekä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lla ja Länsimetro Oy:lla oikeuden matkustajainformaatioon ja omaan mainontaan. Omalla mainonnalla tarkoitetaan HSL:n, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Länsimetro Oy:n palveluiden mainontaa ja tiedotteita. Lisäksi digitaalisessa mainonnassa tulee olla osuus yleiselle informaatiolle, esimerkiksi säätiedoille ja uutisille. Näiden informaatio-osuuksien hankkimisesta ja niihin liittyvistä sopimuksista vastaa mainospaikkojen käyttöoikeuden haltija. HSL edellyttää mainonnassa HSL:n ja muiden hankintaan osallistuvien hankintayksiköiden brändin vaalimista tiettyjen linjausten mukaan, matkustajamukavuuden ja -viihtyvyyden säilymistä sekä mainonnan yleisten normien noudattamista. Mainonta ei saa häiritä matkustajainformaation havaitsemista. Tarjouskilpailulla valittava käyttöoikeuden haltija vastaa pintojen (medialaitteet, julisteiden kehykset ym.) hankkimisesta ja huoltamisesta, ja mainospintojen asentamisesta ja tarvikkeista sekä omavalvonnasta, eli siitä, että mainospinnat toimivat ilman käyttökatkoksia, ja että ne ovat siistejä, ja niiden sisältö näkyy matkustajille, ja, että mainonnassa ja informaatiossa noudatetaan vaadittuja periaatteita. Lisäksi käyttöoikeuden haltija vastaa raportoinnista hankintayksiköille. Valittavalla käyttöoikeuden haltijalla on oltava laatujärjestelmä sekä asianmukaiset vakuutukset myös mahdollisten alihankkijoiden osalta. Käytännön toimintatavat ja aikataulut sovitaan yhdessä hankintayksiköiden, käyttöoikeuden haltijan ja liikennöitsijän kesken. Tarvittavista asennuksista käyttöoikeuden haltijan on esitettävä suunnitelmat, jotka HSL ja hankintaan osallistuvat hankintayksiköt sekä liikennöitsijä hyväksyvät. Hankintayksikkö suunnittelee kilpailutuksen toteuttamista siten, että tarjousten vertailuperusteina olisivat käyttöoikeudesta maksettava hinta (=hankintayksiköille maksettava kiinteä kuukausivuokra kulloinkin käytössä olevista pinnoista + myyntiprovisio käyttöoikeuden haltijan mainostuloista) ja laatu. Käyttöoikeudesta maksettava hinta suoritetaan liikenneväline- ja asemakohtaisesti sille hankintayksikölle, jonka omistukseen liikenneväline tai asema kuuluu. Laatukriteerejä olisivat esimerkiksi vähimmäisvaatimukset ylittävät referenssit, ja yrityksen kyky toteuttaa mainontaa muun muassa innovatiivisin markkinointikeinoin. Kiinnostuksen ilmoittaminen Pyydämme hankinnasta kiinnostuneita toimittajia ilmoittautumaan sähköpostitse osoitteeseen [email protected] 02.05.2023 klo 12.00 mennessä. Viestin otsikoksi tulee laittaa ”MARKKINAKARTOITUSKYSELY: HSL:N ALUEEN JOUKKOLIIKENTEEN MAINOSPAIKKOJEN KÄYTTÖOIKEUSSOPIMUKSEN KILPAILUTUS”. Vastaaminen tietopyyntöön ja vuoropuheluun osallistuminen ei ole edellytys mahdolliseen myöhemmin toteutettavaan kilpailutukseen osallistumiselle eikä sido siihen osallistuvia tahoja. Vuoropuheluun osallistuneille tahoille ei makseta korvausta. Kiinnostuneille toimittajille voidaan lähettää kysymyksiä hankinnasta ja hankintadokumentteja kommentoitavaksi sekä mahdollisesti käydä tarkentavia keskusteluja hankintaan liittyen. Hankintayksikkö voi käyttää markkinakartoituksen vastauksia tulevan hankinnan suunnittelussa. Mahdolliset tarkentavat keskustelut on alustavasti suunniteltu käytävän to 4.5., pe 5.5. (klo 9-14) sekä ke 10.5. to 11.5. pe 12.5. Markkinavuoropuhelussa annettuja tietoja käsitellään luottamuksellisesti. Markkinavuoropuhelu toteutetaan suomen kielellä. Markkinavuoropuhelussa saatuja tietoja voidaan käyttää kilpailutuksen valmistelussa.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääMainonta- ja markkinointipalvelut (79340000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1B
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset