This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2023-03-23
Ilmoituksen numero2023-123846
TED numero
OstajaorganisaatioTampereen kaupunki (0211675-2 )
PL 487
FI- 33101 Tampere
http://tampere.fi
Hankinnan otsikkotiedotLiikkumisen hiilijalanjälkilaskurin ylläpito ja kehittäminen
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/85063/notice/123846/overview
Originaali JSON tietue123846.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTampereen kaupunki on kehittänyt Tampere.Finland-sovellukseen liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin, joka julkaistiin kesällä 2021. Liikkumisen hiilijalanjälkilaskuri on tarkoitettu sekä antamaan asukkaille tietoa liikkumisvalintojen ilmasto- ja terveysvaikutuksista että antamaan dataa kaupungille ihmisten liikkumisesta parempien palvelujen kehittämiseen. Laskurin taustajärjestelmä ja analytiikka on kehitetty avoimella lähdekoodilla, joka on saatavissa GitHubissa. Linkki lähdekoodiin on hankintailmoituksen kohdassa Liitteet ja linkit. Myös jatkossa kaikki kehittäminen tehdään avoimella lähdekoodilla (tarkempi määrittely löytyy sopimusluonnoksesta). Laskurin käyttöliittymän eli Tampere.Finland-sovelluksen osalta kaupungilla on voimassa oleva sopimus Geniem Oy:n kanssa. Tässä hankitaan sen takia kehittämistä ainoastaan taustajärjestelmiin, ei laskurin käyttöliittymään. Valittu Toimittaja tekee yhteistyötä Geniem Oy:n kanssa laskurin kehittämisessä. Laskurin hallintakäyttöliittymän kautta Tilaaja pystyy tällä hetkellä julkaisemaan laskuriin uutisia ja lähettämään käyttäjille heräteviestejä sekä näkee tietoja laskurin käyttäjämääristä ja käyttäjien hiilijalanjäljestä. Laskuriin liittyy läheisesti verkkosivu, josta voi tarkastella laskurin tuottamaa tilastollista dataa. Tämä sivu on nimetty analytiikkatyökaluksi. Linkki verkkosivulle löytyy ilmoituksen kohdasta Liitteet ja linkit. Laskurin nykyinen ylläpitosopimus päättyy 31.5.2023, jonka jälkeen on tarve hankkia laskurin ylläpito 1.6.2023 alkaen. Ratkaisuun kuuluvat mm. integraatiot Tampereen joukkoliikenteen sijainteihin ja VR:n junien sijaintitietojen rajapintaan. Toisen palveluntuottajan on avoimen lähdekoodin ansiosta mahdollista siirtää tietokannan sisällöt ja käynnistää palveluntuotanto. Palvelu on pystytetty Dockerin konttiteknologialla, joka on helppo käynnistää missä tahansa ympäristössä. Hankinnan kohteena on: 1) KUUKAUSIHINTAINEN TEKNINEN YLLÄPITO Tarjoajan tulee antaa kiinteä arvonlisäveroton kuukausihinta liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin, hallintakäyttöliittymän ja analytiikkatyökalun tekniselle ylläpidolle (eur/kk). Hintaan sisältyy liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin taustajärjestelmän sekä hallintakäyttöliittymän ja analytiikkatyökalun tekninen ylläpito. Ylläpitotyötä koskevia yhteistyöpalavereja (kesto noin 1 h) pidetään kerran kuussa. Tilaaja ei maksa niistä erikseen korvausta, vaan ne sisältyvät tarjottuun kuukausihintaan. 2) TUNTIPERUSTEISET ALUSTAVAT KEHITTÄMISTARPEET Tarjoajan tulee antaa kiinteä arvonlisäveroton tuntihinta laskurin kehittämiselle. Jäljempänä kuvattuihin kehittämistarpeisiin sovelletaan annettua tuntihintaa. Tilaajalla ei ole tarkkaa arviota kehittämistarpeista ja niiden vaatimista työmääristä. Tilaaja pyytää palveluntuottajalta erikseen työmääräarvion ennen yksittäisen työn tilausta. Tilaaja ei sitoudu kaikkien tässä lueteltujen kehityskohteiden tilaamiseen palveluntuottajalta sopimuskauden aikana. Laskuria hyödynnetään tulevana syksynä liikennejärjestelmän suunnitteluyksikön tutkimuksessa, jonka avulla kerätään dataa asukkaiden liikkumisesta. Tutkimusta varten hiilijalanjälkilaskuriin on tuotava uusia ominaisuuksia, jotka edellyttävät myös taustajärjestelmän kehittämistä. Tilaaja arvioi, että tutkimus toistetaan jatkossa vuosittain. Laskuria aiotaan jatkokehittää muutenkin. Esimerkiksi käyttäjäpalautteen perusteella tiedossa on tarve kehittää laskurin matkantunnistusalgoritmia palautteiden ja käyttäjien tekemien matkantunnistuskorjausten perusteella. Malli tuottaa nyt todennäköisyyksiä, mutta tunnistamista olisi mahdollista painottaa käyttäjäkohtaisesti esimerkiksi, että jos henkilö on aiemminkin pyöräillyt paljon, algoritmi painottaa tunnistamisessa pyöräilyä. Liikkumisen hiilijalanjälkilaskurin taustajärjestelmiin on tarkoitus kehittää sopimuskaudella uusia ominaisuuksia. Työ voi sisältää tavallisen ohjelmistokehityksen lisäksi kulkumuodon tunnistamiseen liittyvää työtä. Toteutus on tehtävä avoimella lähdekoodilla. Tiedossa olevaa kehittämistyötä ovat esimerkiksi: A) Liikennetutkimuksen edellyttämät muutokset, kuten mahdollisuus kytkeä datan keräys päälle ja pois, mahdollisuus lisätä puuttuva matka käsin (käytetty kulkutapa, matkan tarkoitus ja arvio matkan pituudesta), mahdollisuus lisätä tunnistettuun matkaan kyseisen matkan tarkoitus, mahdollisuus lähettää käyttäjälle päivittäin tieto tunnistetuista matkoista ja pyyntö korjata ne sekä mahdollisuus poistaa omat vastaukset ja kerätty data aineistosta. B) Laskurin kulkumuodon tunnistusalgoritmin jatkokehittäminen. On olemassa noin kahden vuoden ajalta dataa, joka sisältää käyttäjien tekemiä korjauksia tehtyihin matkoihin sekä kirjallisia käyttäjäpalautteita. Niiden avulla olisi mahdollista kehittää tunnistusalgoritmia. Yksi mahdollisuus olisi kehittää algoritmista koneoppiva. C) Laskurin tuottaman datan toimitus tarvittaessa esimerkiksi tutkimusta tai kehittämistä varten. Erikseen tilattavien kehitystöiden osalta sovitaan palaveri- ja kokouskäytännöistä erikseen palveluntuottajan kanssa. Näiden osalta palveluntuottaja on oikeutettu laskuttamaan tuntiveloitushinnan kunkin palaveriin osallistuvan henkilön osalta erikseen. AIKATAULU Työn voi aloittaa heti kun sopimus on laadittu. Ylläpitotyö käynnistyy heti sopimuksen solmimisen jälkeen, ja tavoitteena on, että ylläpitovastuu siirtyy nykyiseltä palveluntuottajalta 1.6.2023 alkaen. Liikennetutkimusta varten kehitettävien uusien ominaisuuksien on oltava käytettävissä arviolta syyskuussa 2023, ja testiversion on oltava valmis elokuussa. Tutkimusjakso käynnistyy lokakuussa. Tarkka aikataulu sovitaan vielä erikseen. Analytiikan kehitystyön pitää olla valmis viimeistään tammikuussa 2024. Tarkka aikataulu sovitaan vielä erikseen. Mahdolliset muut työt: Aikataulu sovitaan erikseen Toimittajan kanssa.
Hankintanimikkeistö (CPV) pää
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI197
Pääasiallinen suorituspaikkaTyön voi suorittaa pääasiassa etänä.

Sopimukset

Päätös päivämäärä
Sopimusnumero
Myyjät