This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2022-09-06
Ilmoituksen numero2022-107847
TED numero
OstajaorganisaatioMaanmittauslaitos (0245954-4 )
Opastinsilta 12 C
FI-00520 Helsinki
http://www.maanmittauslaitos.fi/
Hankinnan otsikkotiedotMaanmittauslaitoksen asiakkuudenhallinnan tietopyyntö
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/74901/notice/107847/overview
Originaali JSON tietue107847.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausTällä tietopyynnöllä on tarkoitus selvittää taustatietoja Maanmittauslaitoksen asiakkuudenhallinnan tietojärjestelmän (CRM) hankintaa varten. Markkinavuoropuhelu ei ole hankintailmoitus eikä tarjouspyyntö, vaan tarkentava vuoropuhelu. Päätös mahdollisesta hankintaprosessin käynnistämisestä tehdään tämän tietopyynnön jälkeen. Tällä tietopyynnöllä on tarkoitus selvittää taustatietoja Maanmittauslaitoksen asiakkuudenhallinnan jatkosuunnitteluprojektin tarpeisiin. Maanmittauslaitoksessa käynnissä olevassa asiakkuudenhallinnan jatkosuunnitteluprojektissa etsitään CRM-valmisratkaisuista vaihtoehtoja laitostasoisen asiakkuudenhallinnan uudistamiseksi. Tietopyynnön tavoitteena on selvittää, miten hyvin Maanmittauslaitoksen liiketoiminnan kehittämistarpeet ovat toteutettavissa markkinoilla olevilla järjestelmillä. Maanmittauslaitoksen strategiassa asiakas- ja sidosryhmäyhteistyö on vahvasti esillä. Keskeisenä arvo-pohjana ja strategisena tavoitteena on tunnistettu halu tarjota laadukkaita ja turvallisia palveluja asiakkaille. Arvojemme mukaista on myös olla luotettava kumppani ja strategisena tavoitteena olla aktiivinen vaikuttaja ekosysteemeissä ja verkostoissa. Visio on ”Yhteiseen suuntaan” ja sitä toteutetaan yhdessä tekemällä, rohkeasti ja innovatiivisesti. Palveluihin ja asiakkaisiin liittyviin strategisiin tavoitteisiin pääseminen edellyttää Maanmittauslaitoksessa myös kehittämistoimenpiteitä, joilla vahvistetaan kokonaisvaltaista asiakas- ja palvelulähtöistä toimintamallia. Mallin yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on kehittää asiakkuudenhallintaa tietopohjaisemmaksi ja ottaa käyttöön laitostasoinen asiakkuudenhallintajärjestelmä. Myöhemmin käyttöönotettavan CRM järjestelmän toiminnallisuuksia tulevat olemaan mm. asiakas- ja asiakkuustietojen hallinta, ekosysteemi- ja verkostotoiminnan hallinta, palvelupyyntöjen käsittely, asiakaspalautteen hallinta sekä sopimushallinta. Tietopyynnön kysymykset, jotka liittyvät järjestelmien toiminnallisuuksiin, on lueteltu erillisessä taulukossa kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit (CRM_tietopyyntö_kysymykset). Samasta kohdasta löytyy myös tietoa tietoturvan ja lokituksen vaatimuksista. Tilaaja on myös kuvannut kysymys osassa käyttötapaus skenaarion, johon toimittajan tulee vastata videoimalla käyttötapauksen toteutus omassa teknisessä ratkaisussaan. Videoinnin osalta Hanki palveluun ladattavan tiedoston maksimikoko on 100 Mt. Pyydämme CRM-järjestelmiä tarjoavia toimittajia tutustumaan tietopyynnön sisältöön ja kysymyksiin. Tämän tietopyynnön tavoitteena on koota tulevasta hankinnasta kiinnostuneet toimittajat keskustelemaan Maanmittauslaitoksen CRM :n tulevasta teknisestä sisällöstä 16.09.2022 klo 12:00. Kiinnostuneet toimittajat tai eri toimittajien muodostamat yhteenliittymät voivat ilmoittautua tähän vuoropuhelutilaisuuteen hankintayksikölle sähköpostitse osoitteeseen: [email protected]. Tämän tietopyynnön liitteenä olevalla kyselyllä hankintayksikkö kartoittaa markkinoilla olevien teknistenratkaisujen toiminnallisia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia asiakkuudenhallinnan projektin myöhempiä vaiheita varten sekä alustatoimittajien kiinnostusta Maanmittauslaitoksen CRM toteutuksesta. Toimittaja voi antaa yksityiskohtaiset tekniset tiedot ja tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvät tekniset ominaisuudet tämän vuoropuhelu aineiston liitteenä kohdassa liitteet ja linkit olevalla taulukoilla. Taulukot liitetään muuhun vastausaineistoon Hanki palvelussa kohdassa hankinnan kohteen kriteerit. Jos taulukossa mainitut tekniset edellytykset eivät kaikilta osin täyty, voi toimittaja tai toimittajien muodostama yhteenliittymä ehdottaa vaihtoehtoisia ratkaisumalleja, joilla järjestelmälle asetetut kokonaistavoitteet ovat saavutettavissa. Hankintayksikkö arvioi näiden ratkaisumallien soveltuvuutta sekä tietoturvaan liittyviä ominaisuuksia projektin myöhemmissä vaiheissa. Tietopyynnön jälkeen hankintayksikkö tilaa erillisiä toiminnallisuutta kuvaavia demoja valitsemiltaan CRM alustatoimittajilta selvittääkseen eri ratkaisuvaihtoehtojen toimivuutta ennen varsinaista hankintaa. Hankintayksikkö kutsuu alustatoimittajat demotilaisuuksiin ja korvaa demoista kiinteän 2000€ summan / demo. Vuoropuhelun ja teknisten selvitysten jälkeen Tilaajan lopullisena tavoitteena on toteuttaa mahdollinen hankinta ja sen kilpailutus tarkoituksenmukaisella tavalla selvitysvaiheen kokemusten ja tulosten perusteella. Hankintayksikkö ei sitoudu toteuttamaan hankintaa tämän tietopyynnön perusteella, eivätkä tietopyynnössä esitetyt kuvaukset sido tilaajaa. Nykytilan kuvaus Maanmittauslaitoksella ei ole selkeää ylätason asiakkuudenhallintaprosessia, vaan eri prosessit, toiminnot ja/tai järjestelmät hallitsevat asiakkaita ja asiakastietoja omasta näkökulmastaan. Asiakkaiden sijaan Maanmittauslaitoksessa käsitellään asioita: toimituksia, kirjaamisia, palvelupyyntöjä jne. Tästä syystä esimerkiksi kokonaisvaltainen asiakkaan asiointi- ja palveluhistorian selvittäminen vaatii usein paljon käsityötä. Asiakastiedot ovat sirpaloituneet yli 50 järjestelmään, jotka on integroitu vaihtelevin tavoin ja tasoin toisiinsa. Järjestelmistä kymmenkunta sisältää erityisen paljon tai erityisen kriittistä tietoa työprosessien kannalta. Maanmittauslaitoksen asiakkaita ovat mm. kansalaiset, yritykset, yhteisöt ja muut organisaatiot, sopimusasiakkaat, kunnat, valtionhallinto, tutkimusten rahoittajat ja tilaajat, puolesta asioijat, sidosryhmät, viranomaiset, verkostokumppanit, MML:n sisäiset asiakkaat, ulkomaiset asiakkaat. Maanmittauslaitoksessa on n 1600 työntekijää, jotka kaikki ovat potentiaalisia tulevan CRM-järjestelmän käyttäjiä. Nykyinen toimintatapa ei mahdollista Maanmittauslaitoksen strategian toteutusta. Hyvän asiakaskokemuksen rakentaminen ja prosessien yhteen liittäminen eivät ole mahdollisia kestävällä tavalla nykyrakenteilla.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääTietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki (72000000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset