This is early beta for now! Can't handle all templates properly

Hankkija

Vastaanotettu Hilmaan2022-06-30
Ilmoituksen numero2022-104769
TED numero2022/S 127-362695
OstajaorganisaatioKanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (0818235-5 )
Ahvenistontie 20
FI-13530 Hämeenlinna
http://www.khshp.fi
Hankinnan otsikkotiedotPotilasvirtojen synkronointia ja siihen liittyvää johtamisjärjestelmän uudistusta (”Pride and Joy”) koskeva hankinta - vaihe 2
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) arvio
Hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo koko ajalle (ilman alv:ta) lopullinen512 800 EUR
Alkuperäinen ilmoitushttps://www.hankintailmoitukset.fi/en/public/procurement/73116/notice/104769/overview
Originaali JSON tietue104769.json

Ostettava

Hankinnan lyhyt kuvausKuntatalouden vaikeasta tilanteesta johtuvien talouspaineiden sekä koronavirusepidemian aiheuttaman hoitojonojen pidentymisen ja hoitotakuun ylittymisen takia KHSHP:n on kiireellisesti pystyttävä parantamaan hoidon saatavuutta ja toiminnan taloudellisuutta sekä varmistettava samalla, että yhä kasvava määrä potilaita voidaan hoitaa laadukkaasti ja nopeammin henkilöstöä lisäämättä. Kuntayhtymän johto on monipuolisesti perehtynyt markkinoilla tarjolla oleviin vaihtoehtoihin, joiden avulla näitä toimia pystytään merkittävästi edistämään. "Pride and Joy" -lähestymistavan avulla on osoitetusti saavutettu poikkeuksellisen merkittäviä parannuksia verrattain lyhyessä ajassa useissa kymmenissä sairaaloissa ympäri maailmaa. NHG Finland Oy yhdessä tytäryhtiönsä QFI Consulting Ltd:n kanssa on tarjonnut KHSHP:lle asiantuntijapalvelua ns. "Pride and Joy" -lähestymistavan toimeenpanoon. Lähestymistavan tavoitteena on hoidon saatavuuden lisääminen sekä laadun ja tuottavuuden parantaminen samanaikaisesti. Lähestymistapaa, jota on tarkemmin kuvattu metodin kehittäneen Alex Knightin (UK) kirjoittamassa "Pride and Joy" -kirjassa, täydentää - mutta myös poikkeaa olennaisilta osin - perinteisistä johtamisen lähestymistavoista, joita KHSHP:ssä parhaillaan sovelletaan (esim. Lean, Agile toiminnanohjausta jne.) tai joita aiemmin on kokeiltu. Kyseessä on 1) tietojohtamisratkaisun mahdollistama kliinisesti johdettu toiminnallinen uudistus, jonka keskiössä on potilasvirtojen keskinäinen synkronointi, näihin liittyvän kompleksisuuden haltuunotto helposti ja nopeasti, sekä 2) johtamisjärjestelmän uudistaminen lähestymistapaa tukevaksi. Tietojohtamisratkaisu auttaa terveydenhuollon ammattilaisia vastaamaan samalla tavalla keskeiseen kysymykseen: "kaikista potilaista, joita voisin hoitaa, ketä minun tulisi hoitaa seuraavaksi?" Tavoitteena on selkeyttää ammattilaisten työtä ja vähentää tilanteita, joissa potilaat odottavat, koska kiireettömien tai sub-akuuttien potilaiden hoitojärjestys ei ole optimaalinen. Tämä on yleistä silloin kuin potilaiden hoitojärjestys perustuu yksittäisten ammattilaisten arvioon, ilman läpinäkyvyyttä siihen, millaisia vaikutuksia näillä päätöksillä on muiden potilaiden hoitoon. Potilaiden hoitamisen saapumisjärjestyksessä tai vastaavalla perinteisellä tavalla on osoitettu johtavan turhiin viiveisiin potilaiden hoitoajassa, kuormittaen henkilöstä ja heikentäen hoidon saatavuutta. Hyväksi todettu ja yleinen periaate hoitojakson keston lyhentämisessä on kehitystyön fokusointi niiden vaiheiden kehittämiseen, joiden nähdään aiheuttavan eniten turhia viivästyksiä potilaiden hoitoon. Pride and Joy - lähestymistavassa tunnistetaan kuitenkin, että eniten viivästyksiä todellisuudessa aiheuttavien vaiheiden (jatkuva) määrittely on hyvin vaikeaa ja usein jopa mahdotonta, ellei potilasvirtoja ensin synkronoida keskenään. Synkronointi tarkoittaa, että sairaalan kaikki resurssit osaavat priorisoida potilaiden hoitojärjestystä samalla tavalla ja reaaliajassa. Haasteena on sairaalamaailman potilasvirtojen kompleksisuus. Sairaalan potilasvirrat muodostavat kompleksisen verkon jatkuvasti muuttuvia potilaspolkuja, joiden keskinäinen synkronointi on erittäin työlästä ilman apuvälineitä. Tällä hetkellä edes kehittyneet sairaalamaailman tieto- tai toiminnanohjausjärjestelmät eivät tällaista tarjoa. Vasta kun potilasvirrat on synkronoitu keskenään, voidaan selkeästi tunnistaa ne vaiheet, joita kehittämällä saavutetaan suurimmat parannukset. Kun potilasvirrat on synkronoitu, voidaan myös kehityskohteiden rahallinen arvo todentaa (kehityspotentiaali). Vuoden 2020 elokuusta lähtien Khshp:ssä on pilotoitu ja myöhemmin otettu tuotantokäyttöön Pride and Joy -lähestymistapa neljällä vuodeosastolla. Alustavat tulokset ovat osoittaneet mm. hoitojaksojen lyhentymistä. Käytön myötä on tunnistettu, että merkittävä vaikutus hoitojaksojen lyhentymiseen on sujuva siirtyminen jatkohoitoon perusterveydenhuoltoon. Tätä toteutusta pilotointiin Hämeenlinnan terveyspalveluiden kanssa. NHG Finland Oy tarjoaa "Pride and Joy" -lähestymistavan laajentamista Khshp:n vuodeosastoista päivystysklinikan tarkkailuosastolle. Lisäksi tarjoukseen kuuluu laajennus jatkohoitoon siirtyvien aikaisempaan näkyvyyteen kaikkien Kanta-Hämeen perusterveydenhuollon yksiköiden osalta. Tarkoituksena on myös terävöittää käyttöä ja tunnistaa uusia kehitysmahdollisuuksia aiemmin käyttöönotetuilla neljällä Khshp:n vuodeosastolla. Käyttöönottokustannukset 117 200 euroa (alv 0%). Matkakustannukset ja pienet integraatiokustannukset (arvio 10 000 - 13 000 euroa) laskutetaan erikseen toteutuneen mukaisesti. Kuukausittainen ylläpitomaksu kasvaa 8 600 euroa kuukaudessa, aikaisemmin 3 300 e/kk, yhteensä 11 900 e/kk. Kanta-Hämeen tavoitteena on laajentaa Pride and Joy -lähestymistavan käyttöönottoa kaikkien soveltuvien vuodeosastojen toimintaan erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa ja asumispalveluissa. Laajennuksesta päätetään erikseen. Pride and Joy -lähestymistavan 2. vaiheelle on haettu EU:n kestävän kasvun RRF-rahoitusta. Teknologiahankinnoista on saatu päätös sosiaali- ja terveysministeriöstä sähköpostitse 9.6.22 (VN/5435/2022, Hakija/hankehallinnoija: RRF Kanta-Häme / Hämeen liitto, Hankinnan kohde: Kanta-Häme tietoteknologiaan liittyvät hankinnat, Hyväksytään hankinnat). Lisenssimaksujen osalta on saatu tarkennus STM:ltä sähköpostitse 16.6.22, jossa "Lisenssikustannusten osalta hyväksyttäviä ovat hankkeen toteuttamisen kannalta välttämättömät lisenssikustannukset hankeajalle. Eli välttämättömät lisenssi- ja käyttöoikeuskustannukset teknologian osalta tarkoittavat kehittämisvaiheen kustannuksia hankeaikana. Tällöin on kyse määräaikaisesta lisenssistä, käyttöoikeudesta tai vastaavasta rajatulle henkilöjoukolle." Tässä hankkeessa lisenssikustannukset ovat välttämättömiä hankkeen toteuttamisen kannalta, määräaikaisia 1.6.-31.12.2022 sekä rajatulle käyttäjäjoukolle.
Hankintanimikkeistö (CPV) pääYrityskonsultointi, johdon konsultointi ja niihin liittyvät palvelut (79400000)
Hankintanimikkeistö (CPV) muut
AluekoodiFI1C2
Pääasiallinen suorituspaikka

Sopimukset

Päätös päivämäärä2022-06-27
Sopimusnumero
MyyjätNHG Finland Oy (FI),  2195803-1