{
    "id": 53347,
    "procurementProjectId": 40414,
    "noticeNumber": "2020-053347",
    "reducedTimeLimitsForReceiptOfTenders": false,
    "corrigendumAdditionalInformation": [],
    "creatorSystem": "Cloudia Kilpailutus",
    "type": 100,
    "legalBasis": "32014L0024",
    "project": {
        "id": 40414,
        "title": "TIETOPYYNT\u00d6 SAMANARVOISTA TY\u00d6T\u00c4 KOSKEVAN TUTKIMUS- JA KEHITT\u00c4MISHANKKEEN TOTEUTTAMISESTA",
        "contractType": 2,
        "procurementCategory": 1,
        "referenceNumber": "VN\/19485\/2020",
        "jointProcurement": false,
        "procurementLaw": [],
        "centralPurchasing": false,
        "coPurchasers": [],
        "validationState": 0,
        "organisation": {
            "id": "f6a20ed0-23e5-4c78-2f38-08d78deb351a",
            "information": {
                "officialName": "Sosiaali- ja terveysministeri\u00f6",
                "nationalRegistrationNumber": "0244685-8",
                "nutsCodes": [
                    "FI1B"
                ],
                "postalAddress": {
                    "streetAddress": "Meritullinkatu 8",
                    "postalCode": "00170",
                    "town": "Helsinki",
                    "country": "FI"
                },
                "telephoneNumber": "+358 02916001",
                "email": "[email protected]",
                "contactPerson": "Outi Viitamaa-Tervonen",
                "mainUrl": "http:\/\/www.vnk.fi",
                "validationState": 0
            },
            "contractingAuthorityType": 1,
            "contractingType": 0,
            "mainActivity": 1,
            "mainActivityUtilities": 0,
            "validationState": 0
        },
        "state": 1,
        "defenceWorks": 0,
        "defenceSupplies": 0,
        "publish": 1,
        "agricultureWorks": 0,
        "isPrivate": false,
        "isConcluded": false
    },
    "lotsInfo": {
        "divisionLots": false,
        "lotsSubmittedFor": 0,
        "lotsSubmittedForQuantity": 0,
        "lotsMaxAwarded": false,
        "lotsMaxAwardedQuantity": 0,
        "lotCombinationPossible": false,
        "validationState": 0
    },
    "objectDescriptions": [
        {
            "mainCpvCode": {
                "code": "73200000",
                "name": "Tutkimus- ja kehitystoiminnan konsulttipalvelut",
                "vocCodes": []
            },
            "additionalCpvCodes": [],
            "nutsCodes": [
                "FI1"
            ],
            "descrProcurement": [
                "Ty\u00f6n vaativuuden arviointi ja palkkausj\u00e4rjestelmien kehitt\u00e4mistarpeet ",
                "",
                "Palkka-avoimuuden lis\u00e4\u00e4minen on viime vuosina noussut keskeiseksi keinoksi palkkatasa-arvon edist\u00e4misess\u00e4. Euroopan komissio on antanut suosituksen samapalkkaisuusperiaatteen lujittamisesta l\u00e4pin\u00e4kyvyyden avulla (2014\/124\/EU). Parhaillaan komissio on valmistelemassa sitovia lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6toimia palkka-avoimuudesta, mit\u00e4 koskeva komission lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6aloite on tarkoitus julkaista vuoden 2020 lopulla. Lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6aloite sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 mahdollisesti my\u00f6s samanarvoisen ty\u00f6n k\u00e4sitteen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n. T\u00e4ll\u00e4 voisi olla vaikutusta my\u00f6s niihin periaatteisiin, joita ty\u00f6n luokitus- ja arviointij\u00e4rjestelmien tulee t\u00e4ytt\u00e4\u00e4, jotta ne eiv\u00e4t ole syrjivi\u00e4. ",
                "",
                "Eri teht\u00e4vien ja eri ty\u00f6-ja virkaehtosopimusten palkkatasot vaihtelevat huomattavasti ilman, ett\u00e4 palkkatason vaihtelulle l\u00f6ytyisi luotettavaa selityst\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden eroista. Kun miehet ja naiset ty\u00f6skentelev\u00e4t pitk\u00e4lti eri sektoreilla ja toimialoilla ja samankin toimialan ja ty\u00f6paikan sis\u00e4ll\u00e4 eri teht\u00e4viss\u00e4, t\u00e4m\u00e4 osaltaan vaikeuttaa sukupuolten palkkaeron kuromista. Naisten ty\u00f6n ja naisenemmist\u00f6isten teht\u00e4vien aliarvostus on juurtunut syv\u00e4lle ty\u00f6ehtosopimusj\u00e4rjestelmiin ja palkanm\u00e4\u00e4ritysten monimutkaisiin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin. Samanarvoista ty\u00f6t\u00e4 koskevaa arviointia ei voida yleisesti laajentaa koskemaan kokonaisten ammattialojen palkkavertailua, koska verrokkien palkoilla tulee olla sama l\u00e4hde. ",
                "",
                "Samapalkkaisuusohjelman 2016-2019 kokonaisarvioinnin (Leo Suomaa) mukaan samapalkkaisuutta koskeva suurin palkkausj\u00e4rjestelmiin liittyv\u00e4 kysymys koskee teht\u00e4vien vaativuuden arviointia ja \u201dsamanarvoisuuden\u201d arviointia eri ty\u00f6nantajien t\u00f6iss\u00e4 ja erityisesti silloin, kun on kysymys eri toimi- ja ty\u00f6ehtosopimusaloista. Yksi keino vaikuttaa rakenteelliseen palkkaeroon on kehitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden ja samanarvoisuuden arviointia eri toimialoilla ja eri ty\u00f6- ja virkaehtosopimuksissa. Eri toimialojen ja ty\u00f6teht\u00e4vien vaativuuden arviointiperusteisiin tulee luoda yhten\u00e4isyytt\u00e4. My\u00f6s soveltamiseen tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, koska arvioinnit ja palkkavertailut tehd\u00e4\u00e4n lopulta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6paikoilla. Tavoitteena on edist\u00e4\u00e4 samapalkkaisuutta ja parantaa erityisesti naisenemmist\u00f6isten alojen ja teht\u00e4vien palkkausta. ",
                "",
                "Samanarvoisen ty\u00f6n kriteerej\u00e4 koskevan tutkimus- ja kehitt\u00e4mishankkeen tavoitteena on",
                "",
                "\u2022\tKehitt\u00e4\u00e4 menetelm\u00e4, jolla ty\u00f6n vaativuutta on mahdollista vertailla eri toimialojen v\u00e4lill\u00e4 ja eri teht\u00e4viss\u00e4. Menetelm\u00e4n kehitt\u00e4minen on palvelun tuottajan vastuulla. T\u00e4m\u00e4n tavoitteen saavuttamiseksi selvitet\u00e4\u00e4n teoreettisen kirjallisuuden ja lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n valossa, mink\u00e4lainen ty\u00f6n vaativuuden arviointi ja palkkausj\u00e4rjestelm\u00e4 tukevat samapalkkaisuutta. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n keskeisten ty\u00f6- ja virkaehtosopimusten palkkausj\u00e4rjestelmiin sis\u00e4ltyvi\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden arviointiperusteita ja niiden soveltamista. Lis\u00e4ksi kuvataan niit\u00e4 toimintaprosesseja, jotka ovat keskeisi\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden arvioinnissa samanarvoisuuden kannalta muun muassa soveltamisk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 ja palkkavertailuissa. Hankkeessa tehd\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 3-5 pilotissa, joiden ty\u00f6t\u00e4 ja tuloksia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n hankkeen eri vaiheissa. Piloteissa selvitet\u00e4\u00e4n ja kehitet\u00e4\u00e4n ty\u00f6n vaativuuden arviointiperusteita samapalkkaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toimeksisaaja vastaa piloteista ja niiden etsimisest\u00e4 sek\u00e4 kehitt\u00e4misty\u00f6n ohjaamisesta. Pilottiorganisaatiot vastaavat oman henkil\u00f6st\u00f6ns\u00e4 ty\u00f6aika- ja muista kustannuksista. Sosiaali- ja terveysministeri\u00f6 tukee sopivien pilottien l\u00f6yt\u00e4misess\u00e4. ",
                "",
                "\u2022\tSaadun tiedon pohjalta toimeksisaaja kehitt\u00e4\u00e4 yhten\u00e4iset, samanarvoisen ty\u00f6n m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 tukevat l\u00e4ht\u00f6kohdat ja ty\u00f6n vaativuuden arviointiperusteet t\u00e4smennyksineen eri toimialoille ja teht\u00e4viin. Hanke kohdistuu my\u00f6s organisaatioiden toimintaprosessien kehitt\u00e4miseen, eli mit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 ottaa huomioon samanarvoisen ty\u00f6n toteuttamiseksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n soveltamisessa, ml. vaativuuden arvioinnin kriteerit, erilaiset ty\u00f6t ja vertailtavien ryhmien muodostaminen. Hankkeen ohjausryhm\u00e4 tukee kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4. ",
                "",
                "Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2021 -2022 siten, ett\u00e4 hanke k\u00e4ynnistyisi vuoden 2021 alussa ja valmistuisi vuoden 2022 aikana.",
                "",
                "Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi palvelun tuottajan tulee toteuttaa seuraavat osa-alueet: ",
                "",
                "Teoreettinen l\u00e4hestyminen",
                "1.\tTehd\u00e4\u00e4n selvitys ty\u00f6n vaativuuden arvioinnista ja sen kriteereist\u00e4 samapalkkaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta alan kirjallisuuden ja keskeisten ty\u00f6- ja virkaehtosopimusten valossa.",
                "2.\tKartoitetaan joillakin samapalkkaisuuden kannalta keskeisill\u00e4 ja t\u00e4rkeill\u00e4 toimialoilla palkkausj\u00e4rjestelmien ty\u00f6n vaativuuden arviointiperusteita. Otetaan huomioon ty\u00f6n luonne, osaaminen, vastuu ja ty\u00f6olot\/kuormitus. Keskeist\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten palkkausj\u00e4rjestelmiss\u00e4 otetaan nykyisin huomioon naisten ja miesten t\u00f6iden vaativuus.",
                "3.\tSelvitet\u00e4\u00e4n Euroopan unionin tuomioistuimen samanarvoisen ty\u00f6n arviointikriteereihin liittyv\u00e4 oikeusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6.",
                "4.\tSelvitet\u00e4\u00e4n oikeus- ja muuta k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4 maissa, joissa on arvioitu erilaisten t\u00f6iden samanarvoisuutta. T\u00e4llaisina tulevat kyseeseen esimerkiksi Britannia ja Ruotsi.",
                "                            ",
                "Kehitt\u00e4misty\u00f6 piloteissa",
                "1.\tHaetaan kumppanuuksia ty\u00f6markkinakeskusj\u00e4rjest\u00f6ist\u00e4, toimialaliitoista ja organisaatioista\/yrityksist\u00e4 tavoitteena tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4 palkkausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 samapalkkaisuutta tukevaksi. Pilotteja voi olla vain muutama. Palvelun tuottaja on p\u00e4\u00e4vastuussa kumppanuuksien ja pilottien hakemisesta. Sosiaali- ja terveysministeri\u00f6n asiantuntijat ovat tukena sopivien kumppanien etsimisess\u00e4.",
                "2.\tSelvitet\u00e4\u00e4n mink\u00e4lainen\/mink\u00e4laisia palkkausj\u00e4rjestelmi\u00e4 on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja miten niit\u00e4 sovelletaan huomioiden samanarvoisen ty\u00f6n l\u00e4ht\u00f6kohdat.",
                "3.\tHaetaan esimerkkej\u00e4 toimivista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4.",
                "4.\tSelvitet\u00e4\u00e4n miten palkkausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4\/-j\u00e4rjestelmi\u00e4 ja niiden soveltamista tulisi kehitt\u00e4\u00e4 samanarvoisen ty\u00f6n l\u00e4ht\u00f6kohdista, ja miten naisten tekemien t\u00f6iden vaativuus voitaisiin saada nykyist\u00e4 paremmin esille.",
                "5.\tSelvitet\u00e4\u00e4n mit\u00e4 muutoksia palkkausj\u00e4rjestelm\u00e4n uudistaminen vaatii my\u00f6s soveltamisen ja toimintaprosessien tasolla.",
                "                          ",
                "Samanarvoisen ty\u00f6n vahvistaminen lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n l\u00e4ht\u00f6kohdissa ja palkkausj\u00e4rjestelmiss\u00e4 ",
                "1.\tLaaditaan samanarvoista ty\u00f6t\u00e4 tukevat ty\u00f6n vaativuuden arvioinnin p\u00e4\u00e4kriteerit t\u00e4smennyksineen.",
                "2.\tKehitet\u00e4\u00e4n l\u00e4ht\u00f6kohtia t\u00f6iden samanarvoisuuden m\u00e4\u00e4rittelemiseksi tasa-arvolaissa.",
                "3.\tKuvataan ne toimintaprosessit, jotka n\u00e4hd\u00e4\u00e4n keskeisin\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden arvioinnissa samanarvoisen ty\u00f6n toteutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta eri toimialoilla ja teht\u00e4viss\u00e4.",
                "4.\tSelvitet\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 muutoksia yhten\u00e4isen samanarvoisen ty\u00f6n arviointimenetelm\u00e4 vaatii eri aloilla ja teht\u00e4viss\u00e4. ",
                "",
                "Tutkimus- ja kehitt\u00e4mishankkeen n\u00e4k\u00f6kulma on monitieteinen ja vaatii osaamista eri tieteenaloilta. Asiasta kysyt\u00e4\u00e4n tarkemmin seuraavassa osiossa kohdassa 8. Tutkimus voidaan toteuttaa my\u00f6s organisaatioiden yhteishankkeena. ",
                "",
                "5.\tTiedustelemme t\u00e4ll\u00e4 tietopyynn\u00f6ll\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4nne seuraavista asioista:",
                "",
                "1.\tMik\u00e4 teist\u00e4 olisi paras tapa toteuttaa hanke? Pyyd\u00e4mme esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4nne hankkeen toteuttamisvaihtoehdoista.",
                "",
                "2.\tOlisiko teill\u00e4 kiinnostusta ja mahdollisuutta tarjota vain joitain vai kaikkia hankkeessa tarvittavia tutkimus- ja kehitt\u00e4mispalveluita?",
                "",
                "3.\tMillaista hankkeen teemaan liittyv\u00e4\u00e4 asiantuntijuutta organisaatiollanne on? Keit\u00e4 asiantuntijoita voisitte mahdollisesti nimet\u00e4 hankkeeseen? Lis\u00e4ksi voitte kuvata toteuttamianne hankkeita. Voitte kertoa my\u00f6s, millaista tiet\u00e4myst\u00e4 organisaation asiantuntijoilla on samapalkkaisuuden edist\u00e4miseen liittyvist\u00e4 teemoista. ",
                "",
                "-\tKyseess\u00e4 olevan tutkimus- ja kehitt\u00e4mishankkeen n\u00e4k\u00f6kulma on monitieteinen ja se edellytt\u00e4\u00e4 osaamista eri tieteenaloilta. Tutkimuksessa tarvitaan asiantuntemusta sukupuolten tasa-arvoon liittyvist\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kysymyksist\u00e4, palkkausj\u00e4rjestelmiin liittyv\u00e4\u00e4 osaamista ja lis\u00e4ksi oikeustieteellist\u00e4 asiantuntemusta. ",
                "",
                "",
                "4.\tMillaisella hinnoittelumallilla mielest\u00e4nne olisi tarkoituksenmukaista pyyt\u00e4\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 hankkeessa tarvittavaa asiantuntemusta? ",
                "",
                "5.\tMik\u00e4 on alustava hinta-arvionne tai hinnan suuruusluokka ehdottamastanne toteutuksesta? ",
                "",
                "Toteutukseen kuuluu ty\u00f6n vaativuuden arvioinnin menetelm\u00e4n kehitt\u00e4minen toimialojen ja alojen v\u00e4lill\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 vertailuja varten sek\u00e4 yhten\u00e4isten, samanarvoisen ty\u00f6n m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 tukevien l\u00e4ht\u00f6kohtien ja ty\u00f6n vaativuuden arviointiperusteiden kehitt\u00e4minen eri toimialoille ja teht\u00e4viin (ks. tarkemmin tietopyynn\u00f6n luku 3). Toteutukseen sis\u00e4ltyv\u00e4t kaikki tietopyynn\u00f6n luvussa 4 kuvatut osa-alueet.",
                "",
                "6.\tAikatauluarvionne? Onko aikataululla hinnoitteluvaikutuksia ja jos on, niin millaisia? Alustavaksi aikatauluksi on suunniteltu vuosia 2020\u20132022.",
                "",
                "7.\tOlisiko hanke mahdollista toteuttaa kokonaisuudessaan organisaationne toimesta? Tai onko olemassa mahdollisuus toteuttaa se yhteisty\u00f6ss\u00e4 jonkun muun organisaation kanssa?",
                "",
                "8.\tMuut tarjoajan soveltuvuuteen liittyv\u00e4t seikat ja referenssit, joita haluatte nostaa esiin.",
                "",
                " ",
                "N\u00e4iden tietojen lis\u00e4ksi pyyd\u00e4mme vapaamuotoisia n\u00e4kemyksi\u00e4nne seikoista, joita tarjouspyynt\u00f6\u00e4 teht\u00e4ess\u00e4 kannattaisi huomioida.",
                ""
            ],
            "disagreeAwardCriteriaToBePublished": false,
            "awardCriteria": {
                "criterionTypes": 8,
                "qualityCriteria": [],
                "costCriteria": [],
                "priceCriterion": {},
                "criterion": [],
                "criteriaStatedInProcurementDocuments": false
            },
            "estimatedValue": {
                "type": 0
            },
            "timeFrame": {
                "type": 0,
                "canBeRenewed": false
            },
            "candidateNumberRestrictions": {
                "envisagedNumber": 0,
                "envisagedMinimumNumber": 0,
                "envisagedMaximumNumber": 0,
                "selected": 0
            },
            "optionsAndVariants": {
                "variantsWillBeAccepted": false,
                "partialOffersWillBeAccepted": false,
                "options": false,
                "optionType": 0,
                "optionsDays": 0,
                "optionsMonths": 0
            },
            "tendersMustBePresentedAsElectronicCatalogs": false,
            "euFunds": {
                "procurementRelatedToEuProgram": false
            },
            "additionalInformation": [
                "Lis\u00e4tietoja s\u00e4hk\u00f6postitse: [email protected].",
                "",
                "Pyyd\u00e4mme vastaukset tietopyynt\u00f6\u00f6n torstaina 17.9.2020 klo 16.15 menness\u00e4 osoitteeseen [email protected] ja otsikoksi Samanarvoinen ty\u00f6, organisaationne nimen ja tunnuksen VN\/19485\/2020.  ",
                "",
                "Pyyd\u00e4mme, ett\u00e4 yksil\u00f6itte ja merkitsette selv\u00e4sti mik\u00e4li vastauksenne sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 liike- ja ammattisalaisuuksia tai muuta salassa pidett\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa.",
                ""
            ],
            "validationState": 0
        }
    ],
    "communicationInformation": {
        "procurementDocumentsAvailable": 0,
        "additionalInformation": 1,
        "additionalInformationAddress": {
            "officialName": "Sosiaali- ja terveysministeri\u00f6",
            "nationalRegistrationNumber": "0244685-8",
            "nutsCodes": [
                "FI1B"
            ],
            "postalAddress": {
                "streetAddress": "Meritullinkatu 8",
                "postalCode": "00170",
                "town": "Helsinki",
                "country": "FI"
            },
            "telephoneNumber": "+358 02916001",
            "email": "[email protected]",
            "contactPerson": "Outi Viitamaa-Tervonen",
            "mainUrl": "http:\/\/www.vnk.fi",
            "validationState": 0
        },
        "otherAddressForProcurementDocuments": {
            "nutsCodes": [],
            "validationState": 0
        },
        "sendTendersOption": 0,
        "addressToSendTenders": {
            "nutsCodes": [],
            "validationState": 0
        },
        "electronicCommunicationRequiresSpecialTools": false,
        "documentsEntirelyInHilma": false,
        "specsAndAdditionalDocuments": 0,
        "validationState": 0
    },
    "contactPerson": {
        "name": "Outi Viitamaa-Tervonen",
        "email": "[email protected]",
        "phone": "+358 02916001"
    },
    "procurementObject": {
        "shortDescription": [
            "T\u00e4ll\u00e4 tietopyynn\u00f6ll\u00e4 on tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4 sosiaali- ja terveysministeri\u00f6ss\u00e4 valmistelussa olevaan samanarvoisen ty\u00f6n kriteerej\u00e4 koskevaan tutkimus-ja kehitt\u00e4mishankkeeseen liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 ja hinta-arvioita. Tietopyynn\u00f6n tavoitteena on saada kattavasti tutkimus- ja kehitt\u00e4mishanketta koskevaa tietoa, jotta mahdollinen tarjouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. T\u00e4m\u00e4 asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyynt\u00f6, vaan markkinakartoitus eli tietopyynt\u00f6. Hankintayksikk\u00f6 (sosiaali- ja terveysministeri\u00f6) ei sitoudu toteuttamaan samanarvoisen ty\u00f6n tutkimus- ja kehitt\u00e4mishankkeen hankintaa.",
            "",
            "P\u00e4\u00e4t\u00f6kset mahdollisen hankintaprosessin k\u00e4ynnist\u00e4misest\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n markkinakartoituksen j\u00e4lkeen.",
            "",
            "Sosiaali-ja terveysministeri\u00f6 on sosiaali- ja terveyspolitiikan suunnittelusta, ohjauksesta ja toimeenpanosta vastaava ministeri\u00f6. Ministeri\u00f6n vastuulla ovat my\u00f6s tasa-arvolains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6 ja hallituksen tasa-arvopolitiikka. P\u00e4\u00e4ministeri Sanna Marinin hallitusohjelman tasa-arvopolitiikan painopiste on ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja perheiden tasa-arvokysymyksiss\u00e4. Naisten ja miesten syrjim\u00e4t\u00f6n ja tasa-arvoinen palkkaus on suomalaisen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tasa-arvokysymyksist\u00e4 t\u00e4rkein. Sukupuolten keskiansioiden ero on Suomessa kaventunut hitaasti, ja on nyt 16 prosenttia koko ty\u00f6markkinoilla. ",
            "",
            "Hallitusohjelman mukaan palkkatasa-arvoa tulee edist\u00e4\u00e4 aiempaa kunnianhimoisemmin ja vaikuttavammin. Sukupuolten palkkaeroa kavennetaan m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisesti laajalla hallitusohjelman mukaisella toimenpidekokonaisuudella, ml. kolmikantayhteisty\u00f6ll\u00e4.  Palkkatasa-arvon edist\u00e4misen keskeinen tavoite on, ett\u00e4 samasta ja samanarvoisesta ty\u00f6st\u00e4 maksetaan koko ty\u00f6markkinoilla samaa palkkaa sukupuolesta riippumatta. Samanarvoisen ty\u00f6n kriteerej\u00e4 koskeva tutkimus- ja kehitt\u00e4mishanke liittyy t\u00e4h\u00e4n tavoitteeseen. ",
            "",
            "Naisten ja miesten palkkaeron taustalla ovat rakenteelliset tekij\u00e4t. T\u00e4llaisia ovat ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n jakautuminen naisten ja miesten aloihin ja ammatteihin sek\u00e4 rakenteellinen palkkaeriarvoisuus, jossa naisenemmist\u00f6isten alojen ja ammattien\/ty\u00f6teht\u00e4vien palkat ovat matalammat kuin miesenemmist\u00f6isten. Naisten kohonnut koulutustaso ei ole merkitt\u00e4v\u00e4sti muuttanut tilannetta. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset ansiot ovat matalimmat kunta-alalla, jossa valtaosa ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4 on naisia. Tilastojen mukaan my\u00f6s samoissa ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4 olevien miesten ja naisten v\u00e4lill\u00e4 on palkkaeroja. ",
            "",
            "Palkoista ja palkkausj\u00e4rjestelmist\u00e4",
            "",
            "Palkoista ja palkankorotuksista neuvottelevat ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6- ja virkaehtosopimusosapuolet, ne my\u00f6s sopivat palkkausj\u00e4rjestelmist\u00e4 ja ohjaavat organisaatioiden\/yritysten palkkapolitikkaa. Palkanmuodostus on keskeinen kysymys naisten ja miesten palkkauksessa ja palkkaerojen kaventamisessa. ",
            "",
            "Ty\u00f6n vaativuuteen perustuvia palkkausj\u00e4rjestelmi\u00e4 on pidetty hyvin\u00e4 sukupuolten tasa-arvoisen palkkauksen kannalta. Niiss\u00e4 palkkaus m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyy ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4n vaativuuden ja suoriutumisen mukaan. Ongelmallista on, ett\u00e4 ty\u00f6markkinoilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 melkoinen palkkausj\u00e4rjestelmien ja arviointij\u00e4rjestelmien kirjo. L\u00e4hesk\u00e4\u00e4n kaikilla ty\u00f6paikoilla ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ole ty\u00f6n vaativuuteen perustuvaa j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. J\u00e4rjestelmi\u00e4 kehitet\u00e4\u00e4n toisistaan erill\u00e4\u00e4n yhten\u00e4isten j\u00e4rjestelmien sijaan. Segregoituneiden ty\u00f6markkinoiden Suomessa j\u00e4rjestelmien eriytyminen on haaste. Useimmissa tapauksissa palkkausj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto ja ty\u00f6n vaativuuden arvioinnit tehd\u00e4\u00e4n ty\u00f6nantaja- ja ty\u00f6paikkakohtaisesti hy\u00f6dynt\u00e4en ty\u00f6- tai virkaehtosopimuksen arviointikriteerej\u00e4 tai \u2013kehikkoa. My\u00f6s soveltamisk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t eriytyv\u00e4t. "
        ],
        "estimatedValue": {
            "type": 1,
            "value": 225000,
            "currency": "EUR"
        },
        "estimatedValueCalculationMethod": [],
        "mainCpvCode": {
            "code": "73200000",
            "name": "Tutkimus- ja kehitystoiminnan konsulttipalvelut",
            "vocCodes": []
        },
        "defence": {
            "nutsCodes": [],
            "frameworkAgreement": {
                "includesFrameworkAgreement": false,
                "includesConclusionOfFrameworkAgreement": false,
                "frameworkAgreementType": 0,
                "frameworkEnvisagedType": 0,
                "includesDynamicPurchasingSystem": false,
                "dynamicPurchasingSystemInvolvesAdditionalPurchasers": false,
                "dynamicPurchasingSystemWasTerminated": false,
                "estimatedTotalValue": {
                    "type": 0
                },
                "duration": {
                    "type": 0,
                    "canBeRenewed": false
                }
            },
            "subcontract": {
                "tendererHasToIndicateShare": false,
                "tendererHasToIndicateChange": false,
                "caMayOblige": false,
                "successfulTenderer": false,
                "successfulTendererToSpecify": false
            },
            "optionsAndVariants": {
                "variantsWillBeAccepted": false,
                "partialOffersWillBeAccepted": false,
                "options": false,
                "optionType": 0
            },
            "totalQuantityOrScope": {
                "type": 0
            },
            "renewals": {
                "canBeRenewed": false
            },
            "timeFrame": {
                "type": 0,
                "canBeRenewed": false
            }
        },
        "validationState": 0
    },
    "conditionsInformation": {
        "economicCriteriaToParticipate": false,
        "technicalCriteriaToParticipate": false,
        "restrictedToShelteredWorkshop": false,
        "restrictedToShelteredProgram": false,
        "reservedOrganisationServiceMission": false,
        "executionOfServiceIsReservedForProfession": false,
        "participationIsReservedForProfession": false,
        "obligationToIndicateNamesAndProfessionalQualifications": false,
        "validationState": 0
    },
    "conditionsInformationDefence": {
        "restrictedToShelteredWorkshops": false,
        "restrictedToShelteredProgrammes": false,
        "restrictedToParticularProfession": false,
        "staffResponsibleForExecution": false,
        "validationState": 0
    },
    "conditionsInformationNational": {
        "validationState": 0,
        "reservedForShelteredWorkshopOrProgram": false
    },
    "complementaryInformation": {
        "isRecurringProcurement": false,
        "estimatedTimingForFurtherNoticePublish": [],
        "electronicOrderingUsed": false,
        "electronicInvoicingUsed": false,
        "electronicPaymentUsed": false,
        "additionalInformation": [
            "2.2.\tPalkkasyrjint\u00e4kielto ja t\u00f6iden samanarvoisuus",
            "",
            "Tasa-arvolaki m\u00e4\u00e4rittelee palkkasyrjinn\u00e4ksi ep\u00e4edullisempien palkkaehtojen soveltamisen samassa tai samanarvoisessa ty\u00f6ss\u00e4. Syrjint\u00e4 on kielletty kaikissa samasta tai samanarvoisesta ty\u00f6st\u00e4 maksettavissa korvaukseen vaikuttavissa tekij\u00f6iss\u00e4 ja ehdoissa. Lain syrjint\u00e4kiellossa ei puututa kuitenkaan suoraan palkkauksen rakenteeseen tai siihen, miten ty\u00f6n vaativuus m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n tai millaisista palkanosista palkka koostuu. Se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n edellyt\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden arviointia eik\u00e4 m\u00e4\u00e4rittele arvioinnin tekemist\u00e4. ",
            "",
            "Euroopan unionin tuomioistuin on tuomioissaan m\u00e4\u00e4ritellyt, miten t\u00f6iden samanarvoisuutta on arvioitava. Samanarvoista on ty\u00f6, jota voidaan pit\u00e4\u00e4 yht\u00e4 vaativana kuin toista ty\u00f6t\u00e4. Ty\u00f6n vaativuutta arvioitaessa on kiinnitett\u00e4v\u00e4 huomiota ty\u00f6n edellytt\u00e4m\u00e4\u00e4n osaamiseen, ty\u00f6n vastuullisuuteen ja kuormitukseen sek\u00e4 ty\u00f6oloihin. Tasa-arvolaki ei suoraan m\u00e4\u00e4rittele kriteereit\u00e4, joiden mukaan t\u00f6iden samanarvoisuutta tulisi arvioida. Lain esit\u00f6iss\u00e4 kuitenkin mainitaan, mihin seikkoihin tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. ",
            "",
            "Tasa-arvolain yhten\u00e4 rajoituksena voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 palkkavertailun on katsottu rajautuvan saman ty\u00f6nantajan palveluksessa oleviin ty\u00f6ntekij\u00f6ihin. T\u00e4t\u00e4 laajentaa kuitenkin EU-oikeuden mukainen \u201dsingle source\u201d-periaate, jonka mukaa vastuu samapalkkaisuuden toteutumisesta ei koske vain saman ty\u00f6nantajan palveluksessa olevia, vaan ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4, joiden palkkaan sama l\u00e4hde voi vaikuttaa. Silloinkin, kun samapalkkaisuusperiaatetta sovelletaan kaikkiin ty\u00f6nantajan palveluksessa samaa tai samanarvoista ty\u00f6t\u00e4 tekeviin ty\u00f6ntekij\u00f6ihin, se voi ulottua varsin erilaisiin t\u00f6ihin ja sill\u00e4 voi olla vaikutuksia paitsi yksitt\u00e4isten, my\u00f6s eri ty\u00f6ntekij\u00e4ryhmien v\u00e4lisiin palkkasuhteisiin. T\u00e4ll\u00e4 on merkityst\u00e4 erityisesti kunnissa, joissa tehd\u00e4\u00e4n varsin erilaisia t\u00f6it\u00e4, ja jatkossa my\u00f6s maakunnissa.  Esimerkiksi ty\u00f6- tai virkaehtosopimus ei sellaisenaan ole hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4 syy palkkaerolle, kun tehd\u00e4\u00e4n samaa tai samanarvoista ty\u00f6t\u00e4. ",
            "",
            "",
            "",
            ""
        ],
        "validationState": 0
    },
    "datePublished": "2020-09-06T12:05:10.4237721",
    "state": 2,
    "tedPublishState": 4,
    "tedSubmissionId": "20200904-006197",
    "tedPublishRequestSentDate": "2020-09-04T12:01:07",
    "tedPublicationInfo": {
        "ojs_number": "175",
        "no_doc_ojs": "2020\/S 175-422694",
        "publication_date": "2020-09-09T07:00:00",
        "ted_links": {
            "fi": "http:\/\/ted.europa.eu\/udl?uri=TED:NOTICE:422694-2020:TEXT:FI:HTML"
        }
    },
    "tedValidationErrors": [
        {
            "type": "TECH",
            "items": [
                {
                    "name": "T001",
                    "valid": true,
                    "message": "XML file is valid against XSD."
                },
                {
                    "name": "T002",
                    "valid": true,
                    "message": "Metadata could be retrieved from the XML file."
                },
                {
                    "name": "T003",
                    "valid": true,
                    "message": "Unique key is active."
                }
            ]
        },
        {
            "type": "VALIDATION_RULES",
            "items": []
        }
    ],
    "noticeOjsNumber": "2020\/S 175-422694",
    "procedureInformation": {
        "procedureType": 0,
        "acceleratedProcedure": false,
        "contestType": 0,
        "frameworkAgreement": {
            "includesFrameworkAgreement": false,
            "includesConclusionOfFrameworkAgreement": false,
            "frameworkAgreementType": 0,
            "frameworkEnvisagedType": 0,
            "includesDynamicPurchasingSystem": false,
            "dynamicPurchasingSystemInvolvesAdditionalPurchasers": false,
            "dynamicPurchasingSystemWasTerminated": false,
            "estimatedTotalValue": {
                "type": 0
            },
            "duration": {
                "type": 0,
                "canBeRenewed": false
            }
        },
        "reductionRecourseToReduceNumberOfSolutions": false,
        "reserveRightToAwardWithoutNegotiations": false,
        "electronicAuctionWillBeUsed": false,
        "procurementGovernedByGPA": false,
        "disagreeCriteriaForEvaluationOfProjectsPublish": false,
        "validationState": 0
    },
    "tenderingInformation": {
        "languages": [],
        "tendersMustBeValidOption": 0,
        "estimatedDateOfContractNoticePublication": "2020-10-15T00:00:00",
        "tenderOpeningConditions": {},
        "defence": {
            "previousPublicationExists": false,
            "hasPreviousContractNoticeOjsNumber": false,
            "hasPreviousExAnteOjsNumber": false,
            "payableDocuments": false,
            "languageType": 0,
            "languages": [],
            "otherLanguage": false
        },
        "estimatedExecutionTimeFrame": {
            "type": 3,
            "canBeRenewed": false
        },
        "validationState": 0
    },
    "rewardsAndJury": {
        "prizeAwarded": false,
        "serviceContractAwardedToWinner": false,
        "decisionOfTheJuryIsBinding": false,
        "validationState": 0
    },
    "resultsOfContest": {
        "contestWasTerminated": false,
        "noPrizeType": 0,
        "originalNoticeSentVia": 0,
        "participantsContemplated": 0,
        "participantsSme": 0,
        "participantsForeign": 0,
        "disagreeParticipantCountPublish": false,
        "disagreeWinnersPublish": false,
        "disagreeValuePublish": false,
        "validationState": 0
    },
    "tedNoDocExt": "2020-053347",
    "attachments": [],
    "hasAttachments": false,
    "changes": [],
    "isCorrigendum": false,
    "isMigrated": false,
    "isCancelled": false,
    "cancelledReason": [],
    "isLatest": true,
    "language": "FI",
    "proceduresForReview": {
        "reviewBody": {
            "nutsCodes": [],
            "validationState": 0
        },
        "validationState": 0
    },
    "attachmentInformation": {
        "description": [],
        "links": [],
        "validationState": 0
    },
    "modifications": {
        "additionalCpvCodes": [],
        "nutsCodes": [],
        "timeFrame": {
            "type": 0,
            "canBeRenewed": false
        },
        "totalValue": {},
        "awardedToGroupOfEconomicOperators": false,
        "contractors": [],
        "reason": 0,
        "increaseBeforeModifications": {},
        "increaseAfterModifications": {},
        "validationState": 0
    },
    "contractAwardsDefence": [
        {
            "numberOfTenders": {
                "disagreeTenderInformationToBePublished": false,
                "total": 0
            },
            "contractor": {
                "nutsCodes": [],
                "postalAddress": {},
                "isSmallMediumEnterprise": false,
                "validationState": 0
            },
            "estimatedValue": {},
            "contractValueType": 0,
            "finalTotalValue": {},
            "lowestOffer": {},
            "highestOffer": {},
            "annualOrMonthlyValue": {
                "type": 0,
                "canBeRenewed": false
            },
            "likelyToBeSubcontracted": false,
            "valueOfSubcontract": {},
            "valueOfSubcontractNotKnown": false,
            "allOrCertainSubcontractsWillBeAwarded": false,
            "shareOfContractWillBeSubcontracted": false,
            "validationState": 0
        }
    ],
    "hilmaStatistics": {
        "energyEfficiencyConsidered": false,
        "innovationConsidered": false,
        "smeParticipationConsidered": false,
        "validationState": 0
    },
    "isPrivateSmallValueProcurement": false,
    "dateCreated": "2020-09-04T12:01:06.6832052",
    "dateModified": "2020-09-09T07:00:10.6563005"
}